Ha azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story....
Kezdjük az elején : Phillip Suchard - aki eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba, 1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját, ahová egy újszerű édesség, az "au chocolat fin de sa fabrique", vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szomszédos Serries faluban álló üres vízimalomban kezdődött újra a termelés, immár a gépiesítve a munkafolyamatokat, melynek eredményeképpen már napi 25-30 kiló csokoládét sikerült előállítani, melyet táblás csokiként és nápolyiként árult.
Suchard azonban nem érhette meg terméke sikerét, ugyanis 1844-ben meghalt. Négy gyermekére szállt az üzem, akik olyan jól bevezetett márkát örököltek, amelyet már csak fejleszteniük kellett.
Mivel abban az időben még nem kevertek tejet (kivéve a folyékony csokoládét) a csokihoz, ez a cucc egy kesernyés , sötét színű nyalánkság volt. Az első Suchard tejcsokoládé csak az 1890-es években készült el, 1901-ben pedig piacra került az első lila csomagolású csoki, amit a MILKA névvel illettek. Miért éppen ez a neve? Pofonegyszerű : Milch ( németül a tej) +kakaó = MILKA :-)
A terméket kezdettektől fogva lila papírba csomagolták, alpesi háttere volt és egy tehén díszítette. A tehénke akkor még fekete-fehér volt, később festettek mindent lilára, így kívánták a figyelmet a termére irányítani, - vagyis nem azért lila a tehénke, mert a kolomp elszorította a nyakát - ami annyira jól sikerült, hogy 1913-ra csak a cégcsoport lörrachi gyárában 18-szor több csokoládét készítettek, mint a gyár alapításának évében!
Az 1960 -as években a dizájnon változtattak egy keveset, előtérbe került a fehér, MILKA felirat, majd 1972-ban a Young & Rubicam reklámügynökség kitalálta a lila tehenet, amely azóta is világhírű.
A csokoládén szereplő mondatok - . „Az Alpokban tisztább a levegő és a víz, zöldebb a fű. Ezért a tehenek jobb tejet adnak. A jobb tejből finomabb csokoládé készíthető.“ azóta is jelen vannak minden lila terméken. Nem mellékesen a grafikai munkában egy hazánkfia, Szabó Sándor , orosházi születésű reklámgrafikus is részt vett , aki így emlékszik vissza a lila tehén születésére :
"A német-svájci határ melletti falucskában működő gyár nem kis meglepetést tartogatott számunkra: itt minden lila volt, a gépek, a dolgozók köpenye, a csomagoló papír, a falak. Ennyi lilát az újpesti stadionban sem láttam. Visszafele a vonaton a látottakat is emésztgetve törtük a fejünket. A szövegíró, Ilse szerint a hirdetésnek arról kellene szólnia, hogy az alapanyagok gondos kevergetésének köszönhetően finom a Milka csoki. Én azonban úgy véltem, inkább a lila színt kellene meglovagolnunk. Ekkor tévedt a tekintetem egy legelésző tehéncsordára.Lila tehén! - hasított belém az ötlet. Csakhogy abban az időben nem volt divatban a lila szín. Ilse a rég elhunyt Philip Suchard úr életre keltését is ajánlotta, amit a főnök elfogadott alternatív megoldásként.
Néhány nap aztán elegendő volt ahhoz, hogy megszülessen a máig is használatos szöveg: „Milka. A legédesebb kísértés, amióta csokoládé létezik", jómagam pedig egy reggel azzal a vázlattal leptem meg Uwét, a kreatív igazgatót, amely a ma is forgalomban lévő lila tehén alapkoncepcióját jelentette.
A Bergisches-Land környékén, zuhogó esőben kaptuk lencsevégre a tehenet. A fényképész asszisztense Suchard úr szerepében pózolt egy kis tehéncsoport előtt. Fekete frakkot és cilindert viselt, kezében egy papírtekercset tartott. A düsseldorfi műteremben pedig az akkor forgalomban lévő Milka csokikat is lencsevégre kaptuk. Plakátnagyságú fotót hívattam elő a megörökített tehénről, vastag kartonra ragasztottam, lilára festettem az állat foltjait, majd rápingáltam a „Milka" nevet, a kép fölé nagyjából ezt a mondatot írtam: „A jó csokit felismeri a lila csomagolásról!".
Az 1990-es évek óta a tehén változatlan: ugyanaz a simmenthal-i fajtájú tehén balról, kicsit lehajtott fejjel, mindig egy bizonyos felirattal és ugyanazokkal a foltokkal .
A márka ismertségét jelzi, hogy a kilencvenes évek közepén Bajorországban iskolás gyerekek részére rajzpályázatot írtak ki, ahová tehenekről készült rajzokat vártak. Minden harmadik beküldött képen lila volt a tehén....
A csokoládét napjainkban több üzemben készítik, de egyik sem Svájcban található. A központi üzem a német -svájci határ közelében található Lörrach-ban van. Népszerűsége töretlen , de biztos ami biztos alapon a cég hatalmas összegeket költ reklámokra is: a centenáriumi évben Zürichben csoki illatú bélyegeket hoztak forgalomba, illetve Bludenzben minden évben megrendezik a MIlka Csokoládéünnepet, melyen a gyerekek különféle vetélkedőkön vehetnek részt, a nyertesek pedig a testsúlyúknak megfelelő mennyiségű csokit vihetnek haza! A tv-ben futó reklámokról nem is beszélve, legalább egyet mindenki látott már....
A cég mára a Kraft Foods tulajdonában került, a Suchard logó pedig egyre inkább a háttérbe szorult. Európa több országában is készítenek különféle Milka termékeket , gyakorlatilag bárhol és bármikor vehetünk egy lila csomagolású terméket.
Hát röviden ennyi...megyek keresek egy csokit :-)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése