Ugrás a fő tartalomra

A svájci vasutak, a leglassúbb expresszek és a Jungfraubahn

Ha már a legutóbbi bejegyzésben szóba került a vonatozás, ime néhány  információ a svájci vasutakról :


 Svájc vasúthálózatának hossza 4888 km, melyből 3397 normál nyomtávú (3142 villamosítva), 1481 km (1378 km villamosítva) 1000 mm-es nyomtávú, 10 km pedig 800 mm-es nyomtávú (10 km villamosítva).  A villamosított vonalak aránya a világon itt a legmagasabb, csaknem 100 %-os. A kőolajban és kőszénben szegény ország hamar felismerte a villamos vontatás előnyét. Ebben a hegyekben elérhető olcsó vízi energia is a döntő szerepet játszott.
A svájci vasúthálózat a kezdetektől fogva liberalizált. A vonalak alig 53%-a van állami társaság kezelésében. Az országban négy hivatalos nyelv van: a német, a francia, az olasz és a rétoromán|. Emiatt az országos közszolgáltatók – mint amilyen a posta és a vasút – hivatalos neve nyelvterületenként eltérő. Így németül Schweizerische Bundesbahnen (SBB), franciául Chemins de Fer Fédéraux Suisses (CFF) míg olaszul Ferrovie Federali Svizzere (FFS). A társaság 3069 km normál nyomtávolságú pályát tart fenn.
 Ezeken a vasútvonalakon évente több millió utas fordul meg, aminek számos különböző oka van. Mivel az egész ország sürün lakott,  kis túlzással élve mindenkinek van szomszédja látóhatáron belül J  A jutányos árú havi és éves jegyek, illetve 50%-os kedvezményre jogosító, továbbá bizonyos időszakokban díjmentes utazást lehetővé tévő kártyák nagy száma, a sűrű vonatközlekedés, színvonalas szolgáltatás vezetett a svájci vasutak nagy népszerűségéhez. Na és persze az is sokat lendít a dolgon, hogy szinte minden hétvégén van valamilyen rendezvény, fesztivál vagy éppen egy kirándulás, amiért érdemes elindulni, akár egyik kantonból a másikba. Pénteken délután a heti meló végeztével gyakorlatilag egész Svájc megmozdul, és aki csak teheti, elindul  valahová , ki autóval, ki vonattal, utóbbiból van talán egy kicsit több. A díjszabás és a kedvezmények rendszere sem igényel egyetemi végzettséget, mert a kedvezményekből gyakorlatilag 3 létezik : 0, 50 vagy 100%-os. Az utazás előtti menetjegyváltás nagyon ritka. Ez a bérletes, kártyás utazások nagyon magas arányára utal. Ha már az ember zsebében ott lapul az egy-két-három évig érvényes vonatjegy, akkor meggondolja kétszer is, fizessen a kocsija használatért, mikor a vonat „ingyen” elviszi.
A sokféle magántársaság persze árnyalja a képet, ezért valamennyi kedvezményre jogosító kártyához mellékelnek egy apró térképet, melyen be van jelölve, hogy hol milyen kedvezménnyel utazhat az utas. Rosszul „csak” a külföldiek járnak. A nemzetközi „bérlet” jegyekhez ugyanis nem adtak ki ilyet. A díjszabás több oldalon keresztül sorolja a társaságokat és viszonylatokat, ahol 50%-os kedvezmény jár. A gyakorlatban ezeknek a pontoknak értelmezése a svájci állomások pénztárosainak képességét is sokszor meghaladta, pedig Európában példátlan módon valamennyi pénztárban volt érvényes nemzetközi díjszabás.

Svájcban a vasút sokszor komoly turisztikai látványosság is. Számos ún. panorámavonat indul országszerte a hegyi tájak felfedezésére. Ezek egy része pótdíjköteles. A pótdíjért cserébe azonban kiemelkedően magas szolgáltatásban, illetve – elsősorban 1. osztályon – tetőn is üvegezett „panoráma kocsikban” lehet részünk. A leghíresebb panoráma útvonalak a végig magashegyek között futó, a Rajna és Rhône völgyében haladó Glacier Express és a Bernina Expressz is .
A Bernina expressz az egyik legnépszerűbb útvonal Svájcban. Kacskaringózik fel és le az Alpok csúcsai között hegyeken völgyeken át, hóban és zöldben , majd leér a pálmafákkal övezett Tirano-ba, miközben 55 alagúton és 156 hídon halad át. 2008 óta a Thusis és Tirano közötti szakasza a világörökség része. Azért az Expressz elnevezés kicsit sántít ,mert a vonat  kb. 4 óra teszi meg a Chur-Bolzano közti távot….
Bernina Express
A Glacier Expressz pedig a világ leglassúbb expresszvonata a Zermatt és St. Moritz közötti látványos útvonalon közlekedik. A vonat 91 alagúton és 291 lenyűgöző hídon halad keresztül. Az utas vacsorázhat és borozgathat a kellemesen berendezett étkezőkocsikban, bár ezekért az élményekért mélyen zsebbe kell nyúlni….
A Glacier Express


Végezetül szólnék még néhány szót a Jungfraubahnról, kapcsolódva az előző poszthoz :


A Jungfraubahn (JB) egy fogaskerekű vasút Svájcban, Kleine Scheideggtől vezet az Eiger és a Mönch gyomrába fúrt alagúton át a Jungfraujochra, Európa legmagasabban fekvő vasútállomására. A 9,3 km-es pálya több mint 7 km-en keresztül alagútban vezet; a teljes szintkülönbség csaknem 1400 méter.

A vasutat üzemeltető társaság, a Jungfraubahn Holding kezében van a Wengernalpbahn is, amely Kleine Scheideggtől két irányba, Grindelwald és Lauterbrunnen felé biztosít csatlakozást. A két településről a Berner Oberland-Bahnen vonataival érhető el Interlaken.
A vasutat Adolf Guyer-Zeller tervei alapján  1896 júliusában  kezdték el építeni és 1912.augusztus elsején adták át. A munkálatok nehezen haladtak . Az alagutat robbantásokkal építették napi három nyolcórás műszakban, 1899-ben egy rosszul kivitelezett robbantás 6 olasz építőmunkás életébe került. A tervek szerint a végállomás a Jungfraun lett volna, azonban a megcsappant anyagi lehetőségek, valamint Adol Guyer- Zeller időközben bekövetkezett halála miatt módosították a terveket, így lett a Jungfraujoch a végállomás.

A Jungfraubahn 2011-ben ünnepli fennállásának 100.évfordulóját.

A Vasutépités hőskora

Nem hétköznapi munka volt

A hőskor

Hová vezet vajon ?

Kemény fizikai meló csodálatos díszlet előtt

Kleine Scheidegg akkor....

...és most

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms