Ugrás a fő tartalomra

Vonaton Vízen Levegőben Svájcban 3.Nap

Glacier 3000- L’ Etivaz - Gstaad

Reggel Les Diableretsben

Kora reggel a szokásoknak megfelelően sétálni indultunk… volna. Ugyanis fél hétkor még tök sötét volt odakint, és mozgásnak,életnek halvány nyoma sem volt Les Diableretsben… Persze nem bírtuk ki, és ahogy kicsit világosodni kezdett, mentünk egy kört, amolyan terepfelmérés címen. Coop áruház öt háznyira,  a másik irányban vasútállomás, üzletsor, feljebb az úton pedig éttermek pékség…és 4 fok! Csípős hideg volt az otthoni majd húsz fok után, de mit ne mondjak, jól esett…

A séta után vissza mentünk, várt a reggeli. Semmi extra, a szokásos, rántotta felvágottak, sajt , eszméletlen finom friss kenyér (fehér és barna) két kávéautomata  állt bevetésre készen , illetve édes péksütemények, lekvár, és ami ilyenkor szokás. Viszont a korábbi rossz tapasztalatok miatt ki írták a tálalók mellé, hogy „no picnic”…  Reggeli után bőven volt időnk, hogy egy helyi nevezetességet is megnézzünk, ez pedig a Coop áruház :-) Hülyén hangzik, de be kell menni ilyen helyekre is, mert ilyenkor is megtapasztalja az ember a különbséget! Szóval a szokásos patika rend, minőségű árukkal megrakott polc, nem kell kerülgetni az épp árufeltöltő dolgozókat, valamint sajt és csoki minden mennyiségben, tehát a hazaiknak szánt csoki adagért nem kell messzire menni.

A terepszemle után buszra szálltunk és elindultunk a talán legjobban vártprogramunkra, a Glacier 3000 meghódítására. Míg évtizedekkel ezelőtt (sőt még korábban is ) alapos tervezés, illetve a megfelelő felszerelés nélkül  a hegy lábáig sem jutott el senki, mi  szépen odagurultuk a busszal és leszálltunk az országút mellé épített Col du Pillon hegyi felvonó  megállójánál, ami 1546 méteren található.  Korábban itt – az idegenvezető elmondása szerint- egymás lábát taposták a turisták, most rajtunk kívül néhány autó állt a parkolóban és egy kisebb olasz csoport gyülekezett a jegypénztárnál.

Col du Pillon -  innen indul a felvonó

Rövid várakozás után megkaptuk a jegyeket és beszálltunk a 125 fő szállítására alkalmas panorámakabinba. A felvonók meghatározott időnként indulnak felfelé illetve lefelé. Elindulás után egy rövid átlagos emelkedés után elképesztő meredeken kezd el felfelé haladni a kabin, a hegyoldal mellett. A fák hamar eltűnnek, marad a kopár sziklás hegyoldal és a tiszta időben pazar a látvány a környező 3000 méteres hegycsúcsokra.

Mintegy 8 percnyi utazás után értünk fel a Cabane de Diablerets 2525 méteren lévő megállójához. Itt egyik felvonóról átsétáltunk a másikhoz, ami a 2971 méteren található Scex Rouge csúcshoz közlekedik. A hegyoldal már itt-ott havas volt, és a tiszta, napos időben nem mindennapi látvány tárult a szemünk elé : ameddig csak a szem ellát, égbetörő hegycsúcsok…. A felvonóból kilépve az is egyből megmondta volna, hogy hol vagyunk, akit bekötött szemmel vittek oda: Egy hatalmas Tissot  felirat fogadja a látogatót, és az ajándékbolton keresztül lehet   továbbmenni…Majd a shop után egy kis lépcsőn felcaplatva egy padokkal  berendezett placcon álltunk,szájtátva! Egyik oldalon a havas hegyek, másik irányba előttünk Svájc, hirtelen azt sem tudja az átlag turista, hogy merre nézzen.

A placcról néhány lépcső leküzdése után lehet megtekinteni a tulajdonképpeni fő attrakciót : a Tissot Peak Walk -ot , ami egy 107 méteres híd két, 3000 méteres csúcs között . A séta végén, a másik oldalon áll egy kisebb emelvényen Svájc lobogója,  ami szélcsend lévén most nem lobogott büszkén. A függőhídon mindenféle aggodalom nélkül nyugodtan végiglehet menni, a közepén szinte mindenki megállt, hogy szelfit és fotókat csináljon.

Tissot Peak Walk - 107 méter

A túloldalra átérve az egyik hegycsúcs mögül pedig diszkréten előbújt Európa legmagasabb hegye, a Mont Blanc havas csúcsa. Szédületes ahogy  tisztán lehetett látni a Matternhorn-t, Svájc legmagasabb csúcsát a Doufurspitz-ét , és több más 3000-es csúcsot is…Ha rajtam múlna, még most is ott állnék, de, volt még más látnivaló is.

háttérben a Mont Blanc

A lépcsőkön visszajutva a beülős sílifttel le lehet menni a gleccserre, ahonnan egy kb. egy órás sétával el lehet jutni egy kávézóhoz, mondanom se kell a kilátás onnan sem rossz. A séta után volt még időnk, benéztem az étterembe, mert az is van :-)  Az ajtóban azonnal maszkot fel és kérték a Covid igazolást is, majd az ajtónálló úriember a dokumentum ellenőrzése után  „Mon Ami! Pfizer „felkiáltással szinte a keblére ölelt, majd széles mosollyal beinvitált az étterembe. Ahogy elterveztem, egy igazi helyi sörrel kiültem a napos, - és ekkor már benépesült – placcra és csak néztem ki a fejemből.

Mert megérdemlem :-)

A sör gyorsan lecsúszott, és mivel egy elég jó kis bob pálya van fent, egészpontosan „A világ legmagasabban található bob pályája , - csak így szerényen :-) -, így kipróbáltuk azt is. Csak képzeljük el, ahogy azon a fémsínen , elég tempósan halad az ember a semmi  - konkrétan a semmi – felé, majd egy hirtelen kanyarral  halad tovább, hogy a következő fordító ismét a szakadék felé vigye… és ez így megy jó pár kanyaron keresztül,  óriási adrenalin löketet ad , sajnos nagyon hamar vége a pályának -  mindez 9 svájci frankért :-)  Amit nem sikerült kipróbálni, az a kutyaszán, mert itt fent arra is van lehetőség,de gondolom ezt majd a téli síszezonban lehet csak.

Nagyon gyorsan elszaladt a közel három és fél óra, amit fent töltöttünk,   a kora délután indultunk lefelé a köztes állomásra, majd a Col du Pillonhoz, ahol a buszunk parkolt.  Lefelé haladva lehet igazán látni, hogy milyen elképesztő meredek a hegyoldal, plusz még egy kicsit a kabin is belengett, volt kapaszkodás rendesen:-)

Miután a csoport szépen leért, délután elbuszoztunk L’Etivaz-ba, ahol egy sajtkészítő üzem meglátogatása helyett – mert Covid van ugye – a mintabolt felkeresésére volt lehetőség. 10 fős kis csoportokban lehetett bemenni, bent lehetett sajtot kóstolni, mindenféle csokit, ezt-azt és svájci szuvenírt is venni. De a sajt, na, az minden pénzt megért. Eszméletlen finom, telt ízű, kemény sajtokat készítenek, mi egy kilenc hónapig és egy 14 hónapig érlelt sajtot kóstoltunk, a minőségről mindent elmond, hogy vagy háromszor mentem vissza megízlelni :-). A 14 hónapig érlelt sajt szinte könyörgött, hogy hozzuk el, nem is tudtunk neki ellenállni, takarosan leszelt és vákuumozott kivitelben árulják…

Aki végzett, az kijött a boltból, akkor amennyien kijöttek, annyian mehettek be. Egy jó félórát töltöttünk el itt, majd továbbindultunk a „milliomosok városaként” ismert Gstaad felé. Menet közben érintettük Chatoux de Oax-ot, a hőlégballonozásról híre s kis várost,ahol a körforgalomban egy hőlégballont formázó tárgy látható.

Nem sokkal ezután megérkeztünk Gstaad-ba ,  buszról leszállva besétáltunk a település központjába. Gstaad sokáig az állattenyésztésből és a mezőgazdaságból élt, majd az 1898-as tűzvész után, az újraépítést követően a turizmus irányába fordultak a helyiek. Egyre több szálloda épült, a környéken található 220 km-nyi sípálya pedig mágnesként vonzotta a turistákat. A helyiek, a szállodatulajdonosok mind támogatták az idegenforgalom fejlesztését, hamarosan - 1934-ben - megépült az első sífelvonó, majd után szépen a többi. 1940-ben  megnyílt a város reptere is , ami a mai napig igen aktív forgalmat bonyolít le, de ne gondoljon senki Airbus és Boeing óriásgépekre, ide a kőgazdagok érkeznek a magángépeikkel….A város jelképe a Gstaad Palace Hotel 1913 óta áll a város felett, hírességek, királyi családok menedékeként.

Gstaad Palace Hotel

Ezek ismeretében a település sétányán már nem is ért meglepetésként, hogy az első épület, amit meglátunk, az egy Louis Vuitton szalon, svájci stílusban, persze! Előtte áll egy köztéri kút, melyhez egy tehén szobrát állították ki, Ő Rosie…

A szobor elkészültét olyan,  a településen élő, vagy sokszor ide érkező hírességek finanszírozták, mint Bernie Ecclestone, vagy Elizabeth Taylor… Ahogy haladtunk tovább,  láthattuk Roger Moore házát, aztán nem messze tőle Bernie Ecclestone-ét, többek közt. Semmi hivalkodás, vagy giccs, de kézzelfogható és érezhető, hogy itt nem kispályások laknak… A sétányon áll  St.Nikolaus Kapelle, tőle kicsit távolabb pedig egy autókereskedés   Csak úgy a sétányon, a kirakatban pedig egy hibátlan állapotú ’60-as évekbeli Mercedes Benz kabrió, mögötte pedig a legújabb  modell… Meg is értem őket, egy nagyvásárlás mellé néha autót kell venni, akkor meg már miért ne egy ilyen szép helyen :-)

St.Nikolaus Kapelle

A látványos utcán továbbhaladva jobb kéz felől pedig egy komplett teniszkomplexum áll, itt rendezik meg évente a Swiss Open teniszversenyt, előtte pedig a helyi jégkorong csapat pályája látható.  Séta közben az ember csak elgondolkodik, hogy mit csinálnak ők másképp,  mert valami fura módon itt minden  más, működő…

Miután kinézelődtük magunkat visszaszálltunk a buszra, és a szállásunk felé vettük az irányt. Este nem akármilyen vacsorában volt részünk, a tulaj által – csak a csoport kedvéért készített gombaleves után – isteni lasagne volt a második. Most szinte látom az értetlenkedést, hogy ez nem egy nagy szám, pedig de… A tulaj olasz gyökerei miatt ez kaja valami isteni volt, a szinte mindenki tisztára törölte a tányért, le a kalappal előtte! Megkoronázása volt a napnak!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms