Ugrás a fő tartalomra

A Zwickaui Legenda - A Trabant story


A Trabant, az utazási eszköz...

Zwickau


Zwickau  egy németországi léptékben közepes város az egykori Kelet Németország területén, Lipcsétől délre, a Mulde folyó partján. Történelmében sok különlegességet nem lehet felfedezni, ipara elsősorban a kőszénbányászatról és a vasúti gépgyártásról nevezetes. Turisztikailag semmi extra, mégis  van itt valami amiről nincs olyan ember aki ne hallott volna, ne látta volna, vagy esetleg még használta is...Itt készült ugyanis  boldog gyermekkorunk egyik emléke, a plasztikmerci, vagy más néven Honecker, hivatalosan a Trabant.



A Trabant volt az első jármű a Német Demokratikus Köztársaságból, ami a keleti közlekedés szimbólumává vált. Régebbi kiadású autós szakkönyvek még Törpeautónak nevezték, hiszen – egyes tévhitek szerint – eredetileg nem is kocsinak készült, hanem fedett motornak.
A második világháború után Németország keleti- szovjetek által megszállt zónájából  - 1949-ben jött létre a Német Demokratikus köztársaság. A kommunista állam 1952-ben állomosításba kezdett, és a mezőgazdasági területeken pedig a termelőszövetkezeti rendszert hozta létre. Ezek az intézkedések olyan" jól" sikerültek, hogy az addig is erős kivándorlási hullámot megfejelve majd 180.000 ember ment át a fejlettebb Nyugat-Németországba.1953 júliusában komoly zavargások voltak a gyárakba és téeszekbe kényszerített munkások közt, amit a politikai hatalom az életszínvonalat javító intézkedésekkel igyekezett kompenzálni...Ennek egyik eleme volt az autó és ezt annyira komolyan vették, hogy 18 hónapot adtak az első elkészítésére. Néhány feltételt is lefektettek, amelyek mentén a fejlesztésnek haladnia kellett:
kiskategóriás személyautó legyen, elöl két felnőttre szabott teljes értékű üléssel, hátul két pótüléssel;
saját tömege menetkészen nem lehet több, mint 600 kg;
átlagos üzemanyag-fogyasztása maximum 5,5 liter száz kilométerenként;
éves termelés 12 000 db évente;
gyári ára nem lehet több, mint 4000 (keletnémet) márka
a karosszéria borítása műanyagból készüljön

A Zwickauba telepített AWZ autógyárban a határidő lejárta előtt fél évvel elő is álltak az első prototípussal, melynek a P 50 gyári kódnevet adták. A P a német personenkraftwgen, azaz személyautó rövidítése volt. A kornak megfelelő csili-vili kisautó azonban minden volt csak használható nem.

Trabant P50
 A két első ülést sem állítani, sem dönteni nem lehetett, tehát aki hátra akart ülni az be kellett hogy préselje magát a kasztni és az ülések közti résen, a csomagtérfedél az úgy ahogy volt lemaradt, tehát először be kellett gyömöszölni a csomagokat a "csomagtartóba" majd be lehetett mászni a hátsó ülésre.....
1955-ben aztán sikerült előállni egy 22 Lóerős (!) , kétütemű,vízhűtéses járművel, mely optimális körülmények közt akár a kilencven kilométer / óra sebességre is képes volt...  Ez volt az első német autó, amelyik műanyag borítású (duroplaszt) karosszériával készült. Ezt az anyagot műgyantából és gyapothulladékból állították elő, az elemeket egy speciális sütőgépen készítették. 1957-től jött a P-70-es modell, majd a P601-es 1959-től. 

Trabant P70 kombi
Trabant P600

Jönnek szépen , sorban
1960-ban jelent meg az első kombi, 1962-ben pedig a már ismert karosszériát mutatták be 600-as motorral, 100 km/h végsebességgel. Ekkor már egyenes küllős kormánykerék, kettős egyenes díszléc jellemezte az autót. A fehér autókon szürke, piros, kék, okker vagy zöld volt a díszcsík. A hátsó lámpa alsó részét Magyarországon belülről bíbor burkolattal látták el. A kétüteműek utolsó típusa a P601-es volt, amit 1963-tól készítettek. 


Trabant 601
1966-ban már gyártottak DeLuxe verziót is: kényelmesebb ülések,rádió és eltérő színű kárpit volt az extra....Készült egy modell a határőrségnek és a honvédségnek (Kübel) és egy nyitott verzió (Tramp) a nagyközönségnek.


Kübel

Tramp
1974-ben már az egymilliomodik Trabi gördül ki a gyár kapuján és egyre több kényelmi extra került bele: kormányzár, az intrevallumkapcsolós ablaktörlő vagy a kibővített színválaszték. 1980-tól már a Deluxe kivitelhez elektromos ablakmosó, ködlámpa, tolatólámpa és kétszólamú kürt is tartozott. Ez 1983-ban kibővült még fejtámlákkal és hátsóablak-fűtéssel is, utóbbi 1987-től minden modellen széria felszerelés. 1985-től a fényszórókban halogénizzók világítanak, és megjelent a tetőablakos változat is. A felsorolt „extrák” ma már szinte bárki számára nélkülözhetetlen kiegészítőket jelentenek egy autóban, de amint láthatjuk, a „kicsi csoda” esetében ez nem volt mindig így.

A gyártási -minőség ellenőrzési folyamat pedig valahogy így nézett ki :



AZ 1989-ben bekövetkezett politikai változások után a Trabant gyakorlatilag kimúlt. Egy kis ideig még próbálkoztak egy VW motoros, kissé újrapofozott kasznival , de nem igazán jött be, majd 3.096.099 darab legyártott autó után, 1991.árilis 30.-án bezárt a gyár.....

Az utolsó széria, Trabant 1.1
Jellemző egyébként az NDK-ra, vagyis inkább az állandó pénz- é s nyersanyaghiányra, hogy a gyártás során készült , használható prototipusokat a melósok megvehették, - aztán persze jó pénzért eladták - a magyar turisták és Trabant tulajdonosok pedig folyamatosan levelekkel bombázták az akkori szakirodalom, az Autó-Motor szerkesztőségét, hogy micsoda "különleges " autók szaladgálnak a keletnémet utakon, és vajon nálunk lesz e....


Abban  szerintem mindenki egyetért, hogy retró-érzés ide,Trabi szerelem oda, ez a verda maga volt a rettenet. Egy négy keréken guruló műanyag "valami" hangos , büdös, kényelmetlen, viszont cserébe könnyen meg lehetett házilag  buherálni. Bár sokaknak ez volt AZ autó, de ahogy nyíltak a határok és több lett a lehetőség, szinte gyorsan le is cserélte aki csak tehette. A retró hullám persze a Trabantot is utolérte, lelkes amatőrök, profi szakik  igazán dögös járgányokat hoznak össze sőt egyre többször lehet olvasni arról, hogy feltámasztják a márkát, de ez már egy másik történet.





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is fe...

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csa...

Unikum helyett - Arzberger Kräuterlikör

Unikum Helyett..... Ugye az Unikum-ot és a Jägermeistert nem kell bemutatni senkinek sem, de van valami a sógorok tarsolyában , ami riválisa lehet a fenti két itókának, s ez nem más mint a krauterlikör. Hasonló  termékről van szó, mint a két nevesített vetélytárs, a különbség viszont az, hogy a legismertebb ilyen itóka  - és a többi, kevésbé ismert gyógynövénylikőr is -  kis magánvállalkozások által évszázados  és szigorúan titkos receptúrák alapján. A Cég ma... Mariazell gyönyörű főterének a tőszomszédságában a Wiener Strasse 2 szám alatt található az Arzberger Likőrmanufaktúra, ahol is az egyik leghíresebb gyógynövénylikőr készül. Egy osztrák földműves, bizonyos Johann Arzberger 1860-ban érkezett Mariazellbe, népes családjával együtt. 8 gyereke közül Cajetant szerette volna egyházi neveltetésben részesíteni, de valamilyen oknál fogva ez meghiúsult. A gyerkőc felcseperedett, és egy helyi kereskedőháznál kitanulta a szakma csínját -binj...