Ha azt mondom
Autobahn, akkor sok mindenkinek a
Kraftwerk hasonló című, korszakalkotó
zenéje ugrik be, másoknak pedig a Cobra 11, ahol egy kisebb
autókereskedés kínálatát zúzzák le egy
epizód alatt.... Azonban a közös mindkettőben az maga az autópálya, ami Európát
figyelembe véve Németországban a legjobb minőségű, leghosszabb és a legrégibb
is egyben. Közlekedéstörténelem következik....
Az általános hiedelem szerint a nácik találták ki és hívták
életre az autópályákat és kezdték el
gyártani a Volkswagent - a népautót - hogy minden hazafi modern körülmények
közt közlekedjen. Hát nem .... ugyanis az autópályépítés megelőzte Adolf Hitlert
és mozgalmát....1929-ig a tőkehiány majd a világválság hatásai miatt lehetetlen volt akár egy méter normális utat megépíteni, Németországot pedig a tömeges
munkanélküliség, a gazdaságot megfojtó hiperinfláció és az első világháborús
jóvátételi kötelezettség elviselhetetlen terhe sújtotta. Köln polgármestere,
Konrad Adenauer volt az, akinek sikerült az első autópálya megépítéséhez pénzt összeszednie
– ma ez A555 néven ismert és Köln és
Bonn között fut. Az útszakasz 20 kilométer hosszú volt, s 120 kilométer/órás
sebességkorlátozást vezettek be rajta; szinte teljesen feleslegesen, hiszen
akkoriban a német négykerekűek alig 60 km/órás sebességgel
"száguldoztak".
A nácik hatalomra jutása után gyorsan le is minősítették autóútnak
ezt a szakaszt, és határozottan kezdtek el kampányolni egy igazi Autobahn-ért,
mindezt azért, hogy politikai előny kovácsoljanak az autópálya építésből. Egy
1926-ban alakult lobbi csoport már ekkor tervekkel rendelkezett egy Hamburg-Frankfurt-Basel sztráda megépítésére,
ám ekkor még hevesen ellenálltak a nácik, mert szerintük ez csak a gazdag
zsidók érdekeit szolgálta volna. Hatalomra kerülésük után Hitler magáévá tette
a tervet és a szervezet nevét pedig Szövetség a Reichsautobahnok
Előkészületeire módosította.
![]() |
A propaganda fotókon minden rendbe, épül a sztráda.... |
![]() |
Korabeli le-és felhajtó |
![]() |
Képeslapon |
![]() |
szinte idilli.... |
A cél egyébként az volt, hogy minden évben 1000 kilométer
autópálya épüljön....A tervek szerint mintegy 600.000 munkanélkülinek adtak
volna munkát, ezzel szemben a valóság az, hogy az építkezések csúcsán is maximum
120.000 embert foglalkoztattak. A korabeli média óriási hírverést csapott
minden egyes náci vívmánynak, nem volt kivétel ez alól az autópálya építés sem:
dobpergés és harsonák, büszke tekintetek és lendületes építkezés a vásznon, a
valóságban pedig éhínség a munkások közt, gyakori halálos munkahelyi balesetek
és sztrájkok. A hadiipar fejlesztésével egyre kevesebb lett az útépítő munkás ,
őket később hadifoglyokkal és a koncentrációs táborok lakóival pótolták.1941-re
mintegy 3800 kilométer autópálya készült el, majd az építkezések leálltak, és a
forgalom is visszaesett olyannyira, hogy 1943-tól a kerékpárosok is
használhatták :-)
Az egyik leghíresebb autópálya az A8 , ami
Dél-Németországban található, története pedig 1934.március 21.-től datálódik,
ezen a napon ugyanis Adolf Hitler megtette az első, jelképes kapavágást Unterhachingban, a Münchent Salzburggal
összekötő út építésének indításaként.
![]() |
Ez kellett a népnek.... |
A Salzburg-Karlsruhe szakaszt még a második világháború vége előtt átadták, azonban a visszavonuló Wermacht egységek jó néhány kész hidat és autópálya szakaszt felrobbantottak, lassítandó a szövetséges előrenyomulást. A károkat csak a háború után javították ki, és a már meglévő terveket átalakítva folytatták az építést.
Az utolsó, még használatban lévő, nácik által épített autópálya
szakaszt a közelmúltban cserélték le. A
Berlintől észak-keletre futó A11-es autópálya Szczecin városa felé haladó egy
szakaszát még 1936-ban építették, 25 méteres betonlapokból, azonban
napjainkra olyan rossz állapotban van,
hogy kis túlzással az Unesco felvehetné a világörökségi listára.....A mintegy
négy kilométeres szakasz volt az utolsó, ami a nácik autópálya projektjéből
megmaradt.
![]() |
Ahogy mi ismerjük... |
Napjainkban mintegy 13.000 kilométernyi autópálya szeli át Németországot, az ajánlott maximális sebesség 130 km/óra, azonban sok helyen nincs megszabva a maximális sebesség. Azért csak ésszel.....
Megjegyzések
Megjegyzés küldése