Ugrás a fő tartalomra

Irány az Alpok 4.nap Hoher Dachstein – Südwandhütte – Schladming

Hoher Dachstein – Südwandhütte – Schladming

Reggeli után egy szinte egész napos programra indultunk, a mai nap ugyanis a Dachstein-é volt. A Keleti Alpok legmagasabb csúcsa, a Hoher Dachstein hivatalosan 2995 méter magas – bár ezen régóta vitatkoznak, ugyanis mindenki más magasságot mért, aki arra járt – rajta keresztül húzódik a határ Felső-Ausztria és Stájerország között.

A középső csúcs a Dachstein legmagasabb pontja

Schladmingból elbuszoztunk tehát Ramsau an der Dachstein-ig, majd a falucskától nem messze ráfordultunk a Dachstein Strasse-re, ami egy fizetős út. Bizony, aki fel akar jutni annak fizetni, kell, de itt nincs lopkodás, mint más országokban, itt a bevételt ténylegesen a fejlesztésekre költik el. Jó pár kanyart kell megtenni a felvonó parkolójáig, és már majdnem felértünk, amikor valami nem mindennapi dolgot sikerült látni: a kanyargó szerpentinen éppen néhány tehén bóklászott keresztül, mert nekik akkor épp arra támadt kedvük átmenni az úton :-)

:-)

Persze fékezett mindenki, a derék  stájer tehenek pedig nem igazán értették, hogy mi is a probléma, hiszek ők csak legelnének egy jót… Sikerült kikerülni őket, és máris a parkolóba értünk, gyakorlatilag mienk volt az első busz aznap, ugyanakkor  elnézve a bejárat előtt kígyózó sort, nem tudtunk ennek igazán örülni. Erre a helyzetre van a foglalás: mivel a csoport előre foglalt időpontra érkezett, kis várakozás után már előre is soroltak minket, érdekes módon egyetlen felháborodott hangot sem hallottunk a többi várakozótól.

Kicsit szeles és hüvös odafent

A zökkenőmentes feljutás a beléptető kapuk leolvasóin bukott el, ugyanis leállt a rendszer és semmilyen jegyet, Sommercardot, vonalkódot, QR kódot nem volt hajlandó felismerni. Néhány perccel később azonban magához tért a technika, besoroltunk a hatalmas panoráma felvonóba és mintegy nyolc perc alatt 2700 méteres magasságban voltunk.

Nem először jártunk már a Dachsteinen, de most is lenyűgöző és egy kicsit félelmetes, ahogy a kabin a hatalmas hegy felé közelít, majd a sziklafalhoz közelítve lassít, és szépen bedokkol a felső állomáson. Itt fent már nem volt olyan barátságos az idő, bár sütött a nap, viharos hideg szél fújt. Magunkra kapkodtunk minden ruházatot, amit felvittünk, és irány a kilátóterasz, ahonnan elképesztő kilátásban volt részünk, a horizonton Ausztria legmagasabb csúcsa a Großglockner is tisztán látszott!

A kilátás

Fent a csúcson több lehetőség van az idő eltöltésére: a fizetős megoldás a függőhidat, a jégpalotát és a Treppe ins Nichts-et, azaz a Lépcső a semmibe-t jelenti, a díjmentes pedig a hegyoldalon sétálást a hóban illetve a kilátóteraszokon való nézelődést foglalja magába. Az első lehetőséget nem lehet kihagyni, egy kis bódéban megvettük a jegyet, majd mehettünk is ki a függőhídra. A látvány lélegzetelállító volt, de nem csak a természet miatt: olyan viharos szél fújt, hogy a levegővételért is meg kellett küzdeni! A csuklómra csatolt fényképezőgépet – ha nem figyelek – simán kifújta volna a szél a kezemből, ezek után két kézzel fogtam a mobilt a kezembe, hogy néhány fényképet csináljak!  A hídon áthaladva máris ott a következő attrakció, a Lépcső a Semmibe! Ez egy átlátszó elemekből álló kilátópont, ami a sziklafalhoz van rögzítve, és néhány lépcsőn kell lesétálni a kiálló részre, és lehet gyönyörködni a lábunk alatti mélységben, illetve a környező hegyekben! Fantasztikus! Persze van, aki félve lép ki a komfortzónából, de ahogy jöttek vissza a lépcsőn az emberek, szinte mindenki vigyorgott :-)

Lépcső a Semmibe

A lépcső utáni részen már volt egy kisebb szélvédett hely, többen is megálltunk, hogy a légzésünket helyreállítsuk, majd besétáltunk a Jégpalotába, ami hat méterrel a csúcson található jégtakaró alatt van. 2007 óta várja a látogatókat, megújuló szobrokkal és látványosságokkal, idén Friedrich Simony alpesi kutató útját követhetjük végig, aki Ausztria első gleccser- és jégkorszakkutatója volt. Odabent hideg van, helyenként elég csúszós is, ezért szinte mindenhol kapaszkodók vannak a jégfalban. A szobrok gyönyörűek, a jégfalban lévő tenyérlenyomattól kezdve az alpesi teheneken át a hegymászókig 14 kiállítóhely látható, illetve van egy jégből kifaragott trón is, hangulatvilágítással, a fotósok kedvéért! :-)

A jégpalotából kilépve máris sétálhatunk a hegyoldalon a bokáig érő hóban, ide erősen ajánlott legalább egy túrabot, mert lefelé haladva könnyen kicsúszik a lábunk alól a talaj :-). Akinek kedve volt a közeli kisebb kilátóteraszokig is elsétálhatott, vagy vissza ment a főépület előtti napos, szélvédett térre. Apropó, visszamenetel: ahogy a havas, csúszós hegyoldalról felkecmereg az ember, nem kell tovább erőlködni, egész egyszerűen feláll a mozgó járdára és szépen elviszi a szalag a teraszra vezető lépcsőig!

Lehet bóklászni a havon, de kell a bot

A szenzációs kilátás mellett van egy kis shop és egy frissen felújított étterem is, ahol a remek háttér előtt lehet egy kicsit pihenni. Az étterem bejárata mellé felállítottak még egy fotópontot, itt is ki lehet menni a mélység fölé, a felszerelt kamera egy fotót is készít rólunk, amit aztán az automatából pár euróért elő lehet hívatni.

A fent eltöltött több mint két óra gyorsan elrepült, A megbeszélt felvonóval lementünk az alsó állomásra, hogy aztán a Dachstein oldalában húzódó turistaútvonalon elsétáljunk a 1910 méteren álló Südwandhüttéhez.

A Südwandthütte

Az út a felvonó állomása mellől indul, az eleje egy kicsit kaptatós, de azután kényelmesen járható. Hihetetlen a látvány, ahogy az ember felnéz a meredek sziklafalra, a fölé magasodó hegycsúcsokra, vagy csak a felettünk elhúzó panorámakabinra, mindezt hamisítatlan alpesi csendben, ahol maximum a legelésző tehenek kolompjai hallhatóak.

A felfelé vezető út

Az út egy ponton keresztezett egy olvadó félben lévő gleccsert, ott egy kicsit figyelni kellett, de az út nagyon biztonságos és járható, mintegy negyven perc alatt meg is érkeztünk a hüttéhez.

Az épület előtt és az oldalában asztalok, és napernyővel védett padok találhatóak, sikerült is üres helyeket találni, néhány percen belül pedig már rendeltünk is egy kis enni és innivalót. A Südwandhütte tavasztól őszig tart nyitva, a személyzet nyitás előtt felköltözik, és szezon végéig ott is marad. Az árut-mint mindenhol az Alpokban-helikopterrel hozzák fel, ilyenkor viszik el a felhalmozódott szemetet is. Ha úgy alakul itt lehet aludni a két vagy háromágyas szobákban, zuhanyzó azonban nincs, úgy kell készülni…

Közben megjött a kajánk és az innivalónk is, szépen kényelmesen megebédeltünk, majd jó pár fotó elkészülte után elindultunk vissza, azonban a visszaút nem a már kipróbált idefelé vezető úton történt, hanem a hütte teraszától lefelé vezető ösvényen.

Indulás lefelé

Eléggé lejtett az út, gyanús is volt, hogy csak lefelé haladunk, közben kerülgettük a teheneket és a friss tehéntrágyát egyaránt…

Jó ideje mentünk már, amikor egy köves, sziklás vízmosáson keltünk át, ekkor felnézve láttuk, hogy most jön a kaland kellemetlenebb része: a parkolóhoz vezető, felfelé vezető út. Egy keskeny turistaösvény, ami a meglehetősen sáros, csúszós volt, lócitrommal és tehéntrágyával gazdagon megszórva. Ha ez még nem lett volna elég, a felfelé kapaszkodás közben, hirtelen megjelent egy jól megtermett ló, és érdeklődéssel, majd egyre nyugtalanabbul figyelte, hogy mi a fenét is kínlódunk mi az ő felségterületén… Aztán szépen fogta magát és bekocogott az ösvényre és megállt mögöttünk, a minket követő fiatal pár pedig kővé dermedve állt meg, hogy akkor most mi van? Még mielőtt a paci megkergette volna őket, elkezdtük hívogatni a lovat, mi ugyanis már elértük a villanypásztor drótját, amögül már könnyen lehet okoskodni :-)

A ló is meggondolta magát, nyilván nem lett volna bölcs dolog visszakergetni néhány turistát a hüttéig, ezért szépen odébb ballagott, így mindenki szerencsésen kijutott a műútra. Még egy kisebb emelkedő és felértünk a parkolóba, és mentünk is szépen bakancsot és cipőt pucolni, ugyanis az egész csoport szinte bokáig sáros volt…

Tisztított lábbelivel és kellően elfáradva szálltunk vissza a buszra. Visszagurultunk Schladmingba a szállásra, ahol miután szalonképessé tettük magunkat elmentünk sétálni egyet. A főutcán a rendkívüli szép Építési hivatal és a Rathaus egymástól csak pár lépésre található, van itt egy egész jó kis ajándékbolt is.

Az építésügyi Hivatal

A főtéren éttermek és üzletek sokasága, nyüzsgő, de mégis olyan élhető.  A Rathaus melletti kis utcán elsétálva kimentünk az Erzherzog Johann Straße-ra, majd egészen az Enns folyóig ballagtunk, a hídról bal kanyart vettünk és a meglehetősen kicsi, de tiszta, rendezett autóbusz terminálig mentünk, majd át az úton, és máris a helyi sörüzem a Schladminger Brau épületénél voltunk.

Sajnos a shop és az üzem akkor már bezárt, így csak kint lőttünk néhány fotót, majd elindultunk vissza a szűk utca nagyon hangulatos Salzburgerstrasse-n, át a főtéren a szálloda felé. Előtte még beugrottunk a Billába – ami a mélygarázs szintjén található – majd megnéztük a közelben lévő óriási Spart is, begyűjtve némi nasit a hazaiaknak. :-)

Vacsora előtt értünk vissza a hotelbe, a cuccainkat gyorsan ledobáltuk, és mentünk is kajálni, elvégre ma is erőteljes kalóriaégetés volt J Mint eddig mindig most is sikerült rendesen jól lakni, így jöhetett is az aznap esti focimeccs az Eb-ről…

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms