Ugrás a fő tartalomra

Großglockner Hochalpenstrasse





Ausztria tavai , hegyei és sok -sok természeti látványossága mellett panorámaútjairól is méltán nevezetes. A leghíresebb ilyen a út a Grossglockner Hochalpenstrasse, Ausztria legmagasabban található hegyi útvonala, ami a karintiai Heiligenblutot és a Salzburg tartománybeli Bruck-ot köti össze. Az út hossza  48,3 kilométer, 36 kanyar található rajta  - a motorosok legnagyobb örömére - a legnagyobb emelkedési szöge pedig 12 százalékos.



Az út megépítésének terve már 1924-ben kipattant Franz Wallack fejéből, de akkor még kinevették , majd néhány évvel később az első gazdasági világválság alapjaiban rázta meg Ausztriát is. 1930-ra azonban  - mivel szabad munkaerőben nem volt hiány - mégis csak sikerült elkezdeni az építkezést, vagyis először inkább a rombolást: a hegyoldalakon ugyanis dinamittal robbantották az út nyomvonalát, majd jöhettek a melósok. 1930.augusztus 30  a nevezetes dátum, az építkezés megkezdésének napja amikor is 4000 munkás látott neki a munkának. A nem mindennapi körülmények és az időjárási viszonyok  között hatalmas mennyiségű követ mozgattak meg.

Az építkezés



 Négy évvel az építés megkezdése után a tervező Franz Wallach és Salzburg tartomány kormányfője egy Steyr 100 típusú autóval végig járta az útvonalat, mindenki teljes megelégedésére sértetlenül .

A próbaút

 A 3 méter széles, zúzottkő borítású úton megszámozták a kanyarokat, előzési pontokat és kilátó teraszokat építettek.  Az út végén - 2369 méteren -  a Kaiser Franz-Josephs Höhe - azaz a Ferenc József kilátó található, ide építették a látogatói centrumot is. A kilátó onnan kapta a nevét, hogy 1856-ban Ferenc József császár és Erzsébet császárné - nekünk magyaroknak csak Sissy - Heiligenblut-ba látogatott, hogy megcsodálják a Großglocknert.
1935. Augusztus 3.-a  szintén fontos dátum, e napon adták át a forgalomnak az utat, ami a kezdetektől  fizetős útként létezik. A siker óriási volt: már az első évben kiderült , hogy a forgalmat és a látogatottságot igencsak alábecsülték .1938-ban 375.000 látogatót és 98.000 gépjárművet regisztráltak. 1938-ban ..... 

1936

Alábecsülték a forgalmat

A második világháború és az azt követő helyreállítás egy időre visszavetette a forgalmat, de 1952 óta  a fejlődés töretlen. Az immár  6 méter széles úton  sokáig a motorkerékpárosok vitték a prímet: egyes években a forgalom negyedét a kétkerekűek adták.

Azonban egy probléma még mindig volt: a hó. Mivel az időjárás nem teszi lehetővé, hogy egész évben biztonságosan használható legyen , ezért minden év októberében lezárják az utat, amit csak a következő év májusában nyitnak meg újra. A 30-as években jobbára kézi erővel takarították el a havat, ehhez 350 hómunkásra volt szükség, akiknek 70 napba telt a hómentesítés. Később fokozatosan gépesítették a hó eltakarítást, napjainkban 14 nap alatt járhatóvá teszik a teljes szakaszt.

Hóeltakarítás akkor...

...és most

2015 óta műemlékvédelem alatt áll, és sok helyen megőrizte eredeti arculatát is : az útszéli határoló kövek mindegyike az egységes Glockner-norma szerint készült, vagy ilyen az eredeti  macskakőburkolat is az Edelweißspitzén (2751 m). Az ide érkezők kényelméről , ellátásáról hütték és fogadók gondoskodnak, több játszótér is kialakításra került az idők folyamán, ilyen például a 2262 méteren található Fuscher Lacke, ahol az útépítés történetét lehet megtekinteni, illetve mormota megfigyelő helyként s funkcionál. Ezek az állatok  már hozzászoktak a turistákhoz,  lehet őket simogatni, és persze a kaját is elfogadják :-). 


Látványos program lehet  a rendszeresen megrendezett Großglockner Grand Prix is, melyen oldtimer autók vesznek részt.




 A Ferenc József kilátótól indul a Gletscherbahn a  2212 méteren található Pastersee gleccserhez, ami 1963 óta  igen népszerű látványosság. Azonban amíg a megnyitáskor mindössze néhány lépést kellett megtenni, és már is a gleccseren sétálhatott a turista, napjainkban  - az üvegházhatás és más különböző okok miatt - jó félórás lépcsőzés után lehet elérni a gleccsert....

A Gletscherbahn

Itt volt a gleccser 1960-ban

Napjainkban


Azt azért még hozzátenném, hogy a jelenlegi díjszabás szerint nem egy olcsó mulatság : személyautónként 35 euró, a motorosoknak 25 euró a tarifa. Ha busszal érkezünk, akkor a buszon utazó felnőttek 5,40-et, a gyerekek pedig 2,70-et fizetnek, a visszaút a jegyváltás napján ingyenes :-) Viszont a páratlan látvány minden pénzt megér, szerintem.....

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is fe...

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csa...

Unikum helyett - Arzberger Kräuterlikör

Unikum Helyett..... Ugye az Unikum-ot és a Jägermeistert nem kell bemutatni senkinek sem, de van valami a sógorok tarsolyában , ami riválisa lehet a fenti két itókának, s ez nem más mint a krauterlikör. Hasonló  termékről van szó, mint a két nevesített vetélytárs, a különbség viszont az, hogy a legismertebb ilyen itóka  - és a többi, kevésbé ismert gyógynövénylikőr is -  kis magánvállalkozások által évszázados  és szigorúan titkos receptúrák alapján. A Cég ma... Mariazell gyönyörű főterének a tőszomszédságában a Wiener Strasse 2 szám alatt található az Arzberger Likőrmanufaktúra, ahol is az egyik leghíresebb gyógynövénylikőr készül. Egy osztrák földműves, bizonyos Johann Arzberger 1860-ban érkezett Mariazellbe, népes családjával együtt. 8 gyereke közül Cajetant szerette volna egyházi neveltetésben részesíteni, de valamilyen oknál fogva ez meghiúsult. A gyerkőc felcseperedett, és egy helyi kereskedőháznál kitanulta a szakma csínját -binj...