Ugrás a fő tartalomra

2009 Jungfraujoch , Svájc királynője - 3.nap

Jungfraujoch

Ez a nap igérkezett utazásunk csúcspontjának, ugyani s a svájciak által szerényen csak Top of Europe-nak aposztrofált Jungfraujoch ra indultunk.

De még mielőtt erre sor került volna, kora reggel tettünk egy kis hangulatos sétát Brunnenben. Ez a kisváros maga a csoda, . Kora reggel  a közeli kis pékség felé ballagva hihetetlen szép és öreg házakat láttunk, példásan rendben tartva, és ezek mellett sem tűnik fel , hogy vannak bőven új építésű vityillók is, amik tökéletesen harmóniában vannak a régiekkel. Virágok mindenhol, szemét sehol, itt kínosan vigyáznak a rendre… az egyik órásüzlet kirakatában nagyon húzós áru órák kellették magukat, nem csak a hirdetések….  


Brunnen, kora reggel 1



Brunnen kora reggel 2


Brunnen, kora reggel 3


Brunnen, kikötő

Reggeli után busszal Lauterbrunnenbe indultunk, idáig lehet ugyanis járművel megközelíteni a hegyet, innentől már a vasút gondjaira leszünk bízva. A Brienzi –tó mellett is elhaladtunk, majd vethettünk egy pillantást Interlakenre is   - de csak tényleg egy pillantást -  , mert a körforgalomból kikanyarodva a szemünk elé tárult hófödte hegycsúcsok teljesen megbabonáztak mindenkit…..A morajt, amit  a buszunkon hallottam abban a pillanatban, még most is a fülemben cseng…..

Az első találkozás

A Lauterbrunnentalban tekergő úton a Weisse Lütschine folyó mellett gurultunk tovább…  A folyó a hegyekből leolvadó hóból táplálkozik , vize kristálytiszta  és  hasonlóan kanyargott mint az út, a hegyoldalakon magányos tanyák, gyönyörű zöld volt minden…. Lauterbrunnenbe érkezve  a buszunk a kijelölt parkolóban elfoglalta a helyét, mi pedig a szemük elé táruló látványban gyönyörködtünk…Volt mit nézni , a gyönyörű napsütésben tisztán látszottak a csúcsok…. A parkolásról még csak annyit, hogy Lauterbrunnenből a hegyi települések vonattal illetve gyalog közelíthetők meg…. A Vasútállomás mellett hatalmas parkolóház áll, melyben előre megváltott parkolók vannak,  a helyiek itt leteszik az autót felszállnak a vonatra és hazamennek, reggel pedig ugyanez az út visszafelé. Mindenesetre nem tanácsos pl. a mobilt az autóban hagyni, mert nem lehet csak úgy leugrani érte  J… Amíg idegenvezetőnk elment a jegyeket intézni , mi nézelődtünk…azaz csak szerettünk volna békésen nézelődni, ugyanis annyi méhecske rajzott körül minket, és a nézelődésből kisebb össznépi táncolás kerekedett ugyanis mindenki jobbra-ballra lépegetett előlük.. Flashmob  turista módra J …Egy félórás kis várakozás után felsétáltunk a pályaudvarra, itt már igen  meresztettük a szemünket , ugyanis olyan tiszta volt minden, sehol egy összegrafittizett kocsi, a peronokon tiszta padok virágok, szóval, ahogyan ki kell néznie egy vasútállomásnak. …Beállt egy sárga zöld színű szerelvény , külön kocsival a csoportunknak  ( nálunk ilyet ….) majd miután felcihelődtünk alaposan szemügyre vettük a vonatot, immár belülről. Sokat lehet arról hallani, hogy milyen pöpec ek a sváci vasúti körülmények, vonatok , menetrend stb…Na ez az utolsó szóig igaz. Ilyen tiszta , vasúti kocsiban még soha nem ültem, pedig itt most nem az első osztályról beszélünk, hanem a szokásos másodosztályról…. A vonat hasonlít külsőre a mi kis piros Studenkánkhoz, meg ez is a sínen fut, és ennyi a közös vonás… Innentől kezdve a különbséget zongorázni lehetne , nem a MÁV javára….

A vonatunk, ha újra száguld....


A menetrend szerint percre pontosan kifutott velük a szerelvény és megkezdte kb egyórás útját Kleine Scheidegg-ig. A kilátásra nem igazán lehet a megfelelő szavakat találni, a látvány magáért beszél :


Lauterbrunnen lentről...



...és fentről

 A vonat néhány kisebb megálló után érkezett fel Wengenbe. A község igazi alpesi síparadicsom, bár mit így nyáron a vonatból láttunk az sem szégyellnivaló, hamisítatlan svájci táj .

Wengen, vasúti megállóhely :-)

Innen tovább kapaszkodott a szerelvény és egyre közelebb kerültünk a hegyekhez. Méltóságteljesen tornyosult elénk az Eiger  a maga hírhedt északi falával, mellette a Mönch , tőle nem is messze úti célunk a Jungfraujoch (ami tulajdonképpen egy kilátó) illetve a Jungfrau , és látszott még a sor végén a Schwartzmönch is…

Közeledünk....

Balról az Eiger, mellette a Mönch

Bámészkodásunknak az vetett véget, hogy vonatunk megérkezett a 2061 méter magasságban található Kleine Scheidegg-re.
Kleine Scheidegg, átszállás



Kleine Scheideggen szállodák, illetve két fogaskerekű vasútvonal állomása található. A Wengernalpbahn Lauterbrunnenből vezet Wengenen és Kleine Scheideggen át Grindelwaldba, míg a Jungfraubahn innen indul az Eiger és a Mönch gyomrába fúrt alagúton át a Jungfraujochra. Miután leszálltunk egy megafonnal felszerelt vasutas igazította útba a csoportokat… Kiállt szépen a placc közepére és harsogta rendületlenül, hogy melyik vágányról melyik vonat mikor és hova indul. A Hegycsúcsra induló szerelvények a Jungfraubahn piros színű kocsijai, vissza Lauterbrunnenbe pedig a Wengeralpbahn zöld-sárga szerelvényei..Ilyen egyszerű J Miután felszálltunk a Jungfraujochra  induló vonatra, az percre pontosan el is indult. Elhaladtunk egy hatalmas víztározó és néhány magányosan álló tanya mellett ( igen, itt ilyen magasságba is laknak emberek, az ő ellátásuk ezzel –azzal kisebb logisztikai műveletet igényel, de ezt is gond nélkül megoldják), majd vonatunk szépen bekocogott a hegyekbe fúrt alagútrendszerbe, hogy jó háromnegyedórán keresztül a sötétségben zakatoljon fel Európa legmagasabban található vasúti megállójáig.

A Víztározó, mögöttünk a következő szerelvény...
 
Közben kétszer is megállt a szerelvény hivatalos fotószünetre, az első a 2864 méter tengerszint feletti magasságon található Eigerwandt megállóhelyen…. A vonat itt már elég ferdén áll, a turisták – köztük mi is kiözönlöttünk a hogy a kiépített kilátóból úgymond kinézzünk a hegy oldalán…itt már bőven a felhők felett voltunk….

Emelkedőn...


Eigerwandt, fotószünet

…Ezt követően tovább zötyögtünk, hogy a következő megállóhelyen a 3158 méterrel a tengerszint felett található Eismeer állomáson is fotózkodjunk. Lélegzetelállító látványban volt részünk már itt is …
Eismeer, fotószünet

….Innen már csak a végső megállóhely a 3454 méteren található Jungfraujoch végállomás következett.Kb.20 percnyi zötyögés után a végállomás következett. A vonatról leszállva egy hatalmas üvegajtón keresztüljutva egy lift elé érkeztünk.
A lift

A lift villámgyorsan –de tényleg- felviszi az embert a Sphinx-be, így hívják a Jungfraujoch tetején lévő kilátót., ahogy az ember kilép a liftből, káprázatos látvány tárul a szeme elé – feltéve ha jó az idő…..Hófedte csúcsok amerre csak nézünk, a lábunk előtt az Aletsch gleccser, míg a kilátó másik oldaláról Közép Svájcra lehet rálátni. Szédületes élmény !!!!!A körbejárható rész mellett vagy egy kisebb tér is itt le is lehet ülni és gyönyörködni….Azt mondanom sem kell, hogy mindenkinek a kezében kamera és fényképezőgép – a távol keleti látogatóknál egyszerre a kettő, vagy több darab is J - és mindenki igyekszik a lehető legtöbbet megörökíteni a látványból :
Az Aletsch gleccser, és a csúcsok...

Kilátó

A látvány...

...ami magáért beszél....

...és magával ragad!

Természetesen rengeteg szórakozási lehetőség várja az utazót: lehet  szuvenirt venni, étterem és egy kisebb kávézó is van ( itt ittam életem első Caffé Fertig-jét, és remélem nem az utolsót - Egy kávéba hasonló adag körtepálinka, erős és bátor lesz tőle, aki megissza :-) ), hosszabb –rövidebb alagutakon keresztül  ki lehet jutni a hegyoldalba, ahol síelni, szánkózni lehet, illetve a másik irányba egy svájci zászló mellett lehet fotózkodni. A hegy belsejében kialakítottak egy Jégpalotát is, szűk kis alagutakon, a jégen közlekedve (csúszva, mászva) jégszobrok sokaságát lehet megtekinteni.
A jégpalota szobrai




 Volt egy része a Jégpalotának, ahol mindenki lábon ment be, de kifelé már a fenekén jött, jobb esetben  : -) Helyenként eléggé csúszós, és ha nem figyelünk, a jégtánc koreográfiák egészen parádés elemeit fogjuk bemutatni, a többi látogató nagy örömére J  A hely érdekessége, hogy mivel napközben felmelegszik, zárás után a kinti levegőt engedik be, hogy visszahűtsék a területet…. A hegyen található még egy obszervatórium is , itt különböző tudományos tevékenységeket folytatnak a légkör vizsgálatától a hőmérséklet és éghajlatváltozások tanulmányozásáig. A fent eltöltött kb. 3 - 3 és fél óra nagyon hamar elrepült, így visszamentünk a vonatunkhoz. Egy japán turistacsoport néhány tagjával utaztunk lefelé, és mit is csinálhatnánk ebben a helyzetben,ha nem próbálnánk meg a távoli vidékről érkezőknek megtanítani  magyarul , hogyan is kell elszámolni 1-től 10-ig. Igazán jókat derültünk egymás esetlenségén, de legalább sikerült megtudnom, hiteles forrásból hogy mit is jelent a „domo arigato” kifejezés …. A Kleine Scheidegg-i átszállást követően már lefelé vonatoztunk, amikor visszanézve a hegyre azt láttuk, hogy odafent egyre felhősebb, így nekünk szerencsénk volt, hogy semmilyen természeti jelenség nem zavarta meg a kilátást.

Egy kis ízelitő...
Felhők takarják a csúcsot

Egyszerűen gyönyörű

Miután Lauterbrunnenben visszaültünk a buszunkra, várt még ránk a Giesbach vizesés megtekintése. A vízesés a brienzi tó közelében található,keskeny kis út vezet fel a parkolóig, a buszsofőrünknek okozott is egy – két kellemetlen pillanatot a szembejövő forgalom, de mivel itt mindenki tudja, hogy ilyen helyzetben a busznak elsőbbséget kell adni, gyorsan lehúzódtak az autósok….
Giesbach vízesés

Speciális kilátó....

...még közelebbről

 A parkolóból rövid séta csak a vízesés, amit egy hídról is meg lehet nézni, illetve egy kis úton be is lehet ballagni alá! Igen , alá…úgy van megépítve ugyanis a kis turistaút,, hogy az egyik kinyúló szikla alá megy be és gyakorlatilag előttünk zúdul le a víz !!! Pazar kilátás nyílik a brienzi tóra és a tópartján található szállodára is…..körülbelül fél órát töltöttünk itt, majd Brunnen felé gurultunk tovább…Kellemesen kifáradva mentünk fel a szobánkba, de ez sem tántoritott el minket egy kellemes esti sétától.

Folyt.köv...


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms