Ugrás a fő tartalomra

Egyéb Kategória : Orfű-Abaliget-Óbánya

Évi rendes országjárásunk idei célpontja Orfű és környéke volt. Sok programot nem terveztünk előre, ahogy sikerül kitalálni módszerrel nézelődtünk. Első napi bemelegítő programként a Magyaregregy mellet álló Márévár volt a célpont.

A falutól kb. 800 méterre található bekötőúton lehet feljutni a várhoz. Parkoló lent is van, illetve a vár alatt a kulcsos háznál is, azonban érkezésünk napján tartották a máréi vigasságot, így az út melletti parkolóban kellett hagyni az autókat, és a kulcsos házig sétálni egyet. A sík terep után a várat egy, kb. 15 perces folyamatosan emelkedő aszfaltúton lehet megközelíteni.

Máré várának első írásos említése 1316-ra datálódik, akkor adományozta Károly Róbert egy helyi birtokosnak, Bogár Istvánnak. A magát Máréinak-később aztán Máriássy-nak nevező család kihalása után a 1468-ban a Várday családé lesz, majd 1530-ban a szerb Bakith Pál tulajdona lesz, aki reneszánsz stílusban elkezdte átépíteni a várat. Befejezni azonban már nem tudta, mert kiürült a kincstár, de arra pont elég volt, hogy a vár ágyúi biztonságos távolságban tartsák az esetleges ostromon gondolkodókat. 1543-ban a vár védői egyetlen puskalövés nélkül megadták magukat a törököknek, akik az évek folyamán még bővítgettek rajta, de a kis lovagvár hamarosan teljesen elveszítette hadászati jelentőségét. Az 1800-as évek elején már csak romként említik az írásos feljegyzések, azonban ez a kis vár Magyarország utolsó ostromlott vára, ugyanis az 1956-os forradalom ideje alatt a szovjetek  egy T-34-es tankkal lőtték a várromot, mert a felkelők ott húzták meg magukat. Hősies ellenállásukról emléktábla tanúskodik a vár udvarán.

A várhoz felkaptatva egy kisebb lépcsőt megmászva lehet belépni a várudvarra, ami tényleg nagyon kicsi. Ami megmaradt belőle, azt nagyon szépen helyrehozták, van itt egy várkápolna illetve egy vártörténeti kiállítás is, valamint a gyilokjárón fel lehet mászni a várfalra is, azonban a kilátás korlátozott. Eltévedni nem lehet…

Rövid nézelődés után visszamentünk az autóinkhoz, majd elindultunk Orfűre elfoglalni a szállásunkat, az Átrium Guest house apartman házban, aztán este felavattuk a szalonnasütő helyet :-)

Másnap felkerestük a közeli abaligeti cseppkőbarlangot. A bejárat néhány lépésnyire van az Abaligeti tó-tól, a barlangba pedig óránként induló, vezetett túrával lehet bejutni.

A barlangot először írásban 1758-ban említik, miszerint a barlang előürege a helyi plébános Riedl Antal pincéjéül szolgált.1768-ban egy vállalkozó kedvű helyi molnár, Mattenheim József az előüreget elzáró szikla mögé bemászott és bejárta a barlangot. Az első komolyabb feltárást 1819-ben Kölesi Vince bicsérdi ispán hajtotta végre, aki részletes alaprajzott is készített, ezt ma a Pécsi Káptalan levéltárában lehet megnézni. 1833-ban egy robbantással kitágították a bejárati részt, ennek ellenére a mai napig az első negyven méteren csak lehajolva-guggolva lehet közlekedni. Az 1800-as évek végén már csak belépővel és túravezetővel lehetett bejutni. 1884-ben Cholupni János, a falu plébánosa fahidakat és gyalogjárdát építetett a barlangba. Az idő során aztán sokszor nem volt gazdája a barlangrendszernek, 1957-ben nyitották meg újra, ekkor már villanyvilágítással, korszerűsített járdával és hidakkal. 2001-óta egy teljesen felújított, korszerűen kiépített barlang várja a látogatókat.

Mint korábban írtam, az első negyven méter derékfájósóknak nem nagyon ajánlott, azután fel lehet egyenesedni, de a fejekre vigyázni kell. A barlang 12 fokos levegője üdítően hatott a kánikulában, és a túravezető elmondása szerint a barlang kb. negyedétől abszolút tiszta, por és allergén mentes levegőt lélegezhetünk be. Odalent felhívták a figyelmet arra is, hogy ne érintsük meg a cseppkő kezdeményeket, mert a bőrön található zsírok miatt egy érintés után gyakorlatilag leáll a cseppkő növekedése, valamint odalent épp emiatt fotózni is tilos. A barlang 466 méter hosszú,  tele szebbnél szebb cseppkövekkel, a végén pedig  mintegy 85 lépcső megmászása után egy kisebb terembe lehet eljutni, ahol látható a barlang  fő attrakciója, Hófehérke és a hét törpe… Mivel fotó nincs róla, ezért csak elképzelni lehet hogy milyen, vagy el kell menni megnézni… :-D

A barlangtúra után még tébláboltunk egy kicsit a tóparton,  visszafelé Orfűre útba ejtettük a Balázs hegyi kilátót, ami  egy szűk úton érhető el. A jelenlegi kilátó előtt egy faszerkezetű építmény állt, amit 1975-ben építettek, majd 2001 óta egy fémszerkezetű kilátó található a 320 méter „magas” hegyen…  A Pécsi tóra és a környező hegyekre remek a kilátás.

Balázs hegyi kilátó

A Pécsi tó

Rövid nézelődés és fotózkodás után ebédelési lehetőséget kerestünk, Orfűn a Jurta étteremre esett a választásunk. Erről a helyről lehet jót is, rosszat is olvasni, mi azért optimisták voltunk és beültünk. Tipikus ’80-as évekbeli retró a hely, itt megállt az idő… A fura modorú pincér először nem volt túl kedves, de a végére azért összehaverkodott velünk… A rövidgatyás szakács, - nem egy Gordon Ramsey - nyakában egy vizes törölközővel néha kilibbent a konyhából, szétnézett, majd vissza cammogott a birodalmába… kaja? Nagy adag, finom, és nem túl drága…. Amíg ott voltunk, folyamatosan jöttek a vendégek, és ennél több egy étteremnek nem kell.

Visszaérve a szállásra ádáz medenceparti kezdődött, aki nem próbálta volna ki a medencében tollasozást, csak javasolni tudom  :-D  A medencés ugri-bugri hatására – és az elfogyasztott sörök miatt -  senkit nem kellett ringatni  elalváskor. :-D

Következő napra egy laza kerékpártúrát terveztünk a tavak körül, Itt ugyanis négy kisebb nagyobb tó van, az Orfűi tó, a Pécsi tó, a Hermann Ottó tó és a Kovácsszénája tó. A tó partján a BikeorFun-nál lehet bicajokat bérelni – a kínálat vegyes, a széttaposottól az újig van lehetőség választani - és már lehet is gurulni. A tavakat szép kerékpárúton egy kis szakasz kivételével körbe lehet tekerni - mi is ezt terveztük – de aztán másképp alakult…

A kölcsönző elől indulva a gátig szépen elgurultunk, majd túloldalon le, onnan jobbra fordulva Orfű Tekeres nevű részén mentünk, egyenesen be az erdőbe. A betonutat hamar felváltotta a sárga keresztes erdei túraútvonal, majd jöttek az emelkedők,  ami felfelé  csak csak leküzdhető volt, de lefelé az alföldi sík viszonyokhoz szokott kezdő bringásnak már igen érdekes élmény volt, ugyanis a sziklás , szűk úton lehet lefelé repeszteni rendesen, de ha rosszkor fékezünk, akkor annak esés a vége… Közben elhaladtunk a Hermann Ottó tó mellett is,majd egy kis csalános rész után jött egy újabb emelkedő illetve lejtmenet…  Szerencsére egyben leért mindenki és máris a Kovácsszénája tó  melletti kis horgásztanyánál lihegtünk egy kicsit. Innen elgurultunk Kovácsszénája nevű falucska mellett, egyenesen a 6601-es számú útra értünk, a tábla szerint Abaligettől 4 kilométerre. Némi kerékpár karbantartás után elindultunk Abaliget felé, azonban az út aljas módon emelkedni kezdett, a tekerés egyre kevésbé volt élmény sőt… szépen le is szálltunk és feltoltuk a bicajokat egy árnyékosabb, sík részig, majd ivószünet után egy kicsit még felfelé kellett menni, utána viszont jött a lejtő! Rövid, de annál gyorsabb száguldás után az utolsó pillanatban lehet észrevenni az Abaliget balra táblát, fékezni is kellett mindennel, amivel lehetett és így sikerült bevenni a kanyart. Innen a faluig szinte sík részen lehet menni, bent a településen viszont akadt néhány emelkedő, majd legurultunk a tó mellé, hogy megigyunk egy kávét és egy sört a nagy lihegésre. A sorok rendezése után előkerültek az okos eszközök, térképek, majd találtunk is egy utat Orfűre. Szinte sík az út, ez a mondat nagyon megmaradt bennem, mert miután elindultunk , Abaligetről kiérve egy balos kanyar után egy laza  kilenc százalékos emelkedőre kellett felkaptatni…Ez végképp szétrázta a csapatot, vert seregként értünk fel az emelkedő tetejére,  és onnan szinte jött is a másik… Mikor aztán nagy nehezen, félig oxigénhiányosan felküzdöttük magunkat a sík részre, elképesztő lejtmenet jött, kanyarok, hosszú egyenesek, és majd ötven kilométeres sebesség, mindezt egy vadidegen csörgő, zörgő bicajon! De óriási volt, egymást előzgettük, majd egy lapos részen megálltunk néhány fotót készíteni a pazar háttér előtt, mert ezt is túléltük. Innen lefelé még egy kis száguldás és egy útkereszteződés következett - fékezett is mindenki vadul - majd ráfordultunk a tó mellett futó kerékpárútra és szépen a kölcsönzőig gurultunk vissza. Ennek a kis, 18 kilométeres tekerésnek kellett vagy három óra, szenvedtünk is közben, de minden pillanata megérte.

Bicajozás közben

Kellően éhesen mentünk el ebédelni a kölcsönző mellett található Kajakos büfébe, ahol – bár a választék nem túl nagy – a kaja remek, nagy adag, hideg a horvát sör, gyors a kiszolgálás és a felszolgáló csajok is aranyosak. A kölcsönzőtől a szállás gyalog egy tíz perces séta, és máris ugrott bele mindenki a medencébe, némi felfrissülés az egész társasága ráfért. A napot egy esti bográcsos lecsó főzéssel zártuk, noszogatni senkit nem kellett, hogy egyen :-)

Következő nap elmentünk a Pécs határában, a 66-os út mellett található Mecsextrém Parkba. Hatalmas területen van minden, gyakorlatilag egy belépővel lehet unalomig bobozni, falra mászni, kötélpályán fel és le mászni, szóval egy rakat extrém sport kipróbálható. Családosok, fiatalok, idősebbek, szinte mindenki talál magának kipróbálható dolgot. Délután háromra igen ki is tikkadt a társaság, az ebédet a Parktól egész pontosan 950 méterre található Mecseki Pihenőben fogyasztottuk el. Nem is értettük, hogy egy gyakorlatilag eldugott helyen található – aki nem tudja, hogy ott van, az simán elmegy mellette - étterem ilyen minőségben létezik. Gyors, profi kiszolgálás, bő választék, közepes árfekvés, nem mellékesen a kaja finom, és szép tiszta a hely, Aki esetleg arra jár, nyugodtan álljon meg ott kajálni egyet, megéri. Ebéd után két részre szakadt a társaság, a férfi részleg átgurult a közeli Magyarhertelendre a Kapucinus sörfőzdébe kóstolni, a csajok meg visszatértek a szállásra. A sörfőzdében aznap sajnos nem volt kiszolgálás, visszairányítottak bennünket a „központban” lévő kocsmához, ott - minden sör van, lehet kóstolni –próbálkozzunk.  A kocsma egy igazi falusi vendéglátó ipari műintézmény, kicsit retró fílinggel és a szokásos választékkal, kopott biliárdasztallal, valódi kocsmaszaggal és a helységhez már szinte hozzánőtt törzsvendégekkel, de itt tényleg volt a sörfőzde termékeiből, ha nem is minden. Nekiálltunk szorgalmasan kóstolni, három és fél óra után már nem azt ittuk, amit szerettünk volna, hanem azt a miből még volt, de a foglakozás elérte célját. Csak a sofőrként áldozatot vállaló kolléga maradt ki a buliból, ő a kocsma kóla készletét apasztotta…

Az "áldozatok"

A nagy „munkában” megéheztünk, így jött a nagy ötlet, hogy enni kellene a Kajakos büfében valamit… Az elhatározást tett követte, szinte a büfé ajtajáig gurultunk, majd egy jóízű vacsora után visszamentünk a szállásra. Amíg mi helytálltunk a fronton, a csajok vízibiciklizéssel múlatták az időt, majd felfedeztek egy gofriárust a parton, aki elmondásuk szerint aznap jó kis bevételre tett szert :-)

Másnap reggel ismét csak kettéoszlottunk. A csapat egyik fele egy laza pécsi városnézést tervezett, a nagy többség pedig  egy kellemes túrát vállalt a keleti Mecsekben, Óbányán. A szállástól kb. 50 perc a kis falu, a településre beérve rögtön ott a parkoló. A falun átsétálva takaros, sváb jellegű házakat lehet látni, és már a faluban is csend van, semmi zaj. Stresszes lehet itt élni :-)

A faluból kiérve elhaladtunk a pisztrángos tó mellett, ami el van kerítve, itt ugyanis nagyüzemben tenyésztik a halakat, a kerítés pedig a beszerzési áron halakat beszerzőket - a tolvajokat- igyekszik távol tartani. A fák kellemes árnyékot adnak, a terep nem okoz gondot még az idősebbeknek sem, viszont nagyon hangulatos a látvány, időnként a patakmederben lehet haladni. Az első igazán szép látnivaló a Csepegő Szikla, majd innen nem messze egy kis fahídon kellett átkelni és máris a Ferde vízesésnél voltunk. Játékos kedvében volt a természet, amikor ezeket a sziklaképződményeket megalkotta…

Ferde vízesés

A vízeséstől egy könnyed séta után  egy kereszteződéshez értünk, egyik irányban Zengővárkony felé , a másik irányban Kisújbánya felé vezet az út. A mi utunk jobbra vezetett, így néhány perc után beértünk Kisújbányára.

A kisújbányai plázs :-)

Ha nem tudtam –olvastam- volna, hogy lakott a falu, simán néptelennek hiszem… Az 1970-es években elnéptelenedett, majd üdülőfaluként ismét életre kelt, bár ennek nem sok nyoma van… Olyan elhagyatottnak, szegénynek néz ki, mozgás az erre járó turistákon kívül nem sok volt…Néhány házon látszik , hogy lakják,  bolt is csak egy van a faluban , igaz az ki van táblázva, hogy merre, kocsma meg aztán végképp nincs, viszont a faluház oldalán egy remek festmény található a településről.

A házakat elhagyva elég kellemetlen kapaszkodó következik, pár száz méteren keresztül, majd egy kavicsos úton fel lehet mászni a Cigány hegyi kilátóhoz, ahonnan gyönyörű a kilátás a Mecsek vonulataira. A ’70 –es években emelt kilátót 2007-ben felújították, innen látszik szépen a Zengő és a Misina is, tetején a Tv toronnyal. A kilátót elhagyva egy erdészeti úton lehet visszajutni a faluba, igaz kb. két kilométert lehet spórolni, ha a zöld kereszt jelzést igénybe vesszük, - ki is használtuk - igaz ez a hegyikerékpárosok ösvénye, de minimum egy órát lehet spórolni vele, és egyenesen a faluba visz. Ahol az út kiér, az egyik ház előtt becsületkasszás vásárlási lehetőség van, helyi szörpöket és lekvárokat lehet venni, mondhatnám kötelező, jelentem a kökényszörp nagyon finom :-).

Innen kisétáltunk a falu elején álló Jéhn kocsmához, ahol a mandulás pisztrángtól a csavaros fagyiig minden van, és nem hajmeresztő áron. A frissítő szünet után visszagurultunk a szállásra. Csapatunk másik fele ezalatt bejárta Pécs belvárosát, szemrevételezte a Dzsámi belsejét, - szó szerint, ugyanis a fiúk a belső vakolást nézegették, egész közelről, hogy vajon ezt hogy csinálták:-) - majd felkeresték Magyarország legrégebbi termő szőlőtőkéjét, ami 450 éves. Ez a látványosság egy idős házaspár otthonában található, akik először egy kicsit meglepődtek a látogatáson, de aztán beengedték a csapatot, sőt le is fényképezhették a nem mindennapi látványt…

Miután mindenki hazaért, az esti vacsoránkat a szomszédban –szó szerint- található Muskátli étteremben fogyasztottuk el. Ha valaki erre jár, kötelező a helyet meglátogatni! A felszolgálás profi, az ételek első osztályúak, a hely hangulatos, és kültéri terasz is van. Igaz nem a legolcsóbb, de az itt eltöltött idő minden pénzt megért.

Nem először jártunk a Mecsekben, de van egy olyan érzésem, hogy nem is utoljára. Mindenképp érdemes erre kószálni, remélem ez a kis olvasmány másnak is kedvet csinált hozzá . :-)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms