Ugrás a fő tartalomra

Vonaton Vízen Levegőben Svájcban 4.nap

 



Col de Croix - Villars - Col de Bretay - Les Diablerets

 

Ez a napunk is a bőséges reggeli eltüntetésével indult, bár azt megjegyzem, hogy a bevált tartalmon nem változtattak, ugyanazok a fogások voltak minden reggel, ettől függetlenül senki nem maradt éhes. Reggeli után buszra pattantunk és elindultunk Villars-ba, egész pontosan Villars-sur-Ollon-ba. Ezúttal a falut a másik irányba hagytuk el, és így gyönyörűen látszódott a hegyoldal, telis tele házakkal. Az út egészen meredek volt, és egy 20 perces hegymenet után máris megálltunk, felértünk ugyanis a közeli Col de Croix csúcsára, 1775 méterrel a tengerszint felett. Ez a magasság svájci léptékkel nem komoly, csak egy kis domb a többi 3-4000 méteres csúcshoz képest…

 

A parkolóban kényelmesen, akár keresztben is negálhatott volna a busz, rajtunk kívül sehol senki nem volt… Van itt fent egy kis takaros büfé, ami épp zárva volt és néhány, farkast formázó szobor, szó se róla elég riasztóra sikerültek... Viszont a kilátás, na, az egészen rendben volt. Néhány lépés egy kis emelkedőszerűn, és a fák közt elénk tárult ez:

 

Kilátás a Col de Croix-ról


Farkasok...

Simán elüldögéltem volna itt akár órákat is, de mentünk tovább… jó negyedóra buszozás után érkeztünk meg a magániskoláiról méltán híres Villars-sur-Olon-ba. Az 1258 méteren fekvő falu bizonyos részeiről még a Mont-Blanc is tisztán kivehető. A környék sokáig egy volt a többi, a hasonló falu közül, turisztikailag akkor került fel a térképre, amikor egy helybéli katonatiszt 1856-ban megnyitotta a csak nyáron nyitva tartó Chalet de Villars szállodát.1901-ben a vasút elérte a települést, innentől kezdve egyre több turista érkezett, majd 1913-tól a hegyi fogaskerekű vasúttal egészen a Col de Bretaye-ig fel lehetett menni. Az első világháború alatt a fejlesztések leálltak, következő komolyabb újítás az 1936-ban átadott sífelvonó, ez volt az első ilyen felvonó Svájcban.  1938-ra Villars Európa elsőszámú sí központja lett…

 

Villars azonban nem csak a síelésről híres… Van itt néhány, igen drága – és ezt most svájci viszonyokhoz értem - magániskola, ahová közönséges halandó nem igazán teszi be a lábát. A magáninternátusok közül az egyik a Collége Alpin Beau Soleil 1910 óta várja a felső tízezer csemetéit. Az iskola falai közt királyi családok sarjai is megfordultak már, az éves tandíj potom 150.000 svájci frank… Úgy kell ezt az oktatást elképzelni, hogy a tengerentúlról, vagy a világ bármelyik szegletéből ide felvett gyerekek 11és 18 éves koruk közt élnek itt, apu és anyu a saját magángéppel elhozza ide a gyereket, az intézményben könnyes (?) búcsút vesznek a megszeppent diáktól, majd otthagyják. Időnként meglátogatják persze a sarjaikat, ezért rengeteg, felső kategóriás apartman található a faluban, itt megszállnak a szülők, bizonyos időt eltöltenek itt, majd „szervusz, fiam/lányom” és hazamennek… És az oktatás? Na, az sem hagyományos, mindenekelőtt kell egy formaruha kb.6200 dollárért, majd pedig ha az oktatási tematika úgy kívánja, a helyszínen ismerkednek a tanulók a Kilimandzsáró élővilágával, esetleg a Kínai Nagy Fallal, illetve ha a szükség úgy hozza, akkor megtekintik az egyiptomi piramisokat, a maguk természetes valójában, ott ahol azok megtalálhatóak. Az ilyen svájci elitképzőben tanuló gyerekeknek kikövezett útja van a világ elit egyetemeire és főiskoláira…

Ahogy gurultunk a falu központjában lévő vasútállomás felé, az előbb említett apartmanokból jó néhányat lehetett látni, mit ne mondjak, tényleg remekül néznek ki… A vasútállomás környékén sétáltunk egy kicsit majd felszálltunk a Col de Bretay-ra induló vonatra. Ez a szerelvény nem kifejezett turistavonat, hanem bárki által használható, de azt már mondani sem kell, hogy szinte steril tisztaságú volt kívül-belül. 

Villars, vasútállomás

Ahogy kell, percre pontosan el is indult a szerelvény, hogy kb.20 perc alatt felvigyen bennünket a hegyre. Útközben aztán láttunk szebbnél szebb házakat, hegycsúcsokat és golfpályákat, ezeknél meg is áll a vonat… A végállomás 1808 méteren található, innen számos túraútvonal indul, és van néhány felvonó is, ami a környező hegyekre viszi a turistákat. Mi is felszálltunk egyre, ami a Le Chamosseire csúcsára vitt fel. Menet közben láttuk, amint két kerékpáros nekivág a lefelé vezető útnak, majd hátul guruló néhány méter megtétele után bemutatta a klasszikus orra esést. Elterült és meg sem mozdult, mi pedig aggódva néztük a „tragédiát”… mert pár pillanattal később láttuk, hogy mozog… Viszont az elől haladó is csak későn észlelte, hogy a társa kifeküdt, eldobta a bicajt és elindult visszafelé, megmenteni. Ahogy közelebb ért akkor látta, hogy nincs nagy baj, és ahogy tanítják,  igazi segítőhöz méltóan elővette a telefonját és lőtt egy pár képet a földön fekvő haverjáról… :-)  

Fotó nélkül meg sem történt :-)

 Közben haladtunk felfelé, volt aki kevésbé díjazta a beülős sífelvonót, erősen kapaszkodva ülte végig azt a néhány percet amíg felértünk, de a látvány mindent feledtet: a kilátópontról  egészen elképesztő a rálátás a völgyre,  alattunk Leysing városa, még egy viadukt is látszik, szemben velünk pedig a hegyek, a szemközti pont úgy néz ki, mint amikor két macska egymás felé fordul, idegenvezetőnk meg is jegyezte, hogy a cicás hegy az egyik kedvence… Meg is értem, miért…

A völgyben Leysing

A cicás hegy

Miután jól kinézelődtük magunkat, visszafelvonóztunk a kiinduló pontra – érdekesség, hogy itt sem tolongtak a turisták, rajtunk kívül szinte csak a környékbeli, echte svájciak voltak fent. Visszaérve elmentünk a vasútállomás mellett és a már megszokott étterem tetején egy nem megszokott dolgot lehetett látni: egy, a Le Mans-i 24 órás autóversenyen indult autó volt felpattintva a tetőre, a belsejébe pedig beapplikáltak egy kijelzőt, ami a pontos időt és a hőmérsékletet mutatta…


 Továbbhaladva a helyi tejüzem kihelyezett részlege– azaz a rengeteg, békésen legelésző tehén – mellett elsétálva egy kis takaros tavat sétáltunk körbe, majd szabadon lehetett császkálni, illetve élvezni a nagyon kellemes őszi napsütést.

Dolgozik a tejüzem :-)


 Ekkor tűnt fel a turistacsalogatás új formája: biztos sokan emlékeznek még, hogy gyerekkorukban létezett a lábbal hajtható, gokart formájú kiskocsi, aminek első kerekeihez volt a pedál beillesztve és így lehetett vele közlekedni. Na, most nincs pedál, ellenben van dupla fék a hátsó kerekeken, ami egymástól függetlenül is működtethető, illetve a váz masszívabb. Beülnek az ülésbe, bukósisak fel és irány a lejtőn lefelé – ugyanis elég szépen leaszfaltozott és széles utak vannak itt fent, csak néhol van földút, és egy szép nagy kört meg lehet tenni ezeken a kiskocsikon… Mondanom sem kell, mentek, mint a veszedelem :-) Arra viszont nem jöttünk rá, hogy az emelkedőkön hogyan mennek fel, illetve honnan indulnak, mert egy próbát mindenképpen megért volna :-)

Vissza a gyerekkorba 

Szépen eltelt rajtunk az idő, befutott a vonatunk is, és a lefelé vezető út is hamar eltelt. Buszra visszaszálltunk és „hazagurultunk” Les Diableretsbe, majd kora délután tettünk egy kis sétát. A falu felett rövidke túrával elérhető egy helyes vízesés, ezt néztük meg. Az odaút semmilyen erőfeszítést nem igényelt, a vízesés előtt pedig egy kis fakunyhó van, le is lehet ülni.



 Visszafelé jövet egy kisebb eső elkapott bennünket, majd ahogy jött el is ment és a nap is kisütött… Gyönyörű házak között sétáltunk vissza a faluba, nem is sejtettük, hogy a nap be nem tervezett meglepetése csak most jön. A hétvége közeledtével egy futófesztivál volt a faluban, veteránautó kiállítással és kisebb lakodalom jellegű evés-ivással megspékelve. Sétáltunk szépen az utcán, amikor az egyik ház előtt egy elképesztő állapotú,’70-es évekbeli Lotus  állt…


 Odamentünk megnézni, és egy két fotót csinálni, amikor a garázsból kilépett a tulaj. Megszólított minket-franciául, ami ugye nem megy – majd miután mondtam, hogy próbálkozzunk a némettel, átváltott arra. Honnan jöttünk, stb. majd megkérdezte, hogy akarunk e valami szépet látni? Naná, mondtam, és már invitált is be a garázsba… Olyat láttunk, amitől megszólani sem tudtunk: egy fehér, 97cm magas 1969-ben épített sportcoupét, amiből ez az egy van. Kinyitotta az ajtót, és az autó a versenyautózás hőskorát juttatta az eszembe: puritán egyszerű ülések, ormótlan kapcsolók, semmi digitális kütyü… csodaszép volt!



 Majd rámutatott az autó oldalán lévő feliratra: Borghi Car! Ez alapján azonosítottuk be később, hogy ekkor találkoztunk Michel Borghi-val, aki a testvérével, Philippel építette az autót, és aki sajnos már nem él. Az öreg a mai napig jár ezzel a fehér csodával különböző autó kiállításokra! Miután megcsodáltuk az autót,  az öregúr egyre csak beljebb invitált a garázsba, ahol egy patika állapotú, 1950-es évekbeli piros MG TD állt diszkréten, mögötte pedig letakarva egy mentaszínű MG a ’60-as évekből…


 De az öreg csak mondogatta, hogy gyertek, mutatok még valamit… Kimentünk egy különálló garázshoz, ahol egy újabb, ezúttal piros, európai utakra gyártott MG állt, valamikor a ’70-es évekből , mögötte pedig egy újabb csoda, egy második világháborús amerikai Jeep, ami  - a hitelesítő matrica szerint  - részt vett a normandiai partraszállásban és a 101.légi deszant hadosztály alkalmazta… Annyira néztem az autót, hogy fotózni is elfelejtettem…Az öreg elmondta, hogy azért vette meg, mert Ő 1944-ben született, a járműnek pedig ez az azonosító száma … De még nem volt vége, átmentünk a mellette álló garázsba és egy újabb gyönyörűség, egy AC Cobra nézett vissza ránk… 


Erre mondta azt a gazdája, hogy sajnos „csak” replika… De valami gyönyörű, ha replika, ha nem ! Nagyon megköszöntük az öregúrnak ezt a rövid, de annál emlékezetesebb bemutatót, majd amikor kezet fogtunk, ennyit mondott, így szépen, érthetően, magyarul: Egészségedre ! :-)  Ezt a programot persze ne várja el kötelezően senki, nekünk hatalmas mázlink volt, szerintem egyszeri és megismételhetetlen!

Ez a pár perc megkoronázta a napot, az biztos. Ahogy sétáltunk a faluban, az idő is a szebbik arcát mutatta, az esőfelhők elvonultak, gyönyörű színekben pompázott a környék. A futóverseny utolsó résztvevői még ekkor szállingóztak be a célba, mint kiderült három távon lehetett indulni: 15 km, 25 illetve 50 km! És ez nem mezei futkározás, hanem hegyre fel, illetve lefelé, igen kemény emelkedőkön. Le a kalappal előttük…

Les Diablerets

Nekünk ennél egyszerűbb feladat jutott: elfogyasztani a tulaj által készített vacsorát, ami egy kicsit elmaradt a várakozásoktól, de azért elfogyott. Vacsora után kiültünk csapatépítő bandázásra a hallba, majd azzal a tudattal mentünk aludni, hogy holnap elhagyjuk Svájcot…


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms