Ugrás a fő tartalomra

Adria, Postojna és a Plitvicei tavak 3.nap





Postojna-Opatija-Rijeka

Reggelre már úgy készültünk, hogy költözünk és egy országgal arrébb megyünk. A mai napot akár a végletek napjának is nevezhettük volna, a miértre pedig a poszt végére fény derül :-)

Reggeli után becuccolás a buszba majd Szlovénia egyik nevezetessége, Postojna felé vettük az irányt.  Postojna városa egyébként egy a sok közül, de… Itt található a cseppkőbarlangrendszer , ami a települést híresé tette.



 A történet 1818 áprilisáig nyúlik vissza, amikor is a helyiek I.Ferenc császár és felesége látogatására készültek. Akkor még csak egy barlangot ismertek és látogattak, ezért a jeles esemény tiszteletére méltóképpen fel akarták díszíteni. Az üdvözlő felirat elhelyezése közben az egyik munkás, Luka Čeč átmászott a barlangon keresztülhaladó folyó felett keresztbe lerakott létrán, felmászott a barlang túloldalán álló sziklára, integetett a többi melósnak, majd eltűnt… Jó idő múlva tűnt fel ismét, majd így kiáltott: „Ez egy új világ, ez maga a Paradicsom!” Miután visszamászott a többiekhez elmesélte, hogy egy járaton át egy másik barlangig ment előre, s hogy el ne tévedjen, cseppkődarabokat rakott le a földre, hogy visszataláljon. 1819-ben meg nyitották a barlangot a nagyközönség számára is, szervezett látogatásra 1836-óta van lehetőség, napjainkig összesen több mint 26 millió turistát fogadott, s ezzel a világ leglátogatottabb barlangjának tekinthetjük. Akkoriban még csak gyalogosan lehetett bemenni és nézelődni, ma már azonban a világon, egyedülálló módon kisvasúttal szállítják a turistákat. Az első síneket 1872-ben fektették le, először emberi erővel működtették, majd 1913-tól dízelmozdonyokat alkalmaztak. Napjainkban elektromos meghajtású vonatok közlekednek odalent, egyszerre száz ember tud kényelmesen és gyorsan a barlangba lejutni. A 27 kilométer hosszú barlangrendszerből mintegy 4700 méter a látogatható, ebből 3500 méter vonaton, 1200 métert pedig gyalogosan lehet bejárni.

Fél tíz körül értünk a barlang előtti parkolóhoz, mivel az első időpontra 10:00 órára volt a csoportnak ideontja, még egy kis nézelődésre is volt idő. Az árnyékos remekül aszfaltozott út mellett ajándékárusok, kávézók találhatók, magához a barlang bejáratához egy nagy lépcsősoron lehet felmenni. Itt már érezhető a bentről jövő hűvös, 10 fokos levegő :-) Belépés előtt mindenkinek adnak egy audio guide-ot, már magyar nyelvre állítva! 10:00 órakor nyitják a kapukat, a szervezett csoportokat engedik előre, utánuk jöhetnek majd a normál turisták ...   Belépve a hűvösbe, mintha egy metróállomáson lennék, rövid séta után máris a szerelvénynél vagyunk: egy hosszú, kétszemélyes padokból álló elektromos mozdony által vontatott, bevásárló kocsi szerű valami kell elképzelni, ketten férnek el egy padon…

A szerelvény

Gyors beszállás után már indul a vonat  és ami ezután következik, az tényleg maga a csoda: már a vonatról is káprázatos dolgokat lehet látni, azonban egy dologra többször is nyomatékosan felhívták a figyelmünket: nincs ugri-bugri, kihajolgatás, ne adj Isten felállás, mert az illetőt azonnal  viszi a mentő valamelyik környékbeli kórházba. A vájat olyan szűk, hogy helyenként ülve is behúzza az ember a nyakát, és arra is figyelni kell, hogy oldalról meg ne üssük magunkat. Felfelé tekingetve azonban varázslatos a látvány, viszont fény az nem túl sok van, fotózni így nem nagyon lehet. Mintegy 10-15 perc, amíg a vonat a lenti végállomásra leér, A Nagy Hegy ( Velika Gora) lábánál vagyunk, innen indul a gyalogtúra. Kellemesen hűvös van, és az építők arra is figyeltek, hogy az egyszeri turista el ne essen: a betonjárda olyan anyaggal van bevonva, ami nem csúszik… Tényleg nem , többen is kipróbáltuk :-) Az audio guide-on  csak be kell ütni a bizonyos időközönként található információs táblákra írt számot, és máris tökéletes magyar nyelvű idegenvezetést kapunk. A látvány egyébként elképesztő, szavakkal leírni nem nagyon lehet, a fotók pedig a kevés fény miatt nem adják igazán vissza… 




A cseppkőképződés a mai napig aktívan folyik, erről a néha nyakunkba érkező vízcseppek adnak érezhető bizonyságot. A Nagy Hegyről leereszkedve egy völgy zárta el az utat a századelőig, akkor itt volt az út vége, azonban az első világháború után orosz hadifoglyokkal építettetek egy hidat, ami érthetően Orosz Híd ( Russki most) néven szerepel, ezen áthaladva a Szép Barlangokba (Lepe Jame) érünk. A cseppkőképződmények tényleg itt a legszebbek, a szemfüles nézelődő még a pisai Ferde Torony cseppkő utánzatát is felfedezheti J.  Az egyik teremben  makaróni formájú kis képződmények lógnak a barlang tetejéről, ezt Makaróni teremnek hívják.

Makaróni terem

 Tovább haladva egyszer csak egy vájathoz érünk, itt volt valamikor a túra vége, innen visszafelé kellett menni, azonban gondolva egy merészet, fúrtak egy alagutat a hegy gyomrába, amin egy kis kört megtéve vissza lehet menni a vonathoz. A barlangban azért van, egy kis meglepi is: a gyanútlan nézelődés közben egyszer csak lekapcsolják a világítást! Az első döbbenet után tudatosul a fény hiánya, pestiesen szólva sötét van, mint a tehénben.

..És mindjárt sötét lett....


 Megmozdulni nem mertünk egy pár másodpercig :-)  a riogatásnak persze hamar vége lett, a fények felkapcsolása után mentünk szépen tovább. Az út elvezet az Orosz Híd alatt  majd a bal oldalon feltűnik a barlang sztárja, a briliáns (Brillijant) nevű gyönyörű cseppkőoszlop.

Az Orosz Híd alulról

A gyémánt

 Innen tovább sétálva, egy újabb, de most már tudatosan sötétre kialakított terembe jutunk, itt látható a másik nevezetesség, a barlangi - vagy más néven - ember gőte. Ez a kb.20 centis állat a sötétben érzi jól magát, kaja nélkül 8-10 évet kibír, látása nincs, egyes egyedei 100-120 évig is élnek. Fokozottan védett állat ezért itt tilos a fotózás, azonban az akvárium előtt egy led monitoron is meg lehet nézni az állatokat.

A barlangi gőte

 Innen már csak néhány lépés a Hangversenyterem (Koncertna Dvorana), ahol is a méretének és a kiváló akusztikájának köszönhetően koncerteket tartanak, állítólag 10.000 ember fér el idelent… Tényleg óriási a placc..

Koncerthelyszín

Idelent is van egy ajándékbolt, illetve itt található a világ legmélyebben fekvő postahivatala is, itt természetesen jóval drágábban lehet megvenni az ajándékokat, mint odafent! A vonat felfelé egy kitérővel közlekedik, majd a Fekete barlangban (Crna Jama) áll meg. Azért ez a neve, mert 1944-ben a partizánok a német megszállók rejtett üzemanyag tartalékát felgyújtották, és a több hetes égés során a falak bekormozódtak… Rövid séta után a bejárat előtt le kel adni az audio guide-ot és persze pofátlan összegű euróért megvásárolható a rólunk, belépéskor készült fénykép is. Kilépve a hűvösből szinte leütötte az embert a 38 fok, én szívesebben mentem volna még egy kört odalent :-) Mivel időnk még volt, kényelmesen leültünk egy árnyékos ki beugróba, ettünk-ittunk, majd bevetettük magunkat az ajándék árusok közé.
Miután összegyűlt a brigád elindultunk következő megállónk, a horvátországi Opatija irányába. A kanyargós hegyi úton haladva  Pivka faluban hirtelen feltűnt balról egy második világháborús tank, mint később kinyomoztam, itt egy haditechnikai emlékpark található, ami a szlovén hadsereg fejlődését is bemutatja, a tank mindenesetre impozánsan néz ki a dombon :-)  Ahogy közeledtünk a horvát –szlovén határhoz, csak úgy véletlenül ránéztem a külső hőmérsékletet jelző kis ikonra, és a szemem kigúvadt: 40 Celsius fok… Még jó hogy a tengerpartra megyünk! A két ország határát Rupánál léptük át, meglehetősen simán, majd egy félórányi buszozás után pazar látvány tárult elénk, feltűnt ugyanis az Adria, és a hegyoldalra épült, korabeli fürdőváros Opatija.

Helló Adria !

Az autópályáról egy kanyargós úton lehet bejutni a városba, szerencsénkre nem volt nagy a forgalom, így viszonylag könnyen bejutottunk. Az egykori Osztrák-Magyar Monarchia híres fürdőhelye ma a turistákból illetve az idegenforgalomból él: gyönyörű hotelek  egymás mellett, sziklás strand , kell e ennél több az átlag utazónak ?  Buszunkat a város közepén kialakított parkolóban hagytuk, egy zebrán átsétálva máris az ingyenesen látogatható szabadstrandon, Opatija Beach-en voltunk. Aki akart fürödni ment, volt, aki csak a lábát lógatta, vagy sétált a környéken, beült egy fagyizóba, kávéházba lazulni… A hatalmas betontömbökből álló parti részen simán lehetett helyet találni, és naná, hogy belementünk az Adriába is. A tenger felől fújó szél egész kellemes volt, de a fürdőzést nem sokan választották, mert elég hideg volt a víz. A partról szép a rálátás a városra, illetve az öböl túlpartján fekvő Rijekára is. A látványt uralja a parton álló szobor, ami 1956 óta dacol az időjárással, és egy lányt ábrázol, kezében egy sirállyal.

Opatija Beach, háttérben Rijeka


Opatija

 Némi ücsörgés után azért nekiindultunk Tito Marsallról elnevezett utcán felfedezőkörútra, de nem kellett volna: a kellemes tengerparti levegő után a szűk utcán olyan meleg volt, hogy csak úgy kóvályogtunk. Kerestünk is hirtelen egy nyitva tartó áruházat és némi hideg innivalót… Második nekifutásra aztán bejártuk az utca egy részét, majd visszafordulva a szabad strand előtti részt is. A gyönyörű állapotú hotelek, vendéglők, rengetek park, pálmafák a tenger… elég jó kis összhatás, az ember egy pillanatra elképzeli a Monarchia úri közönségét egy ilyen helyen… 

Opatijai csendélet

Egy impozáns hotel a sok közül

Miután mindenki visszajött a gyülekező helyre, átgurultunk a túloldalon lévő Rijekába. Menet közben feltűnt, hogy az összes kis öbölben, vagy fürdésre alkalmas helyen strandok vannak kialakítva. Ezeket a helyeket a helyiek természetesen autóval közelítik meg, amit az út szélén hagynak… Ha egyirányú lenne a közlekedés, nem lenne gond, de mivel szembe is jöttek a busszal, bizony türelemre van szüksége mindkét közlekedő félnek, ha nem akarnak összekoccanni.

Rijeka – korábban Fiume – a Kvarner öböl partján fekszik, az Osztrák Magyar Monarchia egykori tengeri kikötője volt, és itt építették a Monarchia leghíresebb hadihajóját, a Szent István csatahajót is, amelyet az első világháborúban süllyesztettek el… Fiume ma Horvátország harmadik legnagyobb városa, egyben tengeri kapuja is. Húzóágazata a hajóépítés, fontos bevételt jelent az idegenforgalom és a várostól nem messze olajfinomítók találhatók, innen indul az Adria- kőolajvezeték is. Gazdag történelme a keltákig nyúlik vissza. I.e.28-ban a rómaiak alapítanak itt helyőrséget Tarsatica néven. Első írásos említése 1230-ból származik, itt már Fiume néven említik.1336-tól a Habsburgok befolyása alatt áll, később árumegállító joga lett a Kvarner öbölbe érkező hajók felett. 1509-ben a velencei háborúban lerombolták, újjáépíteni csak 1530-ra sikerült.
A XVII.-századtól A Habsburg Birodalom része lett, és ekkortájt indult látványos fejlődésnek a város: Iskolák, színházak épültek fejlődött az egészségügy, a kulturális élet pedig virágzott. 1852-ben maga Ferenc József császár is felkereste a várost. 1885-ben megnyitották a színházat, a mai Fiumei Nemzeti Színházat. Három évvel később megnyitotta kapuit a Hotel Continental, 1891-ben pedig felépült a vasútállomás épülete A tenger adat lehetőségeket is igyekeztek kihasználni, átformálták a régi kikötőt, hogy tengerjáró hajók és gőzhajók fogadásár is alkalmas legyen. Az első gőzhajó 1871-ben futott ki a kikötőből.

Az első világháború után a város a Szerb- Horvát –Szlovén királyság fennhatósága alá került azonban még ebben az évben olasz szabadcsapatok jelentek meg a városban, akik Olaszországhoz akarták csatolni a várost. Az olasz kormány azonban nem tartott igényt Fiumére, majd miután a szabadcsapatokat kiűzték, Fiume szabd város státuszt kapott. A második világháború idején 1943 és 1945 közt német megszállás alatt állt, a Tito vezette partizánhadsereg 1945 május 3.-án foglalta el a várost, mely a kommunista Jugoszlávia része lett. délszláv háború után Horvátország része lett.
Miközben haladtunk befelé a városba a tenger felől vagy gyönyörű villákat és hoteleket vagy lepukkant rozsdás épületeket lehetett látni, köztes állapot nem nagyon volt. Aztán feltűnt a HNK Rijeka focicsapat otthona, a Kantrida Stadion, ami közvetlen a tengerparton áll.. Kis túlzással egy erősebb felszabadító rúgás után lehet menni a labdáért a tengerbe :-)

Rijeka

 Rendhagyó módon először szállásunkat foglaltuk el, a város egyik impozáns, 1891-ben átadott Hoteljében a belvárosban töltöttük az éjszakát.  A rekkenő hőségből valódi felüdülés volt a légkondicionált hotelbe belépni. Miután rendbe szedtünk magunkat, egy kisebb városnéző sétára indultunk. A hotel előtti kis hídon áthaladva megnéztük a német megszállás alóli felszabadítás 10. évfordulójára emelt – minden kommunista jegyet magánhordozó – emlékművet, majd a város sétálóutcáján, a Korzón sétálva láttuk az egykori városkapu, ami óratoronyként is funkcionált, majd a mögötte lévő kis téren áthaladva a kevés, római korból megmaradt falmaradványt, illetve a római kaput, vagyis annak maradványait.

Felszabadulási emlékmű

Korzó

Óratorony 
Kormányzósági palota



Római kapu

 Innen újabb zegzugos sikátoron át megálltunk a Szent Vitus Székesegyház előtt. Mellette látható a helyi börtön egy fala is, ha valakit ez érdekel :-)

Szent Vitus székesegyház

 Sétánkat folytatva megnéztük az egykori Kormányzósági Palota épületét, majd lesétáltunk a kikötőbe, ahol most éppen csak egy, „rozzant teknő” ringatózott a vízen. 

:-)

Innen elmentünk a pár percnyire található Horváth Nemzeti Színház épületét megnézni, majd visszaindultunk a hotelbe. Az egyik kis hídról egy hatalmas , de rozsdás hajó látszik.. Mint kiderült ez Tito hajója, a Galeb, magyarul Sirály. Fénykorában nagyon szép hajó lehetett, így azonban nem több mint egy úszó rozsdagombolyag…

Tito hajója

A szállodába visszaérve meglepetésként svédasztalos vacsorával vártak, ami azt jelenti, hogy minden volt, ami szem-szájnak ingere,:  sült halak, tonhalsaláta, rántott húsok, levesek, saláta, süti  szóval minden…

 Kaja után , már a szobában relaxálva  derült ki hogy aznap este jazz est lesz a szálloda teraszán,s amíg mi fent a légkondicionált szobában pihiztünk, lent lüktetett a város, és szólt a zene …

Az elején írtam, hogy ez a végletek napja lesz…10 fokban kezdtük és negyvenben fejeztük be,bár a következő nap sem ígérkezett könnyebbnek…


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is fe...

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csa...

Unikum helyett - Arzberger Kräuterlikör

Unikum Helyett..... Ugye az Unikum-ot és a Jägermeistert nem kell bemutatni senkinek sem, de van valami a sógorok tarsolyában , ami riválisa lehet a fenti két itókának, s ez nem más mint a krauterlikör. Hasonló  termékről van szó, mint a két nevesített vetélytárs, a különbség viszont az, hogy a legismertebb ilyen itóka  - és a többi, kevésbé ismert gyógynövénylikőr is -  kis magánvállalkozások által évszázados  és szigorúan titkos receptúrák alapján. A Cég ma... Mariazell gyönyörű főterének a tőszomszédságában a Wiener Strasse 2 szám alatt található az Arzberger Likőrmanufaktúra, ahol is az egyik leghíresebb gyógynövénylikőr készül. Egy osztrák földműves, bizonyos Johann Arzberger 1860-ban érkezett Mariazellbe, népes családjával együtt. 8 gyereke közül Cajetant szerette volna egyházi neveltetésben részesíteni, de valamilyen oknál fogva ez meghiúsult. A gyerkőc felcseperedett, és egy helyi kereskedőháznál kitanulta a szakma csínját -binj...