Ugrás a fő tartalomra

Málta - A lovagok szigete 2.rész



 



Mdina - Valletta– Gozo

 

Az első közös máltai családi reggeli után elindultunk, hogy busszal eljussunk Mdinába. A sziget egykori fővárosa – amit Csendes Városnak is hívnak – az útvonal tervező szerint kb. egyórányi buszozásra volt a szállásunktól, de először is egy buszmegállót kellett találni a környéken, hogy onnan újra tervezhető legyen az útvonal.

A szűk, kissé emelkedő sliemai utcákon a kirakott szemetes zsákokat kerülgetve hamar találtunk is egy buszmegállót, aztán rájöttünk, hogy nekünk talán az út másik oldalán lévő buszmegállóban kellene felszállni, ha nem akarunk ellenkező irányba menni. Szokni kellett ezt a fordított világot…

Tipikus máltai utcakép

 Rövid ácsorgás után jött is a megfelelő jelzésű busz, leintettük, ahogy tanultuk, majd kezdetét vette a száguldásnak nem nevezhető utazás. Korábban írtam, hogy itt érdekes felfogásban vezetnek a buszsofőrök, igen szűk helyekre is behajtanak úgy, hogy a szembejövőnek megugrik a pulzusa… Olyan közel mennek egymás mellett, hogy az ujjam nem merném odatenni, de balesetet nem nagyon láttunk. Húszperces kacskaringós zötykölődés után leszálltunk a Mater Dei kórház előtti Sptar1 megállóban, a szemközti, Sptar2 buszmegállóba akkor ért oda az a járat, amire fel kellett szállnunk, így várakozás nélkül haladtunk tovább. Az út minősége helyenként magyaros – folytonossági hibákkal küzd – de ahogy elnéztem, ez itt senkit nem zavart. Buszunk közben megérkezett Birkirkarába, ez a város tulajdonképpen össze van épülve Msidával és Balzannal, mint ahogy a sziget nagy része majdnem egy város… Közben kiértünk a kétszer két sávos autóútra, ahol már lehetett normálisan haladni. A szigeten lakott területen kívül 80 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség személygépkocsik részére, ahogy elnéztem, ezt inkább egy amolyan ajánlásnak veszik J

Valamivel 11 óra előtt értünk Mdinába, a busz szinte a várkapu előtt tette le az utasokat. Akik nézték a Trónok Harca című sorozatot, azoknak ismerős lehet a hely, ugyanis itt forgattak néhány jelenetet, ahogy belépünk a kapun, az egyik ajándékbolt hatalmas táblával hirdeti, hogy itt vásárolhatunk a sorozathoz köthető ajándékokat is.

Mdina várkapu

Mdina volt hosszú ideig Málta fővárosa, ma csak az erődített várost foglalja magában, lakossága 258 fő – a 2005-ös népszámlálás szerint. Valletta 1566-os építésével elvesztette jelentőségét, a lakosság nagy része elvándorolt, az épületek vagy összedőltek, vagy nagyon leromlott állapotban maradtak hátra. 1693-ban erős földrengés rázta meg Mdinát, az összedőlt épületek helyén a lovagok barokk épületeket emeltek, többek közt a Szent Pál társkatedrálist, a máltai Lorenzo Gafà egyik főművét, majd 1723 és 1728 között aztán António Manuel de Vilhena nagymester François Mondion francia építésszel rendbetetette a város erődítéseit, palotát építtetett és újra lakhatóvá tette Mdinát.

Napjainkban a paloták lakóházakként funkcionálnak, a városba gépkocsival földi halandó nem hajthat be, a lakók is csak szigorú engedélyek birtokában tehetik ezt meg, Csendes Városnak is valószínű ezért nevezik. A szűk sikátorok, zegzugos kis utcák elképesztő hangulatosak, éttermekből is akad egy pár, na meg persze ajándéküzletekből sincs hiány. A keleti bástyáról pedig pazar kilátás nyílik a szigetre, egészen a tengeri el lehet látni. A szűk utcákon sétálgatva el is kapja a hangulat az embert, vajon milyen lehet, amikor tényleg csend van?

Mdina

St.Paul Társkatedrális

A nagy sétálásban meg is éheztünk, így kerestünk egy szimpatikus éttermet, a Coogi’s Pizzeria & Bistro remek választás volt. Hangulatos belül is, a felszolgálók nagyon kedvesek, a kiszolgálás elsőrangú, a kaja pedig nagyon finom volt. A feleségem mindjárt ki is próbálta a helyiek által nagyon kedvelt Coniglio Alla Maltese-t, azaz a máltai nyulat, amit először fokhagymával és fűszerekkel megsütnek, majd paradicsomos, vörösboros szósszal tálalnak, párolt zöldségekkel és tepsis burgonyával. Nem nézett ki rosszul, de mi „földhözragadtak” maradtunk az ismert olasz kajáknál J

A máltai nyúl...

A kellemes ebéd után kisétáltunk a Vár keleti bástyájára, ahonnan tényleg szenzációs a panoráma, egészen a fővárosig, Vallettáig el lehet látni és a tenger is látható, a mi kilátásunkat azonban egy igen ronda zivatarfelhő csúfította el, ami nem messze tőlünk épp Hamrun városát öntözte, és úgy nézett ki, hogy felénk közeledik.

A tengerig ellátni, közben jön az eső

Miután bejártuk ezt a kis gyöngyszemet, visszabuszoztunk Vallettába, hasonló kanyargósan, mint délelőtt. A fővárosban még sétáltunk egy kicsit, megnéztük a függetlenségi emlékművet, Málta ugyanis 1964. szeptember 21 óta független állam, ekkor szűnt meg a brit fennhatóság a szigeten, viszont II. Erzsébet brit királynő maradt az uralkodó. Az ország 1974-ben vált köztársasággá, majd 2004-től az Európai Unió tagja.

A Függetlenségi emlékmű

Az emlékműtől nem messze található a Tritonok Kútja elnevezésű szökőkút, Málta egyik legfontosabb modernista nevezetessége. A szökőkút három bronz mitológiai Triton alakból áll, amelyek egy hatalmas, 5 méter átmérőjű és körülbelül 3 tonna súlyú, kör alakú medencét tartanak. Két Triton ül, míg a harmadik térdel, és hínár talapzaton egyensúlyoznak. Mindegyik Triton arca látható a Városkapuból nézve.

Tritonok kútja

Korábban a különböző rendezvényekre használták, többek között a Köztársaság Napja nemzeti ünnepségekre, amikor is rámpákat építettek a medencére, amire motorkerékpárokkal hajtottak fel. Nos, ezt annyira nem viselte jól a szökőkút szerkezete és 1978. március elsején az egyik Triton karja eltört, a szobrok pedig összedőltek. 1986-ban a medencét és a sérült figurákat kijavították a máltai szárazdokkoknál, majd 1990-ben a szökőkút vízellátó rendszereit is kijavították, azonban az állagmegóvás ellenére továbbra is rossz állapotban volt a szerkezet. A teljes felújításra 2017-ben került sor, hivatalosan 2018. január 12-én avatta fel a máltai miniszterelnök.

A szökőkút megtekintése után még lesétáltunk a kikötőbe egy kicsit, de az eső sajnos utolért bennünket, így hazafelé vettük az irányt. 

A kitötő, épp eső előtt

Állítólag Máltán ritkán esik az eső, de most olyan vihar kerekedett mennydörgéssel villámlással, amit errefelé is rég láthattak. Mivel a vízelvezetés, mint olyan nem ismert a szigeten a lehullott esővíz a dimbes –dombos utcákon lefelé csorog, és ahol egy kis sík rész van, ott megáll és a minimális csatornahálózat pedig nem győzi elvezetni. Így lehetett az , hogy a buszba-amivel utaztunk -egyszer csak betört a víz, és ha nem kapjuk fel a lábainkat, akkor a bokáig érő  lében  tocsogtunk volna… De ami késik, nem múlik, mert a buszról leszállva hazafelé sétálva az utca egyik oldaláról át kellett menni a másikra,az úton pedig szépen folyt lefelé a víz, így más megoldás nem volt át kellett kelni a hömpölygő vízfolyamon! Onnan aztán már minden mindegy volt, nem is kerülgettük a pocsolyákat, a szállásra érve gyorsan le is kaptuk a cipőket és indult a nagy szárítás. Azt ugye mondanom sem kell, hogy alig hazaértünk, nem sokára az eső is elállt… J

 


Vasárnap reggelre az esőnek nyoma sem volt, kellemes napsütéses időt jósoltak, ideális idő egy kis hajókázásra Gozo szigetére. Előtte persze a szokásos buszozás a kikötőbe, ahonnan a hangzatos nevű Gozo Ferry Express indul. Mikor megérkeztünk a kikötőbe, a jegypénztár előtt jókora sor állt, de igazából akkor lepődtünk meg, amikor a pénztár utáni csarnokba benéztünk, ott ugyanis már irgalmatlan sokan voltak, attól tartottunk, hogy esetleg nem férünk fel a hajóra. Gozo-ra egy jegy 7,50 euro, ennyiért háromnegyed óra alatt jutunk el a célállomásig. Eddig nem is volt gyanús a dolog,  majd amikor rövid várakozás után megérkezett a járat, és elkezdtünk felszállni… a hajótest erősen hasonlított egy katamaránra, és  nem volt a felső szinten utazási lehetőség, csak az ablakos  belső részen. Na, igaz ez végtelen kényelmes volt, hatalmas bőr fotelek, panoráma ablakok körös-körül…

 

Pontosan 10.45 –kor el is indult a hajó, szépen elsiklottunk a Három Város előtt, elhagytuk Fort Ricasoli  erődjét, átsiklottunk a Fort St.Elmo-ból megcsodált híd alatt, majd a kiérve a kapitány gázt adott. Ekkor lett világos, hogy miért is Gozo Ferry Express a neve a járatnak: érzésre is piszok gyorsan mentünk, a tájékoztató szerint 65 km/h sebességgel haladtunk, a Földközi tenger pedig most eléggé haragos volt, csak úgy hasított a hajó a hullámok közt! Így már érthető, hogy miért nincs felső terasz, szerintem az utasok felét elhagyná a hajó, mire Gozo-ba ér J. Ez a lehetőség egyébként 2023 óta elérhető, ugyanis a Virtu Ferries Gozo és a Gozo Fast Ferries társaságok ekkor döntötték el, hogy közös, nagysebességű kompjáratot indítnak el a főváros és Gozo szigete közt.



Közben persze száguldottunk rendesen, elmaradt mellettünk a fő sziget, közben láttunk kisebb nagyobb hajókat küzdeni a szeles és erőteljesen hullámzó tengeren, a távolban még néhány konténerszállító hajót is láttunk aztán egyszer csak lassítottunk, megérkeztünk Gozo szigetére. 42 perc alatt…

Gozo kikötője

Gozo a  Máltai-szigetcsoport részét képező szigetek egyike a Földközi-tengerben, Málta után a második legnagyobb méretű sziget. Területe 68 km², mintegy 5 km-re-északnyugatra fekszik a szomszédos Málta szigetétől. A sziget talaja termékenyebb a főszigetnél,  tájai valamivel zöldebbek. Természetes vize szinte nincs, a téli esőkből lezúduló vizet igyekeznek felfogni, illetve néhány kút és forrás az év nagyobb részében ad vizet. Partjait meredek sziklafalak alkotják, csak egyes víz által feltöltött öblökben találunk lapos, még ritkábban homokos tengerpartot.
 Az első régészeti emlékek Kr.e. 5000 körülre datálhatók az Il-Mixta barlangból. Emellett a legrégebbi emlékek közé tartoznak az ún. keréknyomok. A szigeten végbement kulturális fejlődés tanúja Ġgantija hatalmas neolitikus templomromja, a világ legrégebbi szabadon álló emberi építménye, amely valamikor Kr.e. 3600 és 3000 között épült. Ugyanebből a korból származik a xagħrai kőkör és számos más emlék. 2500-tól más népcsoport foglalta el a szigetet, ám nem tudni, kik voltak. A bronzkorban, kb. Kr. e. 1500 körül épült az első erődítmény a mai Citadella helyén. Éltek itt főniciaiak, majd a rómaiak, akiket a normannok követtek.1530-tól a Jeruzsálemi Szent János Lovagrend birtokolta a szigetet, egészen 1798-ig, amikor Napoleon seregei elfoglalták azt és elűzték a lovagokat.1800-ban a britek megszállták a szigetet, hivatalosan 1814-től lett brit koronabirtok, egészen 1964 szeptember 21-ig.

 A komp Mgarr kikötőjébe futott be, gyors leszállás után már sétáltunk is fel a hegyoldalon, majd egy laza negyedórás séta után beérkeztünk Ghajnsielem településre, itt néztük ki a Rexy Restaurant-ot, itt szerettünk volna ebédelni. Szerencsénkre volt szabad asztal, a kiszolgálás itt is nagyon rendben volt, a rendelés után hoztak egy kis előételnek való ezt-azt, majd az ebédünk is villámgyorsan megérkezett. Ha nem is volt világszínvonalú,de  finom volt és bődületesen nagy adagokat adtak, nem is bírtuk megenni, de készségesen elcsomagolták. Kaja után átballagtunk a közeli kis szupermarketbe, ahol az árak megint csak elég kedvezőek voltak, majd egy kisebb sétával a Fort Chambray erőd melletti poros földúton egy kilátóteraszig mentünk. Innen szenzációs látvány tárult a szemünk elé: távolban a fősziget, előtte Comino szigete, és a gyönyörű tenger, kisebb és nagyobb hajók mindenfelé… Leírni nem nagyon lehet a látványt!

A háttérben a fősziget, előtte Comino

A Fort Chambray erődöt a 18.század közepén a Szent János lovagrend építette Ras it Tafal területén, Mgarr kikötője és Xatt Il Ahmar területe között. Az erődöt egy új város fellegvárának szánták, 1798 júniusában a francia seregek rövid ostrom után elfoglalták.A francia uralom nem tartott sokáig,1798 október  28-án a gozita felkelők és a brit gyalogos csapatok megtámadták az erődöt, amely másnap kapitulált .. a rossz nyelvek szeint a franciák az éj leple alatt angolosan távoztak...

Fort Chambray a hegyen

Az erőd mellől egy kanyargós, poros földúton mentünk le a partra, ez volt a kimondhatatlan nevű  Ix-Xatt-L-Ahmar Beach. A tengerpart sziklás, homokos napozós elég kevés van,a sziklák pedig meglehetősen csúszósak, könnyen be lehet mutatni egy két talajgyakorlatot:-)  A part hirtelen mélyül, csak biztos úszóknak javasolják a fürdést, figyelmeztető tábla is van kihelyezve.Azért óvatosan, de csak besétáltunk a tengerbe...Az öböl kedvelt célpontja a hajóval érkezőknek, ugyanis volt itt vitorlás party hajó, kisebb nagyobb jachtok, és mége egy kisebb motorcsónak ismegjelent.És persze feltünt a lovas parti őr is, aki folyamatosan járja a partszakaszt, figyel és ha kell figyelmeztet is! Itt a parton található egy természetes sólepárló is, a modern technika bevezetése előtt ilyen  partközeli helyeken párolták a sót, ami napjainkban is igen híres máltai árucikk.


természetes sólepárló és a bulihajók 

A kellemes napos időben elég hamar eltelt rajtunk az idő, szépen elindultunk vissza a településre, egy köves út vitt fel  a faluhoz, néhol egész figyelemre méltó emelkedővel tarkítva. Busszal mentünk vissza a kikötőbe, onnan pedig a hagyományos kompjárattal a szemközti Cirkewwa kikötőjéig, a viteldíj fejenként 4,65 euro, ezért szépen komótosan húsz perc alatt visznek át a főszigetre.Innen busszal mentünk vissza Sliemába, másfél óra alatt. A buszozás alatt vettük csak észre, hogy aznap tartották a máltai nemzeti ünnepre tervezett repülőshowt, és amíg mi a buszon zötykölődtünk, néhány vadászgép a fejünk felett a tengerparthoz közeli részen szórakoztatta az út mellett álldogáló  helyieket! 

Kellemesen kifáradva szálltunk le a buszról és úgy gondoltuk, megérdemlünk egy kis jutalmat így a nap végén, ezért a közeli Dolci Pecatti  nevű cukrászdában egy süti -kávé kombóval zártuk a napot !  



Hétfő reggel igen korán keltünk, gyors bepakolás után  elhagytuk a szállást, a megrendel Bolt percre pontosan jött értünk, és a kora reggeli , erősödő forgalomban kivitt bennünket a Máltai Nemzetközi Repülőtérre.  Villámgyors csomagfeladás után átestünk a biztonsági ellenőrzésen, majd jó másfél órát vártunk a gépünk indulásáig. Addig nézelődtünk a Duty Free shopban – ami óriási – illetve a kék-sárga fapados légitársaság csapatának  beszállás előtti akciózását!  Érdekes módon minden beszálló kapu előtt, középkorú, kissé alacsony hölgyek ellenőrizték az utasok csomagjait, és akinek csak egy kicsit is kilógott az odakészített sablonból a poggyásza, annak vége volt: vagy öltözködik, amíg a poggyász méretes nem lesz, vagy potom 87 euro kifizetése után mosolyogva felengedik a gépre. Láttunk néhány, pánikszerűen, a divatra fittyet hányó öltözködő utast J, közben persze gyorsan beletuszkoltam a zsákom egy ilyen sablonba, nehogy meglepetés érjen  J

A beszállásunk problémamentes volt, busszal kivittek minket a géphez és a magyar kapitány hölgy köszöntése után felszálltunk, érzékeny búcsút véve Máltától!

Érdekes és nagyon más világ Málta, de rengeteg látnivaló van és barátságosak az emberek .Sok szép helyen jártunk, de annyi mindent nem láttunk még a szigeten, hogy biztos hogy lesz visszaút! 

Viszlát Málta !

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is fe...

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csa...

Unikum helyett - Arzberger Kräuterlikör

Unikum Helyett..... Ugye az Unikum-ot és a Jägermeistert nem kell bemutatni senkinek sem, de van valami a sógorok tarsolyában , ami riválisa lehet a fenti két itókának, s ez nem más mint a krauterlikör. Hasonló  termékről van szó, mint a két nevesített vetélytárs, a különbség viszont az, hogy a legismertebb ilyen itóka  - és a többi, kevésbé ismert gyógynövénylikőr is -  kis magánvállalkozások által évszázados  és szigorúan titkos receptúrák alapján. A Cég ma... Mariazell gyönyörű főterének a tőszomszédságában a Wiener Strasse 2 szám alatt található az Arzberger Likőrmanufaktúra, ahol is az egyik leghíresebb gyógynövénylikőr készül. Egy osztrák földműves, bizonyos Johann Arzberger 1860-ban érkezett Mariazellbe, népes családjával együtt. 8 gyereke közül Cajetant szerette volna egyházi neveltetésben részesíteni, de valamilyen oknál fogva ez meghiúsult. A gyerkőc felcseperedett, és egy helyi kereskedőháznál kitanulta a szakma csínját -binj...