Ausztria tavai , hegyei és sok -sok természeti látványossága
mellett panorámaútjairól is méltán nevezetes. A leghíresebb ilyen a út a
Grossglockner Hochalpenstrasse, Ausztria legmagasabban található hegyi
útvonala, ami a karintiai Heiligenblutot és a Salzburg tartománybeli Bruck-ot
köti össze. Az út hossza 48,3 kilométer,
36 kanyar található rajta - a motorosok
legnagyobb örömére - a legnagyobb emelkedési szöge pedig 12 százalékos.
Az út megépítésének terve már 1924-ben kipattant Franz
Wallack fejéből, de akkor még kinevették , majd néhány évvel később az első
gazdasági világválság alapjaiban rázta meg Ausztriát is. 1930-ra azonban - mivel szabad munkaerőben nem volt hiány -
mégis csak sikerült elkezdeni az építkezést, vagyis először inkább a rombolást:
a hegyoldalakon ugyanis dinamittal robbantották az út nyomvonalát, majd
jöhettek a melósok. 1930.augusztus 30 a
nevezetes dátum, az építkezés megkezdésének napja amikor is 4000 munkás látott
neki a munkának. A nem mindennapi körülmények és az időjárási viszonyok között hatalmas mennyiségű követ mozgattak
meg.
![]() |
Az építkezés |
Négy évvel az építés megkezdése után a tervező Franz Wallach és Salzburg
tartomány kormányfője egy Steyr 100 típusú autóval végig járta az útvonalat,
mindenki teljes megelégedésére sértetlenül .
![]() |
A próbaút |
A 3 méter széles, zúzottkő borítású úton megszámozták a kanyarokat, előzési pontokat és kilátó teraszokat építettek. Az út végén - 2369 méteren - a Kaiser Franz-Josephs Höhe - azaz a Ferenc József kilátó található, ide építették a látogatói centrumot is. A kilátó onnan kapta a nevét, hogy 1856-ban Ferenc József császár és Erzsébet császárné - nekünk magyaroknak csak Sissy - Heiligenblut-ba látogatott, hogy megcsodálják a Großglocknert.
1935. Augusztus 3.-a
szintén fontos dátum, e napon adták át a forgalomnak az utat, ami a
kezdetektől fizetős útként létezik. A
siker óriási volt: már az első évben kiderült , hogy a forgalmat és a
látogatottságot igencsak alábecsülték .1938-ban 375.000 látogatót és 98.000
gépjárművet regisztráltak. 1938-ban .....
![]() |
1936 |
![]() |
Alábecsülték a forgalmat |
A második világháború és az azt
követő helyreállítás egy időre visszavetette a forgalmat, de 1952 óta a fejlődés töretlen. Az immár 6 méter széles úton sokáig a motorkerékpárosok vitték a prímet:
egyes években a forgalom negyedét a kétkerekűek adták.
Azonban egy probléma még mindig volt: a hó. Mivel az
időjárás nem teszi lehetővé, hogy egész évben biztonságosan használható legyen
, ezért minden év októberében lezárják az utat, amit csak a következő év
májusában nyitnak meg újra. A 30-as években jobbára kézi erővel takarították el
a havat, ehhez 350 hómunkásra volt szükség, akiknek 70 napba telt a
hómentesítés. Később fokozatosan gépesítették a hó eltakarítást, napjainkban 14
nap alatt járhatóvá teszik a teljes szakaszt.
![]() |
Hóeltakarítás akkor... |
![]() |
...és most |
2015 óta műemlékvédelem alatt áll, és sok helyen megőrizte
eredeti arculatát is : az útszéli határoló kövek mindegyike az egységes Glockner-norma szerint készült, vagy ilyen az eredeti macskakőburkolat is az Edelweißspitzén (2751
m). Az ide érkezők kényelméről , ellátásáról hütték és fogadók gondoskodnak,
több játszótér is kialakításra került az idők folyamán, ilyen például a 2262
méteren található Fuscher Lacke, ahol az útépítés történetét lehet megtekinteni,
illetve mormota megfigyelő helyként s funkcionál. Ezek az állatok már hozzászoktak a turistákhoz, lehet őket simogatni, és persze a kaját is
elfogadják :-).
Látványos program lehet
a rendszeresen megrendezett Großglockner Grand Prix is, melyen oldtimer
autók vesznek részt.
A Ferenc József kilátótól indul a Gletscherbahn a 2212 méteren található Pastersee gleccserhez,
ami 1963 óta igen népszerű látványosság.
Azonban amíg a megnyitáskor mindössze néhány lépést kellett megtenni, és már is
a gleccseren sétálhatott a turista, napjainkban
- az üvegházhatás és más különböző okok miatt - jó félórás lépcsőzés
után lehet elérni a gleccsert....
![]() |
A Gletscherbahn |
![]() |
Itt volt a gleccser 1960-ban |
![]() |
Napjainkban |
Azt azért még hozzátenném, hogy a
jelenlegi díjszabás szerint nem egy olcsó mulatság : személyautónként 35 euró,
a motorosoknak 25 euró a tarifa. Ha busszal érkezünk, akkor a buszon utazó
felnőttek 5,40-et, a gyerekek pedig 2,70-et fizetnek, a visszaút a jegyváltás
napján ingyenes :-) Viszont a páratlan látvány minden pénzt megér,
szerintem.....
Megjegyzések
Megjegyzés küldése