Ugrás a fő tartalomra

Autobahn






Ha azt mondom  Autobahn, akkor  sok mindenkinek a Kraftwerk hasonló című, korszakalkotó  zenéje ugrik be, másoknak pedig a Cobra 11, ahol egy kisebb autókereskedés  kínálatát zúzzák le egy epizód alatt.... Azonban a közös mindkettőben az maga az autópálya, ami Európát figyelembe véve Németországban a legjobb minőségű, leghosszabb és a legrégibb is egyben. Közlekedéstörténelem következik.... 


Az általános hiedelem szerint a nácik találták ki és hívták életre az autópályákat  és kezdték el gyártani a Volkswagent - a népautót - hogy minden hazafi modern körülmények közt közlekedjen. Hát nem .... ugyanis az autópályépítés megelőzte Adolf Hitlert és mozgalmát....1929-ig a tőkehiány majd a világválság hatásai miatt lehetetlen volt akár egy méter normális utat megépíteni,  Németországot pedig a tömeges munkanélküliség, a gazdaságot megfojtó hiperinfláció és az első világháborús jóvátételi kötelezettség elviselhetetlen terhe sújtotta. Köln polgármestere, Konrad Adenauer volt az, akinek sikerült az első autópálya megépítéséhez pénzt összeszednie  – ma ez A555 néven ismert és Köln és Bonn között fut. Az útszakasz 20 kilométer hosszú volt, s 120 kilométer/órás sebességkorlátozást vezettek be rajta; szinte teljesen feleslegesen, hiszen akkoriban a német négykerekűek alig 60 km/órás sebességgel "száguldoztak".

A nácik hatalomra jutása után gyorsan le is minősítették autóútnak ezt a szakaszt, és határozottan kezdtek el kampányolni egy igazi Autobahn-ért, mindezt azért, hogy politikai előny kovácsoljanak az autópálya építésből. Egy 1926-ban alakult lobbi csoport már ekkor tervekkel rendelkezett egy  Hamburg-Frankfurt-Basel sztráda megépítésére, ám ekkor még hevesen ellenálltak a nácik, mert szerintük ez csak a gazdag zsidók érdekeit szolgálta volna. Hatalomra kerülésük után Hitler magáévá tette a tervet és  a szervezet nevét pedig Szövetség a Reichsautobahnok Előkészületeire módosította.

A propaganda fotókon minden rendbe, épül a sztráda....

Korabeli le-és felhajtó

Képeslapon

szinte idilli....



A cél egyébként az volt, hogy minden évben 1000 kilométer autópálya épüljön....A tervek szerint mintegy 600.000 munkanélkülinek adtak volna munkát, ezzel szemben a valóság az, hogy az építkezések csúcsán is maximum 120.000 embert foglalkoztattak. A korabeli média óriási hírverést csapott minden egyes náci vívmánynak, nem volt kivétel ez alól az autópálya építés sem: dobpergés és harsonák, büszke tekintetek és lendületes építkezés a vásznon, a valóságban pedig éhínség a munkások közt, gyakori halálos munkahelyi balesetek és sztrájkok. A hadiipar fejlesztésével egyre kevesebb lett az útépítő munkás , őket később hadifoglyokkal és a koncentrációs táborok lakóival pótolták.1941-re mintegy 3800 kilométer autópálya készült el, majd az építkezések leálltak, és a forgalom is visszaesett olyannyira, hogy 1943-tól a kerékpárosok is használhatták :-)

Az egyik leghíresebb autópálya az A8 , ami Dél-Németországban található, története pedig 1934.március 21.-től datálódik, ezen a napon ugyanis Adolf Hitler megtette az első, jelképes kapavágást  Unterhachingban, a Münchent Salzburggal összekötő út építésének indításaként. 

Ez kellett a népnek....

A Salzburg-Karlsruhe szakaszt még a második világháború vége előtt átadták, azonban a visszavonuló Wermacht egységek jó néhány kész hidat és autópálya szakaszt felrobbantottak, lassítandó a szövetséges előrenyomulást. A károkat csak a háború után javították ki, és a már meglévő terveket átalakítva folytatták az építést.

Az utolsó, még használatban lévő, nácik által épített autópálya szakaszt a közelmúltban  cserélték le. A Berlintől észak-keletre futó A11-es autópálya Szczecin városa felé haladó egy szakaszát még 1936-ban építették, 25 méteres betonlapokból, azonban napjainkra olyan rossz  állapotban van, hogy kis túlzással az Unesco felvehetné a világörökségi listára.....A mintegy négy kilométeres szakasz volt az utolsó, ami a nácik autópálya projektjéből megmaradt.

Ahogy mi ismerjük...

Napjainkban mintegy 13.000 kilométernyi autópálya szeli át Németországot,  az ajánlott maximális sebesség 130 km/óra, azonban sok helyen nincs megszabva a maximális sebesség. Azért csak ésszel.....

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is fe...

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csa...

Unikum helyett - Arzberger Kräuterlikör

Unikum Helyett..... Ugye az Unikum-ot és a Jägermeistert nem kell bemutatni senkinek sem, de van valami a sógorok tarsolyában , ami riválisa lehet a fenti két itókának, s ez nem más mint a krauterlikör. Hasonló  termékről van szó, mint a két nevesített vetélytárs, a különbség viszont az, hogy a legismertebb ilyen itóka  - és a többi, kevésbé ismert gyógynövénylikőr is -  kis magánvállalkozások által évszázados  és szigorúan titkos receptúrák alapján. A Cég ma... Mariazell gyönyörű főterének a tőszomszédságában a Wiener Strasse 2 szám alatt található az Arzberger Likőrmanufaktúra, ahol is az egyik leghíresebb gyógynövénylikőr készül. Egy osztrák földműves, bizonyos Johann Arzberger 1860-ban érkezett Mariazellbe, népes családjával együtt. 8 gyereke közül Cajetant szerette volna egyházi neveltetésben részesíteni, de valamilyen oknál fogva ez meghiúsult. A gyerkőc felcseperedett, és egy helyi kereskedőháznál kitanulta a szakma csínját -binj...