Ugrás a fő tartalomra

Egyéb Kategória : Tiszafüred - Tisza tó - Poroszló

Végre idén is sikerült eljutni valahová,  ez évi első beszámolóm egy háromnapos kis kiruccanás Tiszafüredre és környékére.

Az eddigiekkel  ellentétben az utazásra nem vesztegetnék sok szót, ugyanis nem volt valami pozitív élmény…Na nem a társaság miatt, hanem a katasztrofális útviszonyok miatt!!! Mintha egy poszt apokaliptikus világban közlekedtünk volna, egy hosszú ideig tartó háború után… Egyes, főútvonalnak csúfolt betoncsíkon akkora kátyúk voltak, hogy az autó majdhogynem eltűnt benne! Először csak nagy kátyúk, majd több kicsi, hogy kikerülni se lehessen, és persze magyarosan javították is az utat, mert kirakták a sebességkorlátozó táblákat szinte végig… Magyarország, 2013…

Na de pár órás zötykölődés után megérkeztünk Tiszafüredre, a Tisza-tó fővárosába. A 10.000 lakosú kisváros a környékbeli üzemek bezárása óta csak vegetál, lassan kezd kiépülni az idegenforgalom és a vendéglátás, és sajnos ez a vegetáció magán a városon is látszik….
Lány galambbal - Makrisz Agamannon szobra

Szállásunkon azonban nem! A Bán Zsigmond utcában található Eszter Vendégházról csak jót és még annál is jobbat lehet mondani! Tiszta, pazarul felszerelt (a homokozó játéktól a bicikliig minden van, szó szerint), kényelmes nagy szobák, és minden, amit csak kívánhat az ember. Akit érdekel az itt meg is nézheti: www.esztervendeghaz.hu
Megérkezésünk után egy kis sétát tettünk, lebattyogtunk a városi kikötőhöz. Mivel még bőven a főszezon előtt vagyunk (voltunk) annak megfelelően nem voltak sokan. A csónakok kikötve várták az utasaikat, néhány horgász üldögélt a stégeken és élvezte a napsütést.  Sétáltunk egy jót a szabadstrand melletti úton, rajtunk és néhány kutyasétáltatón kívül senki nem volt az amúgy rendben tartott partszakaszon.

Városi kikötő

Szabdstrand

Szabadstrand

A kis levezető gyaloglás után este jól esett a szalonnasütés, mert ilyen időben és társasággal vétek lett volna kihagyni. Kellett is az erőgyűjtés másnapra…
… amikor is a Tiszavirág Ártéri Sétaút felfedezése volt betervezve. Csak reméltük, hogy a szeszélyes időjárás ezúttal a kegyeibe fogad minket, de mondhatnám azt is - idézve egy klasszikust – hogy rossz idő nincs, csak rosszul öltözött turista! J
Úti célunkat megközelíteni a következőképpen lehetett: átkocsikáztunk a közeli Tiszaörvénybe – ami gyakorlatilag egybeépült Tiszafüreddel – ott megkerestük a Szabics Kikötőt, ahonnan a csónak és kompjáratok indulnak.

A Szabics kikötő

Jegyváltás – barátságos árakon – után a csoportunkat két kanyarral átdobták a Tiszán a túraút kezdőpontjához. Kiszálláskor még kaptunk egy baráti jó tanácsot: ha esetleg vaddisznóval találkozunk, ami könnyen előfordulhat, ne ijedjünk meg tőle. Baj csak akkor van, ha a kismalacok és a nagymalacok közé kerülünk, mert akkor könnyen úgy járhatunk, mint Zrínyi Miklós…
Át a Tiszán....

Az 1500 méter hosszú túraútvonal a tiszavirág fejlődési fázisait és a Tisza tó élővilágát mutatja be. Kilátók, nádtetős pihenők is információs táblák segítenek a tájékozódásban. Mivel néhány napja egész nagy esők voltak, kerülgetni kellett a kisebb nagyobb sárfoltokat és tócsákat, de azért lehetett közlekedni. Először a közelebbi kilátóhoz sétáltunk, el a Gémek tornyához, ami a Borzonat nevű holtágrészre biztosit remek rálátást
A Tiszavirág Ártéri Sétaút

Borzonat - a kilátóból

Információs malomkerék
Innen visszamentünk az elágazáshoz, majd egy 10 megállós séta következett a Tiszavirág toronyhoz, ami a Göbe holtágnál található. Útközben a vizes, saras földön friss vaddisznó nyomokat is láttunk. A túraút kialakítása óta a természet formálja a környezetet,  a minimális emberi beavatkozás van csak. Helyenként, mint egy film díszlete lett volna az erdő, és már csak az hiányzott, hogy kiugorjon valami szörny…
A túraút

Az útvonal felénél található egy, ágakból összeállított híd, majd néhány perc múlva elénk tárult a Göbe és a kilátó, elérkeztünk az út végére.
Híd

A látvány magával ragadó volt, eltekintve attól a kellemetlen ténytől, hogy amint odaértünk elkezdett vadul dörögni az ég és feltámadt a szél…

A Göbe

Még mielőtt elkapott volna minket az eső, kissé sietősen elindultunk vissza, a sólyakikötő felé. Szerencsére az eső csak súrolt minket, komolyabb elázás nélkül megúsztuk…
Mikor aztán a hazafelé gurultunk a szállásra, akkor láttuk csak, hogy mekkora zuhé volt valójában! Egy kicsi részen nem esett, ott ahol voltunk!
Estefelé felkerekedtünk, és kerestünk egy helyet ahol megvacsorázhatunk. Választásunk a Füzes Panzióra (vagy másképpen Molnár étterem) . Nem muszájból mondom, de a kaja az rendben volt !!!
Az estebéd után  egy süti a lányoknak – mert hogy az kell a vacsora után J - majd kis séta után visszamentünk a szállásra, ahol a gyerkőcök  sötétedésig játszottak még a kertben.
Vasárnapra maradt Poroszlón található Tisza tavi Ökocentrum felfedezése. Poroszló a tó túloldalán terül el, kilenc kilométer – és jó néhány kátyú – választja el Tiszafüredtől. Mivel gyereknapon mentünk , a gyerekeknek kedvezményes belépődíj volt ( hogy miért nem ingyenes? )…
Ökocentrum, Poroszló

Az Ökocentrum kis hazánkban egyedülálló módon mutatja be a Tisza és a Tisza tó élővilágát és környzetetét. Itt található Európa legnagyobb édesvízi akváriuma is : 70 féle hazai halfajta mellett 15 kétéltű és hüllőfaj tekinthető meg. Az épületben megtekinthető még a teljes Tisza tó felülnézetből, illetve van még 3D-s élményt kínáló vetítés is. Sőt, némi lépcsőzés után a 30 méter magas torony kilátórészére is fel lehet menni – fel is másztunk – ahonnan Pazar a kilátás.

Kilátás a toronyból

Az épületen kívül is akad látnivaló: a jégmadarak élőhelye, illetve a vidrakifutó is remek látnivaló. Gyerkőceink azonban a Tutajos-tó aktív játszóterét élvezték a legjobban: egy tutajon állva kötéllel lehet átjutni egyik oldalról a másikra, valamint szintén egy tutajon billegve evezővel a kézben lehet a tavacskán közlekedni J
Tutajos tó

Deszkahal

Pelikánok

Az Ökocentrum mellett található még egy másfél kilométeres vízi sétány is, ami a víz felett van kialakítva. Az út különféle kilátókhoz vezet, ide egy kishajóval lehet eljutni, de van lehetőség GPS-es csónak túrára önállóan is!
Az idő azonba rosszra fordult, az eső is elkezdett szakadni, és sajnos sok mindenre már nem volt lehetőségünk…maradt tehát a búcsúzkodás és a hazazötyögés…
Ja és még valami: a szállásunk olyan otthonos volt, hogy sikerült az apartman kulcsát elhozni – mintha csak a lakáskulcs lett volna, de erre a hibára még Poroszlón rájöttünk, úgyhogy hazafelé menet széles mosoly kíséretében visszaadtam…
Összegezve szép volt, jó volt, csak az útviszonyok és az időjárás lehetett volna egy kicsit jobb ! Na de majd legközelebb, hiszen elindult az idei szezon, lesz még miről írnom J

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms