Egy röpke
egynapos „körút” következik, egy kis ismertető Esztergomból és a túlparti
Párkányról….
Szombaton reggel
indultunk Budapestről, az Árpád híd melletti buszpályaudvarról, hogy kb. egy-másfél
óra buszozás után a vallás magyarországi fellegvárába, Esztergomba érkezzünk. A
buszozás élményét össze sem lehet hasonlítani bármelyik más, nyugati túrával ,
egyrészt látnivalók sem nagyon voltak, másrészt meg helyenként igen döcögős (
és még finom an fogalmaztam) volt az út….
Esztergom fejlett
iparú iskolaváros Komárom-Esztergom megyében, az esztergomi kistérségben.
Kikötőváros a Duna folyó partján. Kedvelt idegenforgalmi célpont.
Az Árpád-korban Magyarország fővárosa, Esztergom vármegye, majd Komárom-Esztergom megye székhelye 1950-ig. A városban alapították meg a Magyar Vöröskereszt elődjét 1881-ben. A város a magyar repülés egyik fellegvára : 1936-tól a helyi kisrepülőgép gyárban dolgozott idősebb Rubik Ernő repülőmérnök. Itt született Szent István királyunk, Bakócz Tamás esztergomi érsek, „Vak„ Bottyán János, legendás kuruc tábornok, Hild józsef építész , a Bazilika tervezője és Esztergomban halt hősi halált Balassi Bálint ….
Az Árpád-korban Magyarország fővárosa, Esztergom vármegye, majd Komárom-Esztergom megye székhelye 1950-ig. A városban alapították meg a Magyar Vöröskereszt elődjét 1881-ben. A város a magyar repülés egyik fellegvára : 1936-tól a helyi kisrepülőgép gyárban dolgozott idősebb Rubik Ernő repülőmérnök. Itt született Szent István királyunk, Bakócz Tamás esztergomi érsek, „Vak„ Bottyán János, legendás kuruc tábornok, Hild józsef építész , a Bazilika tervezője és Esztergomban halt hősi halált Balassi Bálint ….
Délelőtt
fél 11 magasságában végre leszálltunk az esztergomi autóbusz állomáson, és
megdöbbentő látványban volt részünk….mintha visszamentünk volna az időben a ’50-es
évek végére…Hepehupás macskaköves járda, koszos utca, málló vakolatú, itt-ott
omladozó házfalak, biztos, hogy jó helyen vagyunk ?
Az első
döbbenet után rövid sétával elértük a Kossuth Lajos utca végét és a következő
sarkon megpillantottuk az egykori Központi Kávéház épületét, ami ma Szamos
cukrászdaként üzemel. Naná, hogy bementünk…
A Szamos cukrászda |
Odabent valódi kávéházi hangulat és
hatalmas marcipán makettek fogadják a látogatót, látható itt a Bazilika
makettja ill. a magyar koronázási ékszerek is.
A marcipán Bazilika... |
...és a koronázási ékszerek. |
Az elmúlt évek ország tortáinak
megkóstolása és egy kávé elfogyasztása után a hegyoldalban látható, hatalmas
napóra felé vettük az irányt, melyhez lépcsős szerpentin vezet.Néhány kanyar
megtétele után a Szent Tamás domb tetején levő kápolnához értünk, ahonnan már
remek kilátás tárult a szemünk elé. A lefelé vezető úton a stációk láthatók,
egy-egy kis beugróban kiállítva mindegyik.
Napóra |
Kilátás a kápolna mellől |
A
Batthyányi Lajos utcára leérve a következő sarkon már a Bazilika tárult a
szemünk elé. A vármúzeum bejáratán áthaladva oldalról közelítettük meg
Magyarország egyik jelképét. Külső méreteit tekintve Magyarország legnagyobb
épülete, Európa negyedik legnagyobb Bazilikája.
A Bazilika mai helyén álló
eredeti templomot Szent István király építette, azonban ezt 1180-ban egy tűzvész
teljesen elpusztította. A székesegyházat III. Béla segítségével Jób érsek
hozatta rendbe, ami 1543-ban a török ostrom alatt sérült meg. A város török
kézre kerülése után az oszmánok nemes egyszerűséggel lerombolták, a megmaradt
templomot pedig dzsáminak használták. 1594-ben a város megint gazdát cserélt,
az ostrom során a templomban tárolt lőpor felrobbant és csupán egy kisebb kápolna maradt állva.
Mária Terézia 1768-1770 között Szent István tiszteletére barokk templomot
emeltetett. Az eredeti székesegyház romjait Barkóczy Ferenc és Rudnay Sándor
hercegprímások érseksége idején távolították el , és kezdtek hozzá egy új
székesegyház építéséhez. Az épitkezés 1822-ben kezdődött, 1831-re készült el a
hatalmas altemplom. A Kupola tetejére a kereszt 1846-ban került fel. A Bazilika felszentelésére 1856.augusztus
31.-én került sor, melyen Ferenc József császár is részt vett. A felszentelés
tiszteletére írta Liszt Ferenc az Esztergomi Misét, melyet ő maga vezényelt.
A második
világháború során nagy károkat szenvedett az épület, melyeket fokozatosan
helyreállítottak. 2005-ben adták át a
díszkivilágítást.
Ahogy az
épületet nézegettük szinte eltörpültünk mellette. Bejutni nem sikerült, mert
éppen a pünkösdi szentmisét tartották, így marad a Kupolába való séta. Közel
négyszáz lépcső, felfelé, csigaalakban…. A kilátás viszont minden egyes
lépcsőfokért kárpótolt minket. A Duna, a rajta átívelő Mária Valéria híd és a túloldal együtt nagyon szép látvány. Fotóztunk jó néhányat, majd
elindultunk vissza. közel négyszáz lépcső, lefelé, csigaalakban….
Ahogy
leértünk, egy kis lihegés után a Bazilikától nem messze található koronázási
szobor felé is elsétáltunk. fentről kicsinek tűnt, melléérve pedig óriási,
ahogyan a fehér színű szobor magasodik a hegyoldalon.
Néhány fotó
és egy kis nézelődés után a macskaúton – ez egy kis csapás a várhegyről a
Pázmány Péter utcára – lementünk, majd átsétáltunk a Mária Valéria hídon
Szlovákiába.
Fel a hídra |
Maga a híd
is megérdemel néhány szót: 1894 februárjában kezdték el építeni és 1895.
szeptember 28.-án adták át. Mária Valéria főhercegnőről, Ferenc József császár
lányáról nevezték el. A trianoni döntés után a hidat lezárták, a cseh haderő
pedig a párkányi részt fel is robbantotta. A helyreállítás a forgalom és a
gazdasági szükségesség miatt azonban hamar esedékessé vált, viszont majdnem 5
évig tartott. 1927-től lehetett ismét közlekedni rajta. A második világégés sem
kímélte a hidat, a visszavonuló német haderő 1944.december 26.-án felrobbantotta.
A rombolás nyomai közel fél évszázadig láthatóak voltak…..
1964 és
1999 között csak egyezkedtek a híd helyreállításáról, az érdemi munka 2000-ben
kezdődött. 2001.október 11.-én adták át ismét.
Ahogyan a
hídon átsétáltunk, a párkányi oldalról pazar rálátás nyílik a Bazilikára. Remek
fotótéma…Viszont az is szemmel látható, hogy ezen a részen nagyobb rend és
tisztaság van , mint odaát….
Mivel reggel már elég rég volt, és megéheztünk rendesen, a St Florian hotel teraszán leültünk ebédelni. Kisvártatva megjött a barna Zlaty Blazant és az igazi szlovák sztrapacska is, töltött sertéssülttel , kovászos uborkával. Íme :
Esztergom a túloldalról |
Mivel reggel már elég rég volt, és megéheztünk rendesen, a St Florian hotel teraszán leültünk ebédelni. Kisvártatva megjött a barna Zlaty Blazant és az igazi szlovák sztrapacska is, töltött sertéssülttel , kovászos uborkával. Íme :
Miután
jóllaktunk és üldögéltünk egy keveset, szétnéztünk Párkányban is. A főutcája
ezen az ünnepnapon kissé kihalt volt, de így legalább jobban szemügyre vehettük
a szépen kiépített szökőkútrendszert…
Rövid séta és egy kávé valamint egy barna Saris elfogyasztása után ismét átsétáltunk a hídon, majd visszamentünk az esztergomi buszállomásra. Amíg a buszra vártunk jobban szemügyre vehettük az irgalmatlan koszos és elhanyagolt utasforgalmi központot. Szörnyű….
Párkány főutcája |
Rövid séta és egy kávé valamint egy barna Saris elfogyasztása után ismét átsétáltunk a hídon, majd visszamentünk az esztergomi buszállomásra. Amíg a buszra vártunk jobban szemügyre vehettük az irgalmatlan koszos és elhanyagolt utasforgalmi központot. Szörnyű….
Aztán végre
a busz is megérkezett mi pedig visszazötyögtünk Budapestre. Sok szép dolgot
láttunk, és sok olyat ami kevésbé szép, de összességében jó nap volt, már csak
a társaság miatt is .
Megjegyzések
Megjegyzés küldése