Monostori erőd, Komárom
A közelmúltban végre egy gyerekkori álmom is beteljesült, a
saját szememmel láthattam a magyar történelem egyik emlékét, a Komáromban
található Monostori erődöt. Ha kisgyerekként valaki elképzel egy várlátogatást,
na az pont ilyen mint amin részt vettünk. Szóval....
![]() |
A Monostori erőd fentről |
A Monostori erőd nem egy klasszikus , bástyás tornyos vár,
hanem egy erőd, azaz egy erődrendszer része. A Trianon előtti Magyarország Komáromnál , a Duna két partján létrehozott védelmi rendszerének szerves
része, ami több erődből és védelmi vonalból áll. A Duna bal partján , a mai
Szlovákiában található az Öregvár és az Újvár
valamint a Vág és Nádor Vonal. A magyar oldalon áll a Monostori erőd, a Csillag
erőd és az Igmándi erőd.
![]() |
Az erődrendszer |
Az erődrendszer története egészen a mohácsi vereségig nyúlik
vissza, majd amikor a törökök 1541-ben elfoglalták Budát, Ferdinánd osztrák
császár elrendelte Komárom várának
megerősítését. Az Öregvár első próbatétele az 1594-es ostrom volt, a jelentős
túlerőben lévő török sereg azonban nem tudta bevenni az erődöt. 1673-ra
felépült az Újvár, azonban az 1682-es árvíz jelentős károkat okozott az
erődökben, majd a Rákóczi szabadságharc
után a Habsburgok a várak lerombolását fontolgatták. Szegény embert az ág is
húzza, 1763-ban és 1783-ban a környéken erős földrengések voltak, ami a már
elhanyagolt erődrendszernek sem tett jót.
A komáromi erődrendszer újjászületésére egészen a napóleoni
háborúkig várni kellett. 1809-ben I. Ferenc császár teljes udvartartásával
Komáromig szaladt, itt talált menedéket a francia hadak elől. A császár ekkor
határozta el, hogy itt kell felépíteni Európa legnagyobb és legmodernebb
erődrendszerét.1827-1839 köz korszerűsítették a már álló Öregvárat és Újvárat,
valamint elkészültet a Csillagerőd, az Igmándi erőd és a Monostori erőd terve
is. Az 1848-49-es szabadságharc azonban közbeszólt... A magyar kézre került
várak 12.000 fős védőserege sikeresen verte vissza az osztrák támadásokat.1849
tavaszán Klapka György tábornokot nevezik ki a vár parancsnokának, aki sietve
hozzá is lát a Monostori erőd és az Igmándi erőd építésének is, azonban a
fokozódó osztrák ágyúzások miatt félbe kellett szakítani a munkálatokat. 1849
nyarán a várban 18200 katona és 300 ágyú teljesített szolgálatot, a világosi
fegyverletétel után Klapka egészen szeptember végéig tartotta a várat, majd a
védők és alakosság részére garantált amnesztia és menlevelek birtokában feladta
a várat.
A szabadságharc
leverése után az osztrák hadmérnökök munkához láttak, kiépítették a Vág és a
Nádor vonalat a város körül . 1871-re elkészült a Monostori erőd majd 1877-re
megépítették az Igmándi erődöt is, ezzel vált teljessé az erődrendszer.
De...mire elkészültek ezzel a gigaberuházással, a korabeli haditechnika óriási
fejlődésnek indult, a falak már nem lettek
volna képesek ellenállni az új haditechnikai
eszközök okozta pusztításnak, magyarul elavult
az egész felépített erődrendszer.....Átépíteni horribilis pénzbe került
volna, így aztán megmaradt ilyennek , egyre inkább kiképzőközponttá vált, időszakonként 10.000-nél is többen állomásoztak
itt !!! Trianon után az erődrendszer bal parti része Csehszlovákia része lett,
majd a második világháború után még a térképről is eltüntették, ugyanis a
megszálló szovjet Déli hadseregcsoport Európa legnagyobb lőszerraktárát
rendezte be a Monostori erődben, a Csillagerődben szükséglakásokat
alakítottak ki, majd 1970-től
zöldségraktárként funkcionált..... A berendezkedést olyan oroszosan csinálták,
de erről majd később....
A szovjet haderő kivonulása után 1991-ben állami kézbe
került a magyar oldalon álló három erőd. A Monostori erőd aknamentesítése után
a "rejtőzködő műemlék" 1995 óta látogatható, azonban a Csillagerőd
2004-ig volt zöldségraktár... Az itt elhelyezett lőszerraktár nagyságát megemlítendő, a szovjet hadsereg 1400 vagon
lőszer elszállítását ismerte el hivatalosan, azonban a magyar vasutasok eszén
nem lehet túljárni: folyamatosan számolták a szállításban résztvevő vagonokat,
a számláló a végén 11.000 vagonnál állt meg...Nem tévedés, 11.000 vagon lőszer!
Csak egy pillanatra gondolkozzunk el azon , hogyha valami oknál fogva ez a
mennyiség felrobban.....
Napjainkra az erődrendszer szépen csinosodik, az udvar hatalmas területe ad otthont évente
az amerikai autó fesztiválnak, koncerteknek és sok minden másnak...
Magát az erődöt eltéveszteni sem lehet: az 1-es főúton
keresztül kell haladni Komáromon, majd egy vasúti átkelőhely után szinte neki
megy az ember a hatalmas, kőjelzőnek, amin a Monostori erőd felirat fogadja a
látogatót. Az aszfaltozott parkolóból egy pár perces sétával el lehet jutni a főkapuhoz,
és a hűvös kapualjban található jegypénztárhoz, ahol a várral kapcsolatos
szuveníreket is lehet venni.
Főbejárat |
A várba belépéskor eldönthetjük, hogy egyedül
kószálunk, - és nagy valószínűséggel
eltévedünk és valami érdekeset hagyunk ki - vagy potom 300 forintért vezetést
kérünk, és akkor tuti jól telik a következő pár óra. Az utóbbit választottuk, és
nem bántuk meg. A túra a bejárattól balra található vármúzeumban indult, ahol
három kiállító terem van berendezve, a folyós falain a vár építését és
fejlődését bemutató rajzok és festmények láthatóak, a teremben pedig különböző
korok haditechnikai eszközei, egyenruhái a katonakorok írásos emlékei , fényképek és
egy valódi ágyú is látható. Az első teremben az erőd makettje
látható,meglehetősen szép darab....
Egy rövid történelmi áttekintés után nekivágtunk a sétának, előtte azonban kaptunk
egy kis munkavédelmi oktatást : szovjet
"barátaink" itt tartózkodásuk ideje alatt egy ismeretlen összetételű
, vörös színű (mi más) festékkel
kétméteres magasságig bemázolták az erőd falait. Olyan jól sikerült, hogy még
most is fog, illetve nyomot hagy a ruhán, ezért ha nem muszáj, ne dőljünk neki
a falnak....A főbejáratot elhagyva jobbra fordulva először az egykori
istállókat néztük meg, vagyis ami maradt belőle: az orosz hadseregnek ugyanis
nem volt erőssége a műemlékvédelem, ezért a lőszeres ládák bepakolásakor ami útban
volt azt leverték. Erre a sorsra jutottak az egykori istállók köböl faragott
etetői és itatói illetve az elválasztófalak is,
egy-két helyen azonban még látható
ezek egy darabja, vagyis ami maradt belőle.
Az istálló egy része |
Elég hamar feltűnt, hogy a
helységek viszonylag nagy belmagasságúak, és a falakon 3-4 méter
magasságban különféle orosz "irodalmi
idézetek" illetve nevek és városok valamint dátumok vannak a felkarcolva
:-) ...Grísa és Misa ugyanis ha unta magát, felmászott a ládák tetejére , és
örökre felvéste nevét és Szmolenszk városát a falra :-) Örök emléket hagytak
itt, nem vitás :-)
Üzenetek a múltból.... |
A istállókból kisétálva egy igen különleges helyre mentünk: aki volt katona, vagy ilyen irányú pályát választott, az tudja, hogy a katonát először meg kell tanítani a lőelmélet bizonyos dolgaira, majd ezek után a fegyverhasználatot sulykolták belé. Ezt leggyakrabban a lőtéren hajtják végre, előtte lőelméleti foglalkozásokat tartanak. Erre az erődben egy külön lőelméleti oktatótermet alakítottak, ki, ami egyedülálló a világon. A hatalmas , halvány sárgára festett terembe lépve elképesztő látvány fogadott: a világháborús katonai dörgedelmek mellett a terem falaira vannak felfestve a lőelmélet alapjai, a csapott célgömbbel való célzástól kezdve egészen a különböző tüzelési típusokig. Annyira precíz az egész, hogyha a plafonra pillantunk, ott repülőgépek sziluettje van felfestve, illetve annak lelövésének elmélete... Szenzációs!
A lőelméleti terem |
Vezetőnk közben halkan megjegyezte, hogy ezek eredeti
(!) feliratok: a két világháború közt katonák ezrei tanultak ezek közt a falak
közt.... A teremből továbbhaladva egy kisebb helységben a korabeli rádiós és
hírközlő eszközök voltak kiállítva, a csoport néhány fiatal tagja értetlenkedve
nézte a fekete telefonkagylókat :-)... Ezután az erőd egyik leghosszabb, 156
méter hosszú folyósólyán baktattunk végig,a folyosó jellegzetessége, hogy bal
oldalról nyíltak a körletek, jobb oldalon pedig bizonyos távolságonként kisebb
beugrók vannak kialakítva, mindez azért, hogy a beáramló támadó ellenséget
közelharcra kényszerítsék , ugyanis ezekből a beugrókból illetve a körletekből
az egész folyosót tűz alatt lehetett tartani.
156 méter |
A jó kis séta után az egyik bal oldali körlet a korabeli magyar haderő körletének van berendezve: nem mondanám luxus hotelnek... Egy körletben 30 katona volt bekvártélyozva, , a berendezés puritán, a "fűtésről" egy kis dobkályha gondoskodott... Az akkori szigetelési technikákat ismerve , ebben a téglahodályban nem izzadtak le a bakák a melegtől...Az ajtó mellett egy kis helység található, ide azokat "invitálták", akik nem bírtak magukkal, ugyanis minden körletnek volt egy cellája. A renitens ide beállt ajtó becsuk, bezár, annyi helye marad hogy egy vödör befért a szükségletek elvégzése céljából, illetve egy kis ablakon kapta a kaját....
A magyar katonai körlet |
Továbbhaladva megnéztünk egy, az orosz hadsereg által
raktárnak használt körlet berendezését, hát mit mondjak, a katonáké ehhez
képest luxus volt: lőszeresládák, fegyveres őrség, hazafias jelszavak a falon...
Az orosz belső dizájn |
Az épület utolsó nagy dobása a korabeli toalett volt : háááát...leírni sem
egyszerű de azért a következőt kell elképzelni: egy nagy kör alakú vájat a
helység közepén, fa választókkal elszeparálva, egyszerre nyolcan tudtak
"helyet foglalni" és elmélkedni az élet dolgain, de mindezt gyorsan,
mert a helységnek ajtaja nem volt :-) Egy unatkozó korabeli művész a falra
felkarcolta, hogy is nézett ez ki, a látvány magáért beszél :-)
A toalett üzemi rajza :-) |
Az épületből kijőve szinte hasba vágta az embert a kinti
meleg és a fény... az erőd távolabbi sarkába sétáltunk át, közben
idegenvezetőnk a hagyományőrző egyesületek sztorijaival szórakoztatott
bennünket. Többek közt mesélt az erőd falairól is majd megkérdezte, tudjuk-e,
miért mozaikszerű kövekből van a fal építve ... Mivel senki nem tudott értelmes
választ adni, megtudtuk tőle, hogy ez
egy védelmi eszköz, ugyanis ha találatot kap a fal, nem omlik össze,mert a
mozaikszerű kövek kitartanak, nem úgy mint a sima , hagyományos fal.....
A
komplexum túlsó sarkában megint egy
hosszú folyósón sétáltunk végig, a fényt a falakba vájt lőrések biztosították,
majd ismét a szabadba érve a főbejárattal szemben bástya udvarára jutottunk. Az
épület úgy van kialakítva, hogy ha az
ellenség ide bejut, a támadókat a bástyában elhelyezett ágyukkal és a
kialakított gyalogsági beugrókkal jó hosszú ideig fel lehetett tartóztatni .
Innen visszamentünk a belső részben kialakított folyósóra, majd a túra egyik
különlegessége következett: van az erődnek olyan része, ahol a mai napig nincs
se villanyvilágítás, sem természetes fény, ez a sötét folyosó.... A túravezető
itt mindenkit megkért arra, hogy a mobilt
tegye el , majd nekiindultunk, szépen libasorban a nagy sötétségnek. Tájékozódni csak a fal kitapogatásával
lehetett... A mintegy százméteres sötétben bolyongás óriási , itt
megtapasztalja mindenki a saját
korlátait. A természetes fényre érve a vezetőnk zseblámpájával megvilágította
sötét folyosó tetejét: jó néhány denevér tanyázott ott, az még okozott volna
galibát , ha felriasztjuk őket :-) A déli bástyán kijőve már csak egy igazi
látnivaló maradt: a Dunai Bástya. Az erőd talán legismertebb látnivalója
közvetlen a Duna partján áll, mellette egy kapu található, anno itt masírozott
ki a sok baka a Dunára fürödni... Hetente egyszer, télen-nyáron :-)
Balról a Dunai bástya bejárata |
A bástya
kapualjába belépve balra egy helységben az itt dolgozók
"restauráltak" egy korabeli toalettet, így már azért teljes lett a kép :-)
A korabeli wc.... |
A bástyába
érve, egy, minden igény kielégítő kis kávézó található, ahol különféle
szuveníreket is lehet venni - a
Monostori erődös bádogbögre jött is haza :-) - mai elvárásoknak megfelelő
mosdókkal és nem utolsó sorban Wi-fi -vel. A bástyából egyenesen a Duna
melletti hajókikötőhöz lehet kimenni, illetve lehetőség van felmenni a bástya
tetejére is, kilencven-valahány lépcső megmászása után egy kialakított lőállás mellől remek a
kilátás :-)
A Dunai bástya a folyó felől |
A bástya udvara |
Kilátás a tetejéről |
Séta közben azért hallottunk nem egy érdekes dolgot :
például azt, hogy a szovjet hadsereg a lőszereket vonattal szállította az
erődbe. A valamikori sínrendszer a z udvar közepéig húzódott, és két bejáraton
át lehetett bejutni az erődig. A külső őrséghez érkező szerelvényről lezavartak
mindenkit, még a mozdonyvezetőt is, a szerelvényt a katonák vitték el a belső
ellenőrzési pontig, majd egészen az erőd udvaráig. Ha a masiniszta jóban volt a
katonákkal , akkor a belső őrségig még eljuthatott, onnan aztán sehova, a világ
összes pálinkájáért sem engedték tovább.... A két őrség hermetikusan el volt
zárva egymástól, volt olyan egykori szovjet katona, aki a hároméves szolgálat
alatt egyszer sem járt az erődben, a rendszerváltás után aztán turistaként
visszajött és megnézte, hol és mit is védett Ő annak idején....Az őrségben
álló, de még az itt szolgálók körében is szigorúan tilos volt a dohányzás,
akinél öngyújtót vagy gyufát találtak három évre bebörtönözték, némileg érthető
, hogy miért...A kivonulás után a műszaki mentesítő alakulat jó néhány
"meglepetést" talált, nem egy
éles gránátot kellett hatástalanítaniuk. Habár az erőd már mentesített terület,
a túravezető elmondása szerint a külső részeken a mai napig találnak,
kézigránátot, vagy egyéb dolgokat....
Az erődben további kiállítások láthatóak, például van itt kenyérmúzeum, ugyanis több pékség is
volt kialakítva - etetni kellett a sok éhes szájat - illetve egy interaktív játék is várja a látogatókat :
egy , a kazamatákban kialakított túrához egy igényes füzetecskét állítottak
össze, a végrehajtott feladatok után
feljegyzéseket kell írni, a talált betűkből a korabeli katonaélet
hitvallásait lehet kirakni.
Több mint két órát töltöttünk az erődben, rendkívül
tartalmasan telt az idő, a túravezetőnk pedig kis túlzással az utolsó tégláról
is tudott mesélni. Kihagyhatatlan élmény , bármikor újra végig sétálnám !
Megjegyzések
Megjegyzés küldése