Az Alpokban
kirándulva, túrázgatva szinte
mindenhol találunk felvonót és
fogaskerekű vasutat, ami lényegesen megkönnyíti a turisták feljutását a csúcsokra. A megrögzött és
elhivatott hegymászók biztos más
véleményen vannak, de ezen eszközök kihasználtsága igazolja a népszerűséget. A hegyi vasútvonalak közül egy azonban
mindenképp kiemelkedik : a Luzern mellett található Pilatus-ra visz fel, s ez
a világ legmeredekebb fogaskerekű vasútja.
A Vierwaldstatti-tó partján elterülő Luzern önmagában is egy
csoda, a tavon átívelő Kapellbrückével, a festett házaival illetve az Oroszlános emlékművel, akinek azonban
ez nem elég, az a várostól mintegy negyedórányira található, 2128 méter magas
Pilatus-ra is felmehet, méghozzá egy egyedülálló fogaskerekű vasúton.
A hegy a monda szerint Pontius Pilatus nyughelye, ezért a
középkorig szigorúan tilos volt megmászni és sokáig legendák szálltak szájról-szájra a hegyen élő sárkányokról is,
erre utal a logóként használt sárkány is. Az idők során aztán mégis akadt
egy-két "renitens", majd egyre többen jutottak fel a Tomlishorn csúcsára
, többek közt Viktória királynő és Theodore Roosevelt is. Azonban egyre nagyobb igény mutatkozott a mezei turisták
részéről , akik nem tudtak-akartak mászni, hanem kényelmesen fel szerettek
volna menni és vissza. És lőn, a
közakarat meghallgatásra talált: 1885-ben Eduard Lochner zürichi mérnők egy
olyan, fogaskerekű vasút ötletével állt elő, ami Alpnachstadt-ból indulva egész
a csúcsig felviszi a látogatókat.Voltak, akik szimplán bolondnak nézték, azonban a tervezést a megvalósítás követte: 1886
áprilisában megkezdődött az építkezés, és első próbavonat 1888. augusztus 17.-én a Pilatusbahn
prominenseivel végig is ment az egész pályán.
![]() |
Eduard Locher a tervező |
![]() |
A menetvonal |
A hivatalos megnyitóra 1889.június 4.-én került sor.
Kezdetben gőzüzemű vasúti kocsi járt fel és le, egy speciális, fogaskerekű
megoldással , ami csak erre a vasúti pályára jellemző. Az első év akkora siker
volt, hogy már osztalékot is osztottak a vasút-társaságnál....
![]() |
A hőskor |
Azonban az idők
során kiderült , hogy a gőzmozdonyos megoldás
nem az igazi, ezért a villamosítás megoldásán kezdtek el dolgozni,1905-ben
voltak tervek is a megvalósításra, azonban horribilis pénzbe került volna. A
technikai fejlődés azonban nem szabott gátat a projektnek : 1936-ra ki is
építették a villamos hálózatot és a vasút új, piros kocsikat kapott. Az első villamos
szerelvény 1937. május 15.-én indult el.
![]() |
A kiinduló állomás napjainkban |
![]() |
Szépen felfelé |
A keskeny nyomtávú vasút 48 százalékos emelkedőt küzd le, a kiinduló állomás a tengerszint felett 440 méteren található Alpnachstadt-ból a 2073 méter magasságban lévő Pilatus Kulm végállomásig.
A menetidő felfelé 30 perc és kb. 40 perc lefelé. A
teljes táv 4618 méter, és van benne hét
alagút is, közben pedig....nos igen,
tiszta időben lélegzetelállító panorámában lehet részünk.
![]() |
A környék ... |
![]() |
...és a panoráma |
A szerelvény májustól
novemberig közlekedik, ha esik, ha fúj. A jegyárak persze nem olcsók, de hát mi
az ami Svájcban olcsó ?!
![]() |
A végállomás |
Fent a végállomáson sem hagyják unatkozni az embert:
többféle lehetőség van, külön nyári és téli programokat is szerveznek. Nyáron a
túrázástól kezdve a siklóernyőzésen át a mountain bike-ig sportolási lehetőségek sokasága áll
rendelkezésre, télen pedig a téli
sportok szerelmeseit várják. Mindezek mellett
ha megéhezünk-megszomjazunk a több étterem közül lehet választani. Ha
pedig csak a kilátópontok egyikéről szeretnénk gyönyörködni a tájban azt is
megtehetjük. Szerintem vonatra fel ! :-)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése