Máriaradna-Vajdahunyad-Déva
Néhány hete a Túrázz Velem Turista Egyesület jóvoltából egy
remek hangulatú és nem kevésbé kalandos kis kiruccanást tettünk Erdélybe. A jól
szervezett út, a jó társaság és nem mellékesen a történelmi látnivalók remek
vasárnapot eredményeztek.
Békéscsabáról indult a kis csapat két kisbusszal, majd
Gyulánál átléptük a határt, és Arad felé haladtunk tovább. Már ekkor feltűnt,
hogy az út minősége sokkal jobb, mint a mi útjainké, illetve sok helyen látható,
hogy a vasútépítés, fejlesztés is gőzerővel halad. Arad külvárosában egy
üzemanyagkúton tartottunk egy kávészünetet, majd továbbhaladva néhány perc
múlva megérkeztünk a túra első állomására, Máriaradna ferences templomához.
![]() |
Máriaradna |
Máriaradna közigazgatásilag Lippához tartozik, a magyar Mária kegyhelyek egyike, ismert búcsújáró hely. A templom kegyképe 1668-ban Vrichonassa György katolikus bosnyák kereskedő felajánlása révén került a templomba. 1695-ben a törökök elfoglalták Lippát, és a templomot - szokásuk szerint – felgyújtották, azonban a legenda szerint a kegykép sértetlen maradt, sőt a templom tetejéről az izzó cserépdarabok a gyújtogató martalócokra hullottak. A török kiűzése után a templomot felújították, majd 1756-ban kolostort építettek mellé. A település a 18. század óta az aradiak kedvelt búcsújáró helye.
Érkezésünkkor még a templom zárva volt, kis település lévén
– na meg a helyi riadólánc segítségével – hírtelen előkerült a templom gondnoka
is, aki először egy csoportképet készített a társaságról, majd villámgyorsan
kinyitotta a templomot, sőt, a kulcsát át is adta. Nem vicc, komolyan, kézről
kézre járt a templom kisméretűnek egyáltalán nem nevezhető kulcsa, és megtudtuk
azt is, hogy a kulccsal csak belülről lehet kinyitni az ajtót, kívülről nem. Maga
a templom nagyon szép állapotban van, a bejárattal szembeni főoltár felett
látható a híres kegykép. Az ide látogatók számos csodás gyógyulásról számoltak
be, és hálából a meggyógyult testrészeket ábrázoló ezüst tárgyakat ajándékoztak
a templomnak, melyeket az oltár mögötti falon kétoldalt helyeztek el.
![]() |
Az oltár és a kegykép |
A templom megtekintése után visszaültünk a kisbuszokba és
tovább indultunk Vajdahunyad irányába. A kanyargós, kis falvakon keresztül
vezető úton hamisítatlan képet lehet kapni Romániáról: ez a végletek országa,
ugyanis a településeken szépen felújított házak és új épületek mellett olyan
lepukkant viskókat is lehet látni amelyek szó szerint két vascsőhöz vannak
rögzítve egy dróttal! Nem mellesleg az ilyen viskók előtt azért áll egy német
vagy osztrák rendszámú prémium autó, csak a miheztartás végett… Jó két órát
utaztunk, mellékúton illetve autópályán is – innen már rálátásunk volt Déva
várára is – miután megérkeztünk Vajdahunyadra. A bevezető úton ismét egy igazi
román kuriózumot lehetett látni: a külföldön dolgozó kisebbségiek
előszeretettel fitogtatják a gazdagságot azzal, hogy hatalmas, csicsás
palotákat építtetnek, amiben aztán nem laknak, hanem meghúzzák magukat a ház
háta mögött levő kis házban. Elképesztő giccses dolgokat lehet itt látni, az
oroszlánszobor már teljesen természetes, mint ahogy az arannyal futtatott kapu
is… Hihetetlen!
![]() |
Giccsparádé |
Azt persze nem állítanám, hogy Hunedoara városa egyike
Románia legszebb városainak, sőt… A főteret és környékét épp felújítják, le is
van zárva, ami látszik, az alapján egy középkori háborús film díszletének simán
elmegy. A Vajdahunyad várához vezető út
sem bővelkedik látnivalóban, viszont a parkoló tele volt, így a környező
utcákban kellett keresni parkolót, találtunk is egy, legalább húsz éve
elhagyott gyárépület és a vele szemben álló összedőlt ház mellett. A vár felé
sétálva aztán az utcasarkon egy ilyen beton monstrum áll:
Ez mi ? |
1409. október 18-án kelt oklevelében Luxemburgi Zsigmond
Vajk Kenéznek, Hunyadi János apjának adományozta a hunyadi birtokot, amelyről
később a család a nevét is vette. A család ezután építette a mai vár elődjét,
birtokközpontul. Hunyadi János kormányzósága alatt a várban élt felesége,
Szilágyi Erzsébet, Hunyadi János ekkor alakíttatta át rangjához méltó
lovagvárrá. 1618-ban került a Bethlen család tulajdonába. Bethlen Gábor külső
védművekkel erősíttette meg a várat, majd az uradalommal együtt unokaöccsének,
Bethlen Istvánnak adományozta. Annak 1632-es halála után rövid ideig felesége,
Széchy Mária lakta. 1648-ban Zólyomi Dávidné Bethlen Katalin szerezte meg. Az
1700-as években kincstári uradalomként funkcionált, katonai célokra 1784-ben
használták utoljára, amikor a környék nemessége a Horea felkelés miatt a várba
menekült.
I. Ferenc császár 1807-ben elrendelte a vár felújítását,
aminek 1818-ban egy villámcsapás okozta tűzvész vetett véget. A folyamatosan
pusztuló vár ismételt restaurálására 1868-ban közadakozást szerveztek, majd
többször is átépítették. Napjainkban Erdély, sőt az egész történelmi Magyarország
egyik leglátványosabb, legmonumentálisabb várkastélya.
![]() |
Vajdahunyad vára |
A várhoz egy rövid, macskaköves úton lehet felsétálni. A
várhoz vezető fahíd előtt van két bódé, ez a jegypénztár. Magyarul nem érdemes
próbálkozni, marad az angol, de így is elég sok ideig tartott a 15 jegy és a
hozzá tartozó audioguide kiadása. A vár előtti téren van néhány szuvenír árus,
büfé, illetve található egy középkori kínzásokat bemutató kiállítás is, árnyék,
na az nincs! Volt viszont tűző napsütés és 35 fok körüli hőmérséklet, de
hősiesen kitartottunk. A jegyekkel egy elektromos beléptetőn keresztül átjutva
–már ha működik, ha nem akkor a szekuriti beenged :-) - már sétálhattunk is a Zalasd patak felett álló négypilléres fahídon
a várudvarra. Az Új Kaputorony alatt a várba
belépve mindkét irányban van egy-egy kisebb helyiség, majd az udvarra kilépve
a bal kéz felé vezető lépcsőn felmentünk a Mátyás Loggiára. Innen lehet bemenni
a Sáfárházba, onnan pedig ki a Hídvégbástyára, ahonnan egész szép a kilátás az
egyébként jellegtelen városra, itt árnyék is volt, járt a levegő, tehát itt
mindjárt hűsöltünk is egyet :-)
Vajdahunyad |
Visszalépcsőztünk a várudvarra, felmentünk a Palotaszárnyba,
majd egy hosszú vészfolyosón a Nebojsa – annyit jelent: Ne félj! –
toronyba. Ez volt a vár utolsó védvonala, a torony előtti hosszú gyilokjárót
egy nehéz vasajtóval zárták le, ide vonulhatott vissza az őrség, ha elfoglalták
volna a várat.
A gyilokjárón visszasétálva egy fedett folyosón kellett végigmenni, ott jobbra, és az éppen felújítás alatt lévő lovagtermen keresztül
egy újabb toronyba lehetett felmenni: ez a Liliom torony, amire több, rövidebb
lépcső vitt fel. Mikor felértünk, akkor jött a meglepi: itt nincs semmi! Körbe
lehet járni a toronyban, a keskeny lőréseken kinézni és ennyi, az ég egy adta
világon semmi nincs itt :-)
Ugyanezen az úton visszamentünk, majd a várudvaron át a
Bethlen szárnyban kialakított helyiségeket lehet megnézni, melyek korhű
bútorzattal vannak berendezve. Ezután felmentünk a lépcsőn, egy hosszú folyosón
2-3 méterenként egy szék volt kihelyezve, gondolom, itt lehet egy kicsit
ücsörögni a sok lépcső után, ezen a szinten helyi festők kiállítása látható. A
lépcsőn visszamenve a várfal előtt egy kis udvar található, itt van a várkút,
melyhez egy történet is kapcsolódik: Hunyadi János néhány idehurcolt török
hadifogollyal alkut kötött, amennyiben a sziklás talajba kutat ásnak és vizet
találnak, szabadon engedi őket. A foglyot ki is ásták a kutat, ám eközben
Hunyadi János Nándorfehérvárnál elesett, felesége pedig nem érezte magára nézve
kötelezőnek az alku betartását. Ekkor véste a kőbe az egyik fogoly arab
írásjelekkel az üzenetét, amit sokáig így fordítottak: „Vized van, lelked
nincs!” Később aztán egy hozzáértő a valódi jelentését is leírta a szövegnek,
ami így hangzik:” Ezt Hasszán írja, aki a templom melletti várban a gyaurok foglya”
Ennek ellenére az első változat az elterjedtebb… A kúttól a várfalon haladva
még egy medveárok is látható, állítólag anno a környékről befogott
barnamedvéket ide zárták be, táplálékként pedig az elfogott törököket dobálták le…
Itt még gyorsan megnéztük a vár pincéjét – belépéskor a
fejre nagyon figyelni kell, mert alacsony a boltozat – itt több korabeli
kőfaragvány és címermásolat is megtekinthető, nem mellesleg jó hűvös van, nagy
melegben ez sem utolsó szempont!
A várudvar bal oldalon a Bethlen szárny |
A Hunyadiak címere |
Körülbelül másfél óra alatt végigjártuk a várat, és mivel a mosdó, illetve a hideg innivaló a várfalon kívül volt, kisétáltunk, leadtuk az audioguide-okat, majd a téren található egyetlen fa árnyékában próbáltunk meg elbújni a nap elöl. Miután a teljes csapat összejött, visszamentünk a kisbuszainkhoz, melyek ekkor már árnyékban álltak, és elindultunk Dévára.
Magos Déva vára – ahogy Kőmíves Kelemenné balladájában
nevezik – már messziről látható, hiszen a város fölé magasodó hegyen áll. A
ballada szerint a kőművesek hiába építették fel a falakat napközben, az éjszaka
összedőlt, így megegyeztek, hogy amelyikőjük felesége először megjelenik, azt
megölik, hamvait a falazó anyagba keverik, és így építik fel a falakat. Kőmíves
Kelemen balszerencséjére pont az Ő élete párja jelent meg először a várnál, ez
lett a veszte…
Déva vára |
Déva egy kb. 60.000 fős város a Maros bal partján. A város
fölé magasodó várhegyen már az ókorban, a dákok és a rómaiak idejében is
emelkedett erődítmény. A várat a tatárjárás után IV. Béla építtette újjá, s
1264-től említik a korabeli oklevelek. Az évszázadok során többször gazdát
cserélt, 1580-ban a katonai jelentősége miatt megerősítették. A Rákóczi
szabadságharc idején 1704-ben a kuruc seregek elfoglalták, azonban a császáriak
1706-ban, három hét ostrom után visszafoglalták. Utolsó, katonai szempontból is
említésre méltó esemény a várban 1784-ben történt, a román jobbágyfelkelés
miatt Hunyad megye nemessége ide menekült, majd a felkelés leverése után itt
végezték ki a lázadók vezetőit. Az 1848-49-es szabadságharc idején 1849
áprilisában a honvédsereg megszerezte a várat, mivel a védők rendkívül előnyös
feltételekkel feladták a várat: szabad elvonulás, egyhavi zsold a magyar
államtól, miután ezt megkapták, már mentek is az osztrák kézen lévő Temesvár
védőit erősíteni.
Ezt követően Bem tábornok lőszerraktárt rendeztetett be a
várban, ami azonban az augusztus 13-ai temesvári csatavesztés után rejtélyes
körülmények között felrobbant, több mint száz honvéd halálát okozva. Azóta az
egész Várhegyet uraló várrendszernek ma már csak a Várhegy ormán található
falai állnak. 1849. augusztus 18-án itt tette le a fegyvert Bem „apó” és Guyon
magyar forradalmi seregének a maradványa az osztrák haderő előtt.
A városközpontból a várhegy alól induló felvonóval is fel lehet menni de ez a felújítás miatt zárva, autóval meredek kis utcákon kellett felhajtani a vár alatti parkolóig – eközben a kisbuszunk elkezdett gyanús, kopogó hangokat adni, de ennek majd később lesz jelentősége. Itt az út szélén hagyva a járműveket, két úton lehet feljutni a várba. Az első egy 242 lépcsőből álló séta, a másik egy kicsit kaptatósabb kerülő út, közben fel lehet menni a külső várfalra is, majd a vár alól elképesztő kilátás nyílik a környékre.
![]() |
A külső várfal... |
![]() |
... és a látvány |
A vár jelenleg felújítás alatt van, ezért csak a külső vár
látogatható. Ahogy körbesétáltuk, felmentünk a belső várhoz vezető hídra,
kordon, blokád sehol, így mentünk tovább. A kapunál volt ugyan egy megállításra
felszólító tábla, de mivel románul nem értünk, beljebb merészkedtünk. Sehol
senki, tehát bementünk egy darabon a belső várba is, ahol jól látható a
felújítás hol is tart, remek munkát végeztek, és egyébként innen is pazar a
látvány :-)
![]() |
A belső vár kapuja |
![]() |
A felújított várfal |
![]() |
Kilátás a várból |
A várból lesétálva megnéztük még az egykori tűzvezetési pont épületét, ami szintén fel van újítva, majd a 242 lépcsőn lementünk a Császár kapu mellé.
A nagy melegben erősen kitikkadt a társaság, még szerencse, hogy
ahol az autókat hagytuk, ott van egy kis büfé. A tulaj jó üzleti érzékkel
rendelkezik, vagy csak véletlenül nyitott itt ki, de közel távol nincs egyetlen
vendéglátó ipari egység sem, tehát a forgalom garantált. Piszok jól esett
mindenkinek a hideg üdítő vagy épp a hideg sör.
Miután mindenki összeszedte magát, elindultunk – volna – hazafelé. Mint említettem felfelé jövet valami fura hangot adott ki a motor, most indításkor pedig a kijelzőn hangjelzés kíséretében jelezte, hogy nincs az akkumulátornak töltése. A motor járt, úgy voltunk vele, menjünk, mert itt nem maradhatunk. Dévát elhagyva felhajtottunk az autópályára, már-már megnyugodtunk, hogy nincs nagyobb baj. A technika ördöge azonban másképp gondolta, egy újabb üzenet formájában jelzett, hogy most már a menetstabilizáló funkció is elszállt… Kb. negyedóra múlva újabb üzenet, bye-bye ABS… Ekkor értük el az A1-es autópálya végét, innen egy darabon csak főútvonal van, majd kb. 30 km és újra autópálya. A főútra érve az első falunál - Cosava - újabb üzenet, minden IS elszállt, gyakorlatilag az utolsó lendülettel begurultunk a falu szélén álló, Üvegtigris jellegű büfé mellé a parkolóba. Motor leáll, motorháztető felnyit… bordásszíj kivesz, több darabban… és most jött az, hogy akkor hogyan is tovább. Szerencsére korrekt assistance biztosításunk volt, néhány telefon, és megnyugtattak bennünket, hogy kb. egy óra és indulnak értünk Temesvárról, ez volt este hat óra körül, jegyezzük meg, mert fontos lesz :-)
Mivel a másik kisbusznak semmilyen nyűgje nem volt, meg minek is ácsorogjanak ott mellettünk, így a csapat másik fele hazaindult, a B terv az volt, hogy ez a kisbusz, ha kell, visszajön értünk. Tehát utastársak felétől búcsút vettünk, mi pedig - ha már ott volt egy büfé - először csak innivalót vettünk, körbeültünk két műanyag asztalt, majd süttettünk mícset, sült krumplit és vártuk a felmentő sereget.
Mintegy másfél óra múlva jelentkezett is egy román úriember, aki magyarul egy
szót sem beszélt, angolul se sokat, de a csapatban akadt egy profi angolul
tudó hölgy, valahogy elmagyarázta neki hol is vagyunk, település, útszám,
kilométer szóval mindent elmondott a jóembernek, hogyan találjon meg bennünket.
Újabb egy óra várakozás után megmentőnk telefonált, hogy most indult
Temesvárról – gyors pillantás az órára: 20:30, de legalább már elindult,
Temesvár kb. másfél óra… Innentől kezdve felpörögtek az események. 30-40
percenként telefonált az ember, hol is vagyunk pontosan, hányan vagyunk stb…
Este 11 után még sehol senki, majd egyszer csak csörög a fickó, hogy most ért
be a faluba. Kiálltunk néhányan az út mellé, de csak nem akart feltűnni a
mentőegység :-)…
Majd megint csörög az ember, hogy végigment a falun, de nem látott minket… Ezen
a ponton már kezdett feszült lenni a társaság, mert ennyire nem lehet vak
valaki, hogy a jól leírt parkoló előtt az út szélén álló öt fős társaságot ne
vegye észre… És ekkor hírtelen a másik irányból , hatalmas fékezéssel megállt
egy piros vontató, emberünk pedig széles vigyorral kiszállt a fülkéből,
megérkezett a mentés, 23:45 állt az órán :-)
![]() |
Meg vagyunk mentve ! |
A kisbuszunkban még volt annyi az akksiban hogy kitolattunk
vele a parkolóból, az emberünk megemelte, az első tengelyt rögzítette, majd
kézzel – lábbal elmagyarázta, hogy nála a fülkében 6 fő elfér, de mi kilencen
vagyunk. Mondtuk neki, hogy ne aggódjon, hárman - teljesen szabálytalanul –
maradunk a lerobbant, lesötétített kisbuszban. Emberünk csak magyarázza, hogy a
helyi policija ezt nem szereti, de megnyugtattuk, hogy ezt majd mi elintézzük,
Ő csak vezessen! Éjfél is elmúlt mire elindultunk, az útból szinte semmire nem
emlékszem, mert piszok jót aludtam és is és a másik két renitens is J. Hajnali kettő után
értünk Temesvár – Remetefalvára, itt már várt minket a másik kisbuszunk, össze
is ültünk, igen ám, de tízen vagyunk, a busz meg kilenc személyes… Újabb
szabályszegés, egyik utastársunk kiharcolta magának a csomagok melletti hátsó
részt, így indultunk el a határ felé. A battonyai átkelőhelyen egy autó állt
előttünk, szerencsére a szervek megértőek voltak, így simán beléptettek
bennünket és a vármegye második világháborús harci sérüléseket is magán viselő
útjain jutottunk el Békéscsabára, majd Orosházára.
Emlékezetes túra lett, egyébként pedig jól szervezett út
volt, a társaság is remek volt, így együtt pedig igen emlékezetes is marad. A
várak miatt is, de főleg a kalandos hazajutás miatt!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése