Ugrás a fő tartalomra

Az Osztrák Alpok virágoskertje 3.nap




Ischgl - Silvretta Hochalpenstrasse

Korán reggel  nyakunkba vettük a falut.... ami nem is volt olyan bonyolult, hiszen néhány utcácska az egész település, amin a főút keresztülhalad. Viszont See - akárcsak a többi település -  hihetetlen rendben van, szinte minden fűszál elvágólag nyírva,  a házak rendben tartva, kerítések sehol, olyan nyugodt az egész, itt nincs semmilyen latinos rumli.....

See kora reggel 




Visszatérve a hotelbe leküzdöttük a svédasztalos reggelit , de a hosszúkávét azt továbbra sem sikerült megszeretni: nekem legalább 3 csésze kell, hogy valami hatást is érezzek.... Miután mindenki  végzett, egy rövid buszos út következett Ischgl-be. Tényleg rövid volt, mert a két település kb. 20 kilométerre van egymástól. Ischgl a síelők Mekkája,a tengerszint felett  1377 méteren fekvő település 238 kilométernyi sípályával rendelkezik, ezekre a feljutást és a közlekedést 41 felvonó biztosítja.  Télen itt lépni sem nagyon lehet, ezzel szemben  a parkolóban a buszt akár otthagyhattuk csak úgy a placc közepén, senkit sem zavart volna. A településre egy alagúton lehet besétálni , és máris az egymást érő szállodák közt találtuk magunkat, jobb oldalon pedig a Silvrettabahn impozáns indítója áll.  


Először  tehát felmentünk az első felvonóval  a 2321 méteren található Silvretta A1 megállóhoz. Kb 15 perc lélegzetelállító látvány és csend....csak a szél  süvít... Óriási, de még közel sem volt vége.

Megyünk felfelé

 Itt átsétáltunk a néhány méterre található Flimjochbahn-hoz és a nyolc személyes sportüléses paddal egészen 2752 méterre mentünk fel, 
  a lábunk alatt munkagépek sokasága dolgozik, némelyik  a fizika törvényeit meghazudtoló szögben....

Beszállás!

Megy a meló

Nem rossz a környék

 Itt található a Flimjochbanh 2 megállója. A sziklás , helyenként hófödte
  hegyek közt húzódik az osztrák-svájci határ is, amit egy egész pofás obeliszkkel jelöltek ki. Sor állt előtte, mert ugye amit nem örökítünk meg, az nem is igaz :-) A látvány viszont nagyon ott van,amerre csak néztem, mindenütt havas hegycsúcsok .....

Az osztrák-svájci határ 

... a bámészkodásnak egyenlőre vége lett , mert a sor elfogyott előlünk és indultunk kicsit lefelé a Svájcba található Flimjochbahn -nal  a 2250 méteren található  Samnaun Flimsattel N1 megállóhoz. Itt már sokan próbálták tolni a mountain bike-ot felfelé, de mivel elég meredek az út , mókásnak hatott ahogy kínlódtak. Lefelé viszont igazi adrenalin bomba lehet... 

Lefelé Svájcban




Kiszállva a felvonóból ,  pár lépés egy kis patak fölött átívelő  fahídon és egy újabb felvonó előtt álltunk sorba:  az Alp Tridel Sattelbahn egészen 2492 méterre vitt vissza bennünket , ahol egy eszméletlen panorámával bíró kávézó található.Itt egy espresso-t muszáj volt meginni, úgy sem mindennap kávézok Svájcban :-)  

Átszállás után....

...megint felfelé

Felértünk

A terasz....

...és a kilátás


Az Alptridel Sattel-ről is indul még egy felvonó, ez a völgyben lévő Samnaun-ba visz le, a kis svájci település en vámmentes boltok  tömege várja a turistákat,  ezt a tényt szinte minden módon igyekeznek is a síelők és pihenni vágyók tudtára adni. Ezt a felvonót már nem vettük igénybe, viszont a völgyben található felvonóhoz egy harminc perces sétával vissza lehet jutni. Na akkor gyalogolunk, de mielőtt nagyon beleéltük volna magunkat , azokból a semmilyen felhőkből elkezdett esni.... Ennyit a túráról, viszont ha akkor tudom, amit most, hogy ez csak egy kis turistaijesztő valami, nem komoly eső, akkor nekivágunk....De nem tudtuk, így visszafelvonóztunk 2250 méterre a völgybe, majd  az  osztrák - svájci határhoz, itt pedig már hét ágra sütött a nap. Volt időnk bőven nézelődni, a sziklákon mászkálni, a szebbnél szebb  alpesi virágokban gyönyörködni .A látvánnyal nehéz betelni,  legszívesebben megállítottam volna az időt....

No Comment !

Aztán persze menni kellett vissza a kiinduló pontra, majd az utolsó felvonóval elindultunk Ischgl felé, a köztes megállóban - Rodelbahn -  azonban kiszálltunk , hogy egy kb. másfél - kétórás gyalogtúrával menjük vissza a buszhoz. A terep egyáltalán nem nehéz, rögtön mindjárt  a közelben a  Galluskapelle áll, amit meg lehet nézni. 

Galluskapelle

Lefelé  az út remek, kicsit emelkedik itt -ott,  időnként feltűnik egy "szobor ", ami az Iscghl-ben fellépő hírességeknek állít emléket,mellettünk a szurdokban egy patak zúg lefelé, egy kis beugróban pedig egy fa motor  csábít arra, hogy visszamenjünk  gyerekbe :-) Hálás fotótéma és megtöri a lefelé sétát , majd úgy félúton egy függőhídon is át lehet kelni.

Udo Jürgens "szobra" :-)

Az első függőhíd

 A híd után  lefelé haladva  egy másik függőhíd várt a társaságra, a Hängbrücke Kitzloch kb 107 méter hosszú, 70 méteres mélységet hidal át. A hídon átkelve egy rövid aszfaltút  következett, majd  besétáltunk egy erdős részre ,  és itt már Ischgl felett álltunk a domboldalban, ahol néhány, művészi , fából faragott szobor áll. 

Hängebrücke Kitzloch


Szobrok Ischgl felett

Innen már csak pár perc és bent voltunk a faluban. Ami feltűnt, hogy alig van mozgás, a szebbnél szebb szállodák mintha kihaltak volna.  Aztán a sofőrünk és az idegenvezetőnk is elmondta, hogy itt a szállodák nagy része nyáron ki sem nyit.....A téli forgalom akkora hasznot hoz, hogy nem éri meg a nyári fél házzal bajlódni...Hát , ez igen elgondolkodtató. Azon már meg sem lepődtem, hogy a falu főterére a Dachstein-en megismert mozgó járda visz  le, az alagút falait pedig a telente fellépő hírességek poszterei díszítik.

Kihalt minden...zene se szól....

mozgójárda

Hotelek



Iscghl-ben volt egy kis időnk szétnézni,  gyönyörű szállodák mindenfelé, az a pár tucat turista simán lézengett a faluban, és csak elképzelni lehet, hogy mekkora nyüzsgés lehet itt síszezonban....A bámészkodás után buszra szálltunk, mert ma még a Silvretta Hochalpenstrasse várt ránk.

Silvretta Hochalpenstrasse

 Ez a fizetős panorámaút Ausztria egyik legkedveltebb és leggyakrabban autózott hegyi útja, évente mintegy 400.000 turista keresi fel. A 22.3 km hosszú út a Tirol tartományban található Galtürt és a Voralber-ben fekvő Partenent köti össze, 34 hajtűkanyarral színesítve. Az első út 1925 és 1930 közt készült el, a közeli erőműhöz vezetett.  1938-ban a III.Birodalom bekeblezte Ausztriát, és a német autópálya és autóút építési programban fejlesztettek rajta, egyúttal meg is hosszabbították.  A II.világháború után kijavították, de egy szakasz még mindig hiányzott, ennek az építését 1951-ben kezdték meg, 1954.júnuis 23.-án pedig végre átadták a forgalomnak az akkor még egysávos utat,a kétsávossá bővítés 1961-ben történt meg,  Az út vonalvezetése igazán motoros barát, valamire való motoros legalább egyszer az életben végighajt rajta, de évente rendeznek itt veterán autós versenyeket is.

Mi Galtür felől érkeztünk, és a környéken nem egy, hatalmas beton-és kőfalakat láttunk, amik az itt található néhány ház oldalában és mögötte voltak felhúzva. Mint kiderült errefelé gyakori a lavina, és ezek a biztonsági falak védik az itt lakókat.

Lavinafogó

Galtürt elhagyva  , néhány kilométer után egy kicsit szélesedik az út, majd mindkét sávot sorompó zárja le, és a hegyoldalba vájva egy csupa üveg kulipintyó tetején díszelgő felirat jelzi, hogy megérkeztünk, itt a díjfizetés ideje. Az őrház mérete meglepett, jó , nem kell ide diadalívet  meg várkastélyt felhúzni,  de ennél valami látványosabbra gondoltam.

A fizetőállomás

 Na mindegy, miután kicsengettük az útdíjat, már indultunk is felfelé. Ez az útszakasz kevésbé kanyargós, a  hegy túloldalán található voralbergi szakasz, na az igen....A sziklás, helyenként kopár hegyoldalak közt kanyargó út és a környezet tényleg lélegzetelállító, hirtelen azt sem tudtam melyik irányba nézelődjek. Egy húszperces etap után felértünk a 2032 ,éteren található Silvretta-Bielerhöhe-hez, itt található a Silvretta Stausse, ami egy hatalmas víztározó és egyben a legmagasabban fekvő hajózható tó Európában.  A parkolóval szemben a hegyoldalban egy kis kápolna található ,ez a Barbara Kapelle  illetve a víztározó tetején is végig lehet sétálni,  a panoráma  pedig megint csak elsőrangú.....

A Barbara Kapelle

Stausee

Az út 

A parkoló



Miután kinézelődtük magunkat , indultunk vissza See-be, ugyanazon az úton amelyiken felfelé is jöttünk. A hotelben aztán ismét kifogástalan kiszolgálásban volt részünk, a háromfogásos vacsora rendben volt,  - a sör is :-) - , és ismét egy élményben gazdag napra gondolhattunk vissza.


Folyt köv....  

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms