Ugrás a fő tartalomra

A szomszéd hegye mindig zöldebb 2020 2.nap

Heiligenblut-Schareck 2604 m-Grossglockner Hochalpenstrasse

Reggelre elállt az eső. Apró de nagyon fontos dolog volt ez, és alapjaiban határozta meg a napunkat, a másik kedves, de apró figyelmesség az étteremben ért bennünket, az asztalokon ugyanis egy magyar nyelvű kétoldalas lap volt kirakva, amin az aznapi időjárás, néhány infó a környékről és a vacsora volt feltüntetve, illetve egy napi idézet …  Reggeli után a szálloda előtt  állva bámultuk a felhők takarásában lévő Grossglocknert és bíztunk abban, hogy többet is fogunk belőle látni… Nos ha nem is rögtön de összejött :-)

Reggel Eső után

A Grossglockner felhőben

Napi programunk Heiligenblut megismerésével kezdődött. A szállodától bemelegítésképp egy meredek betonúton lehet felsétálni a falu központjába.  A megszokott nyüzsgés helyett csak a kihalt placc fogadott minket, noha nem először szembesültünk a turisták hiányával azért mégiscsak szokatlan volt, hogy a mi csoportunkon kívül csak a helyieket láttuk mozogni….A falu jelképe és gyakorta fotózott nevezetessége a Szt. Vince templom, melynek helyén már 1271-ben is kápolna állt, melyet 1273-ban átépítettek. A templom főoltára 1520-ból származik, a falain található festmények pedig Heiligenblut  - azaz a Szent vér- történetét mesélik el.

A Szt.Vince templom és Heiligenblut

A legenda szerint  egy Briccius nevű dán herceg Konstantinápolyból tartott hazafelé és Krisztus vérének egy kis üvegcséjét vitte magával. Az Alpokon való átkelés közben elsodorta egy lavina és utolsó erejével a lábikrájában nyílt sebbe rejtette az ereklyét a rablók elől. Az őt betakaró hóból három búzaszál nőtt ki (a község címerében is ezek láthatóak), így találtak rá a helyi parasztok. Amikor el akarták temetni, a lába állandóan kibukkant a felszínre, míg végül észrevették az üvegcsét, amelyet aztán egy helyi kápolnában helyeztek el. Brictiust megpróbálták szentté avattatni, amit az egyház a bizonyítékok hiánya miatt elutasított. A kis üvegcsét a templomban őrzik egy kis kalitkába zárva, lefotózni sajnos csak messziről sikerült…

Állítólag ott van bent az üvegcse...

A templom mellől a környező hegyekre remek a kilátás, a kis temető pedig az Ausztriában megszokott, gyönyörű rendben van. A templom megtekintése után az időközben kiváltott Karintia kártyánk használatával – amivel nem kevés euró-t lehet megspórolni - a főtér mellett található felvonóval felmentünk az 1700 méteren található Rossbach középállomásig, onnan egy másik felvonóba átülve a Schareck-re, ami 2600 méteren található. Míg lent a faluban kellemes jó idő volt, a középállomáson már fújdogált a szél, majd ahogy elindultunk a második felvonóval egyre magasabbra, úgy lett egyre durvább a szél, és a kabin is elkezdett lengedezni. A fenyveseket felváltotta a kopár sziklák világa, felhőbe mentünk bele, majd ahogy egyszer csak kitisztult, már egész szépen mutatta magát a Grossglockner is, a szél pedig egyre jobban lengette a kabint.

Útban felfelé

Ahogy felértünk, már eléggé hideg volt, a kellemetlen meglepi csak ezután jött: durva metsző szél, és havas eső köszöntött bennünket odafent. A szél erejére jellemző, hogy volt, akinek a kezéből kikapta a mobiltelefont… A Scharecken található kereszt elméletileg mindössze néhány méterrel magasabban található, mint a felvonó, de ahhoz először egy kis ösvényen lefelé kell menni, majd egy meredekebb részen felfelé. Az időjárás miatt mindenki, minden létező ruhadarabot magára húzott, úgy néztünk ki, mint egy szedett-vedett karaván, de azért nekiindultunk kis túránknak a csúcshoz.

A Schareck felvonó mellett, a szél nem látszik :-D

Amíg lefelé kellett menni addig viszonylag viselhető volt a szél, mert kicsit takarásban voltunk, aztán amikor felfelé kaptattunk, kaptunk rendesen… A havas eső csapódott az arcunkon, kopogott az esőkabáton, a szélben nem éreztük az ujjainkat, de akkor is felmentünk a kereszthez, és hála a szélnek csodálatos panoráma tárult elénk…

A Schareck csúcsa

Egy kis lihegés néhány fotó és pár perc bámészkodás után jobbnak láttuk szélvédett helyre húzódni, ekkor váratlanul a nap is kisütött és egy gyönyörű szivárvánnyal lepte meg a társaságot.

A felvonó épületében aztán mindenki igyekezett felmelegedni, ekkor hallottuk a helyiektől, hogy ez a szél nem is komoly, még a felvonók is járnak. Ha nem indulnak a kabinok, akkor van komoly szél… Ja , köszi ! :-)

Lefelé két lehetőség kínálkozott: felvonóval le, és másfél óra tekergés a faluban vagy ugyanennyi időtartamban lemenni a sáros, csúszós túra ösvényen… Nekünk most szimpatikusabb volt az első variáció, hiszen tudtuk, hogy ma is megyünk még eleget, így 20 perc alatt lent voltunk a faluban, sétáltunk, nézelődtünk, vettünk némi szuvenírt az itthoniaknak, és még meg is ebédeltünk, mire a társaság másik fele leért a hegyről.

Kora délután - mivel az időjárás egyre inkább a szebbik arcát mutatta – elindultunk a Grossglocknerhez, a faluból induló Grossglockner Hochalpenstrassén. A fizetőkapu valamivel feljebb található, onnan azonban 27, igen meredek ívű kanyar és már fent is vagyunk. Az fizetős útról már korábban készült egy bejegyzés, itt elolvasható:

Út közben rengeteg, bővizű vízesést lehetett látni, emellett szenzációs panoráma tárult a szemünk elé a környező hegyekre és völgyekre. A parkolóba felérve a szabad helyekkel megint nem volt gondunk, ugyanis nem volt másik busz, se kicsi, se nagy rajtunk kívül, de még személyautó sem volt sok….

A Grossglockner Hochalpenstrasse

A parkolóból néhány perces sétával lehet eljutni a 2369 méteren található Ferenc József kilátóhoz, a járda mellet folyamatosan ki van táblával, hogy hol érdemes megállni és a hegyen élő mormotákat meglesni. Sikerült is néhányat lencsevégre kapni, a kis jópofa állatok azonnal jöttek is pózolni, és kuncsorogni némi répáért , ezzel lehet őket etetni :-)

Lenyűgöző látvány

Mormoták kajára várva

Innen már egészen lélegzetelállító látvány az ég felé magasodó hegycsúcsok közt állni, majd lefelé nézve a leolvadó hó által táplált tavakban illetve a Pasterze gleccserben lehetett gyönyörködni. Habár a Grossglockner csúcsa többnyire felhőben volt, bőven volt mit nézni, - van webkamerás fotózkodási lehetőség is - majd itt is több választásunk volt az idő eltöltésére: aki akart lemehetett a gleccserhez, vagy az idegenvezetőt követve egy kisebb túrára mehetett, vagy önállóan járta be a környéket. Először nagy lelkesen nekiindultunk a gleccserhez vezető útnak, de a meredek lépcsősor még lefelé viszonylag egyszerűnek tűnt, belegondoltunk abba, hogy ezt majd felfelé is meg kell mászni – szó szerint mászni, ugyanis derékmagasságig kellet lábat emelni egy lépcsőfokhoz - ezért aztán visszafordultunk, és felkapaszkodtunk a kiindulóponthoz.

Lefelé...

Felfelé...

Némi lihegés után felmentünk a parkolóház tetejére, onnan pedig a túraútvonalon elindultunk Wilhelm Swarovski Obszervatórium felé. Az épületet 1998-ban adták át, mindenféle távcsővel és optikával van felszerelve, hogy a turisták innen nézegessék a kőszáli kecskéket és mormotákat… A túraút először betonos, majd átvált kavicsosra, és kisebb emelkedőkkel tarkított, de elég könnyen járható. A csupa üveg és fém obszervatóriumot kb. 10 perc alatt értük el, felmenni nem tudtunk, mert a vírushelyzetre való tekintettel az egyszerre bent lévők számát korlátozták, így vagy várakozunk, vagy megyünk tovább. Maradt a nézelődés az aulában, majd mentünk tovább.

Jobboldalt fent a Swarovski Obszervatórium

Háttérben a Pasterze gleccser

Menet közben sikerült egy, turistákkal haverkodó mormotát is látni, aki végül csak elfogadta a neki felkínált műzliszeletet és nagy lelkesen meg is ette. A kanyargós úton továbbhaladva kb. negyedóra séta után értünk le a parkolóba a buszhoz, ahol igen érdekes helyzet fogadott bennünket: a busza bal oldalát verte az eső, jobb oldalról meg sütött a nap, és minden száraz volt… Miután mindenki visszaért elindultunk lefelé, Heiligenblutba. Alig néhány kilométer után, az idegenvezetőnk rákiáltott a sofőrre, hogy” Fékezz”!!! Szegény bele is taposott a fékbe úgy, hogy majd mindenki orral érintette az előtte lévő ülés háttámláját :-) Ahogy megálltunk, mindenkit "leparancsolt" a buszról ugyanis a természet egy újabb gyönyörű szivárvánnyal lepett meg bennünket, remek fotótémát biztosítva a hegyek mellé:

A kis intermezzo után visszabuszoztunk a szállásra, ahol egy újabb bőséges, többfogásos vacsorát kellett leküzdeni. Kaja után kiültünk pihegni a szálloda teraszára, és csendben bámultuk, ahogyan a nap lemegy a Grossglockner mögött…

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms