Ugrás a fő tartalomra

Alpesi Őrjárat 2015 2.nap

Jasna tó - Haunold - Toblacher See - Schluderbach

Szombat reggel Szlovéniában....az előző napi buszozás és barlangtúra megtette hatását, sikerült egy jót aludni és kellemesen ébredni. Gyors összerámolás és irány az étterem , ahol a szokásos színvonalú svédasztalos reggeli elfogyasztása - és az italautomata kiakasztása  - után nekivágtunk a mai távnak, melynek a végállomása Süd Tirol egy kis falucskája volt.

Menet közben

Triglav
Menet közben a Dolomitok fantasztikus , csipkézet ormai közt kanyarogtunk, majd néhány pillanatra látható volt a Triglav csúcs, Szlovénia legmagasabb hegye is. Letérve az autópályáról Jesenice, a jégkorongcsapatáról ismert kisváros közelében haladtunk el, majd rátérve a 201 számú autóútra, Kranjska Gora érintésével a kora délelőtti órákban meg is érkeztünk az elbűvölő szépségű Jasna tóhoz.

Jasna tó

Ilyen a panoráma

Igazából két tóról van szó,  amit mesterségesen alakítottak ki, kristálytiszta mindkettő, a türkizkék víz , körülötte a Dolomitokkal lenyűgöző látvány. A tavacskák könnyűszerrel körbejárhatók, sőt egy egyik tavon egy nagy móló áll a fotósok rendelkezésére a másik tavon pedig egy fa kilátó. Kattogtak is a fényképezőgépek rendesen :-) ...  A tó partján egy sziklán áll a mitikus kecskebak, Zlatorog (Aranyszarv) szobra is , mondanom sem kell hogy mindenki a kecskén ülve fotózkodott :-)

A mitikus kecskebak , Zlatorog

Miután kigyönyörködtük és fotózkodtuk- magunkat visszamásztunk a buszra és már mentünk is tovább Olaszország irányába. Kanyargós hegyi úton , rendezett kis falvak között az ég felé törő hegyormok között kanyargott az út, és szinte a semmiből felbukkant a kis tábla az út szélén, mely jelezte, hogy Olaszországban vagyunk. Tarvisio irányába haladva, egyre több lett az alagút, majd az E 55 -ös autópályán haladva Ausztriában találtuk magunkat.

Valahol Ausztriában
A Dráva völgyében  Villach mellet elhaladva  Lienz felé menet beiktattunk egy kisebb pihenőt, majd  Siliant elhagyva ismét olasz területre értünk, majd  dél körül fel is tűnt előttünk San Candido - avagy német nevén Innichen.

Innichen/San Candido
Hamár szóba került: Süd Tirol avagy Bolzano Autonóm megye  Trentino-Alto Adige régió egyik autonóm megyéje Olaszországban. Ez az a terület, amit az első világháború után csatoltak Olaszországhoz. Napjainkban a térségben az olasz és a német is hivatalos nyelv, a helységnévtábláktól a közterületekig  illetve  minden egyéb megnevezésig mindkét nyelven szerepelnek a feliratok .Ausztriának vannak olyan elképzelései, melyek szerint szeretné visszakapni ezt a kis területet, elnézve a környéket, nem is csodálkozom rajta. Németes rend, mindenütt, özönlenek a turisták, gazdaságilag minden rendben, na meg hát amúgy is az övék volt ez régen....
Mai első megállónk, Innichen a  felső Puster-völgyben, a Dráva felső folyásánál, a Sexteni-Dolomitok és a Pragsi-Dolomitok találkozásánál, az osztrák államhatár közelében fekszik. A település határában torkollik a Sexteni-patak a Drávába. A helység első írásos említése I.e  4. századból származik,majd a rómaiak korában fontos útvonal  haladt itt, mely Augsburgot és  Aquileát kötötte össze. 769-ban III. Tasziló bajor herceg földet adományozott Atto scharnitzi apátnak, egy bencés kolostor alapítása céljából. Ez a templom lett Tirol első kolostora. A település 1803-ig egyházi fennhatóság alatt ált, majd Tirol grófságához került és az 1919-es elcsatolásig tartozott oda.
Az első világháborúban Innichenben a cs. és kir. haderő helyőrségi városa volt. A világháború kitörésekor 1914-ben a császári-királyi III. „Innichen” népfelkelő lövészezred  törzse és IV. zászlóalja állomásozott a községben. Olaszország hadba lépése (1915) után a közeli Sexteni-völgyben közvetlen frontvonal alakult ki, a völgy településeit az olasz tüzérség szétlőtte. 1919-től egész Dél-Tirol olasz uralom alá került, az államhatár itteni szakaszát az alsó Puster-völgyben húzták meg, az Innichenhez közeli Winnebach és az osztrák Arnbach között.
Napjainkban a turizmus a fő bevételi forrás, télen és nyáron egyaránt sokan látogatják a várost, kiváló síterepei és csodálatos hegyei miatt is. Buszunk a városka "szívében" található, Sextner Dolomiten egyik felvonójának parkolójában állt meg,mai programunk ugyanis egy kis felvonózásból majd lefelé túrázásból állt.

Irány a Haunold!
 A Városka fölé magasodó Haunold lábánál 1500 méter magasságban található Haunoldhüttéhez felvonóval mentünk fel, kb. negyedóra alatt  fel is húzott bennünket. A látvány elsőrangú, harsogó zöld környezet, melyből  az ég felé hasítanak a Dolomitok csúcsai....A hütte árnyékos teraszán egész egyszerűen muszáj volt meginni egy hamísítatlan olasz eszpresszót, meg enni egy szelet sütit, mert a látványhoz ez dukált :-)

Haunoldhütte 1500 méteren

Így tökéletes :-)

Ezt látva lehet lazulni....

Az épület környékén egyébként egy kisebb játszótér is van, és két, óriási emberi talpat formázó kis medence,  ahol  le lehet ülni akár kisgyerekekkel is.

Innen fentről túraútvonalak vezetnek vissza a városkába,  ezek egyikén indultunk vissza mi is. Az erdő fenyői közt elő-elő bukkantak a Haunold vonulatai, a tiszta levegőn valóságos felüdülés volt a séta.

Lefelé a túraúton
Körülbelül félúton található egy helyre kis kápolna , mellette pedig az egykori Gyógyfürdő romos épülete. A kis források, amelyekre épült anno, ma is karbantartott  itatókkal várják a szomjas turistákat, igazán hideg , valódi ásványvízzel.

A kápolna kivülről....

....és belülről

A fürdő romjai

Az "itató" :-)

Idilli útvonal
 Lefelé haladva aztán elértünk egy kis patak mellé ,amely folyamatosan duzzadt egyre nagyobbra. A patak mellett haladva vissza is értünk  egy majd két órás séta után a városkába, ahol már várt a buszunk, indult ugyanis a szálláskeresés. A légkondis buszban kifejezetten jól esett  leülni, mert bár ott is meleg volt, a kinti 32 fok össze sem hasonlítható az itthoni 40 fokkal....Innichent elhagyva Toblach  után  hirtelen felindulásból megálltunk a közeli Tobblacher See partján, egyrészt mert az idegenvezetőnk szerint gyönyörű-tényleg az - meg azért is mert nagyon időben voltunk.

Toblacher See
 A tó mellett egy kemping is található, privát horgászhelyek vannak kiépítve, teljesen korrekt, és tényleg gyönyörű a hely.
Visszaülve a buszra kanyarogtunk tovább szállásunk felé. Egy helyen a GPS kijelzője mutatta is hogy ott vagyunk, de olyan  keskeny kis út vezetett arra, hogy az egyébként  a buszt a keze meghosszabbításaként kezelő sofőrünk inkább egy szélesebb utat nézett  volna...hát az nem volt, úgyhogy egy  pár kilométeres "jutalomtúra" következett, majd egy alkalmas helyen fordulás és irány vissza. A Schluderbach-ban - olaszul Carbonin -  található Hotel Croda Rossa  a gyanútlan utazó számára elég jól el van bújtatva, ugyanis  maga a település körülbelül abból a 3 hotelből áll ami ott van, a miénkhez pedig egészen trükkösen lehet bejutni. A  "településre" beérve  Misurina felé kell fordulni és kb. 300 méter után van kint egy tábla amely jelzi a hotelt. Igen ám de az erdőbe kell bemenni , ami busszal nem a legegyszerűbb manőver... Mivel a mi pilótánk a legjobb, neki ez sem volt gond, bár először nézett Ő is nagyokat, hogy oda kell bemenni :-) Mikor aztán becsorogtunk, egészen rendkívüli látványban volt részünk, ugyanis a fenyves kellős közepén állt a Hotel Croda Rossa, a piros ablaktábláival, , mögötte pedig szinte kézzelfoghatóak voltak a csúcsok!

Hotel Croda Rossa
 Gyors kipakolás a buszból majd mindenki kereste szépen a szobáját. Mi  hárman egy kétszobás, ötágyas lakrészt kaptunk a harmadik emeleten. Lifttel fel,  majd amikor a szobába léptünk , tátottuk csak el igazán a szánkat : az ablakból pontosan a hegycsúcs mosolygott vissza ránk! Mi alföldiek, csak álltunk és néztünk...

A kilátás az egyik irányba....

...és a másik irányba!
Szobáink rendben voltak, a "vizesblokk" gyönyörű, jó volt belegondolni, hogy itt lakunk majd néhány napig. Röpke felfrissülés után mentünk vacsorázni, ahol kezdődtek a meglepetések! Először is , a 46 embernek úgy terítettek be, mint nálunk a lakodalmakban szokás...kissé szűkös volt, de hát sok jó ember ... a menü leírása az asztalon 4 fogás nem lehet rossz, de akkor nekem beugrott, hogy hogy is néz ki a valódi olasz vacsora : sok fogás , kicsi adagok.! A második meglepi akkor ért bennünket amikor a leadott italrendelés után kihoztak jó pár kancsó bort, hogy ez ajándék...Cselesek voltak  1-0 oda!

A vacsorára várva
 Az első fogásként feltálalt lencsepaszta formában sütve pesztóval beborítva nem aratott osztatlan sikert, bár nekem ízlett, sokan egy-két falat után otthagyták. Jött a második, rizottó sült baconnel, sajtmártással spárgával: Igazi olasz kaja, az enyém el is fogyott, ez már egyébként több utastársunk ízlésének megfelelt....Majd jött a főétel: sertéssült karamellizált narancsszósszal és  spenóttal! Finom volt, bár a spenótot ne tessék úgy elképzelni mint az itthon készíttetett: simán megpárolták és jó napot! Az éhség biztos nagy úr, mert ez után a fogás után sok volt az üres tányér:-) Desszertként pedig csokoládés sütemény szerepelt az étlapon, a várt , megszokott szelet torta helyett pedig kaptunk egy vékonyka szelet sütit, vaníliaszósszal, de ez is finom volt. A közelemben ülök elég sokat fanyalogtak...Egyébként pedig  erre mondtam én azt, hogy aki volt katona és kollégista, az ha éhes mindent jó étvággyal megeszik :-) Nekem személy szerint ízlett a kaja és jól is laktam, de ez az egész kis műsor majd másfél óráig tartott !
Kaja után a fél csoport a Wi-fi  beüzemelésével próbálkozott, érdekes módon a szálloda előterében illetve az udvaron az egyik padon volt csak tökéletes jelerősség, máshol nem ! Bár ezért a kis malőrért a környék. a kilátás bőven kárpótolt bennünket.....Estére járt az idő kezdett hűlni a levegő, minket pedig csalogatott az ágy, mivel ez a nap is elfárasztott bennünket!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms