Ugrás a fő tartalomra

Vissza a Bakonyba 2.rész

 



Bakonybél , Pannon Csillagda – Dörgicse, Kaáli Autó-motor múzeum-Balatonfüred

 

Reggel kitaláltuk, hogy csillagvizsgálóba megyünk. Ehhez nem szükséges a fővárosig utazni, ugyanis a közeli Bakonybélben található a Pannon Csillagda, ami remek délelőtti program lesz. Ha légvonalban nézem, nincs messze, de autóval egy 40 kilométeres út, Hárskút és Lókút közt pedig egyenesen vadregényes. Hogy miért? A két falu közt egyszer csak leszűkül az út egy sávra, kátyú mindenfelé, az út két oldala kavicsos, és ha jön valaki szembe, akkor mindkét jármú megy a kavicsos részen, mert csak így lehet elférni. Egyébként a táj tényleg hangulatos!

 

Viszont ahogy kiérünk a 8301-es útra, az már rendben van, sőt: biztos, hogy sok az önjelölt raliversenyző és motoros kaszkadőr errefelé, mert a települések tele vannak szórva traffipax dobozokkal, kétségek közt hagyva az egyszeri erre kocsikázót, hogy vajon lesz fotó vagy nem? :-)

Bakonybél,Monostor

Bakonybél első írásos említése 1083-ból maradt ránk, a település története erősen összefonódik a bencés monostoréval, melyet I.István király alapított.  A török időkben teljesen elpusztult, és a pannonhalmi apátság birtokába került, majd a 18. század elején először szlovák, majd később német telepesekkel próbálták benépesíteni a falut. A település központjában áll a Szent Mauríciusz Monostor, melynek eredeti épülete 1548 után elpusztult,miután a helyiek elmenekültek.  Helyére 1759-1782 között épült fel a barokk templom és kolostor, melyet 2018-ban felújítottak.

Bakonybél, Csillagda

A falu főutcájától néhány méterre a Rákóczi téren áll a Bakony Csillagda, Magyarország első, komplex ismeretterjesztő centruma. Az épülettel szemben van a parkoló, pár lépés és máris bent vagyunk. A 400 nm-es területen csillagászati és űrkutatási kiállítást lehet megnézni, a csillagászat hőskorától kezdve, egészen a mai modern technológiákig. Ha jól számoltam, négy szint van: az elsőn Galilei munkásságát és a csillagászat hőskorát ismerhetjük meg, sőt még eredeti meteorit darabok is ki vannak állítva, de van itt díszes iránytűtől kezdve a korabeli távcsövekig minden, természetesen hatalmas fali látványelemekkel színesítve. A második szinten a Mars kiállítás látható illetve itt van egy mozi is, valamin a világegyetemről látható egy rendkívül látványos tárlat. 

A harmadik szint a Holdra szállásról szól: egy szkafander, egy pilótaülés, sőt még egy  holdkomp működőképes, az eredetivel megegyező másolata is megnézhető.

 De itt még nincs vége: miután végigjártuk a termeket ki lehet menni a tetőteraszra, majd az épület tetején található, az obszervatórium 5,5 méteres kupolája alatt tudományos igényű távcsőpark van kiépítve, ahol napközben a Napot lehet megfigyelni, este pedig a csillagos égboltot, ez utóbbira éjszakai programokat szoktak szervezni. Mi értelemszerűn a Napot nézegettük, bár - minő véletlen - pont ekkor kezdett felhősödni…

A Napra várva
 

A Nap nézegetése után visszamentünk a moziba, ahol A Naptestvér éneke című, kb.20 perces rövidfilmet néztük meg, amit a múzeum munkatársai ismert magyar színészek tolmácsolásában készítettek el. Szenzációs! Komolyan, az első képkockáknál minden megfordul az ember körül, tényleg a csillagos ég alatt érzi magát a néző, de aztán annyira leköti a látvány, hogy mindenről elfeledkezik, egész egyszerűen magával ragadó! Kellően lenyűgözve távoztunk a csillagok közül, mindössze egy negatív dolgot tapasztaltunk: egy szem dolgozó ingázott a jelenlévő két csoport között, hol a moziban indított filmet, majd feltűnt a Mars kiállításon, hogy aztán néhány percen belül az obszervatóriumban beszéljen a napkitörésről. Ez a hely megérdemelné, hogy legalább még egy vezető legyen…

Mint említettem, itt a faluban is van bencés monostor, és minő véletlen nekik is van saját sörük :-) Persze hogy van egy kis mintabolt is, így aztán szinte „muszáj” volt megragadni az előre összeállított sörcsomagot, de az egyébként méregdrága lekvárok és gyógynövényes cuccok közt is lehet válogatni!


Utolsó napunkra tartogattuk az aduászt: Dörgicsén található Magyarország egyetlen magántulajdonú autó és motor gyűjteménye, ami dr.Kaáli Nagy  Géza professzor gyűjteménye. Reggel átgurultunk Dörgicsére – az út minőségét most hagyjuk -, a múzeum egyébként csak bejelentkezés után látogatható, minimum 10 fő kell a túrához.

 Miután megérkeztünk a múzeumba, a tágas udvaron leparkoltunk, és innen lenyűgöző látvány a Balaton! A túra vezetett, és körülbelül másfél órát vesz igénybe. Írhatnék most mindenféle infót a helyről, de igazából csak egy dolog a lényeg: minden autó-motor fanatikusnak látnia kell! Elképesztő, fenomenális!

Először egy retró kiállítást néztünk meg: itt minden a szocialista rendszerbe az átlagember számára elérhető autókról és motorokról szól. 1200-es Lada, Kis Polski, Trabant, Moszkvics, de még egy Verolex is van!!! És minden patika állapotban. Két nappal ott jártunk előtt hoztak egy Csajkát, amit gyors kipróbálás után már be is toltak a terembe, mintegy megkoronázva ezt a részleget!

Velorex - vagy más néven kotlókergető
Csajka
Dacia 1300

 Egyébként az autókat heti rendszerességgel mozgatják, amikor a professzor itthon van, csak jelzi a személyzetnek, hogy most épp melyik járgánnyal menne, és már veszik is elő :-). Az is igaz hogy bő a választék, én nem is biztos, hogy tudnék választani… Dehogynem tudnék!!! :-)

A retró részleg után a szomszédos épületben sétáltunk át: itt rengeteg motor látható, az ikonikus ritkaságokon át , mint például a Méray 1000 az 1930-as évek magyar motorgyártásának ékköve, vagy az első magyar robogó a Tünde, de vannak itt Csepel túra motorok, a teljes Pannónia sor, Danuviák, Bervák, vagy épp a BSA Empire Star 1936-ból, amivel Szentgyörgyi Albert professzor körbemotorozta fél Európát, aztán  egy Arielt is meg lehet csodálni, illetve a professzor úr  még szinte bejáratós, 1987-es  Harley-Davidson FXRX Low Rider –e is itt áll. A gépek nagy része családi tulajdon, ezt a falakon korabeli fotók is tanúsítják.

A családi Csepel

Az első magyar robogó, a Tünde

Pannóniák

A motorok után egy kis lépcsőn lementünk a garázsba, először a bal oldali termet néztük meg. Itt a klasszikus VW Bogártól a BMW Isettáig számos gyönyörű jármű látható, az ember azt sem tudja hová nézzen. Van itt Monte-Carlo nyertes Mini Morris teljes harci díszben, egy gyönyörű Morgan 4/4, egy tűzpiros Austin & Halley, hátul a sarokban egy Ford T modell áll…

BMW Isetta
Mini Morris 

A kellően felizgatott társaságot aztán átkísérték a másik garázsba, ahol végképp mindenkinek leesett az álla : Jaguár E-type,  Ford Mustang 1968-ból, egy valódi ritkaság a Facel Vega,  - ami a neve ellenére egy francia márka – és mindössze 182 darab készült belőle,  Bentley Continental R, Bitter Coupe, Mercedes Benz 190 Sl, Volvo P-1880, amilyennel Sir Roger Moore kergette a bűnözőket az Angyal cimű sorozatban… felsorolni sem lehet annyit , gyönyörű állapotú jármű!

Facel Vega
Jaguar E-type
Volvo P-1800
Ford Mustang
Mercedes Benz 190 Sl

 A koronát pedig az a Mustang alkatrészekből készített, egyedülálló Mustang logó jelenti, ami csak itt látható! Azt ugye vágja mindenki, hogy a Mustang logó-t is magyar tervezte? Bizony, ennek eredetijét az Amerikában élő, magyar származású szobrász, Keresztes Károly fából alkotta meg, majd miután elfogadták a tervet, a Ford Mustang II 1964-ben már ezzel a logóval jelent meg!


Van itt még egy kis amerikai étterem is berendezve, működő zenegéppel, amiben bakelit lemezekről szól a zene, amíg a jónép csak ámuldozik. A másfél óra sajnos nagyon gyorsan eltelt, és amikor felnyitották az udvarra nyíló garázskaput, vissza kellett térni a való világba… Csak ismételni tudom magam, kihagyhatatlan a tárlat!

Az autócsodák után - ha már ott voltunk – a Balaton felé vettük az irányt. Balatonfüred alig 20 percnyire van és sikerült is gyorsan parkolót találni, mindössze néhány percre a Tagore sétánytól. Megmondom őszintén, nagyobb tömegre számítottam, bár csütörtök dél körül nem feltétlen a Balaton parton vannak az emberek. A napos, tiszta időben gyönyörű látványt nyújtott a magyar tenger, kisétáltunk a móló végéig, a kikötőben szépen ringatóztak a vízen a kisebb nagyobb hajók. Ha valakinek akad otthon felesleges 12 milliója, mindjárt vehet is egyet :-)

 

A nézelődés után  kerestünk egy megfizethető kategóriájú éttermet, ha valaki szereti a melegszendvicseket akkor a Muskátli borozót, vagy ahogy a helyiek ismerik , a Hatlépcsős-t érdemes kipróbálni. Gigantikus méretű velős, illetve májas melegszendvicseik vannak, de akad az étlapon hagyományos kaja is, a harcsapaprikás túrós csuszával, illetve a pacal erősen ajánlott! Mindezt egy kétműves búzasörrel és egy remek eszpresszóval lekísérve teljes az élmény :-)

Tartalmas néhány napot sikerült ismét eltölteni a Bakonyban és a környékén.  Jó volt a szállás, jó programlehetőségek vannak, aki kikapcsolódni akar, ezen a környéken biztos megtalálja a számítását.
















 


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms