Ugrás a fő tartalomra

Egyéb Kategória : Esztergom - Párkány pünkösdkor


Egy röpke egynapos „körút” következik, egy kis ismertető Esztergomból és a túlparti Párkányról….

Szombaton reggel indultunk Budapestről, az Árpád híd melletti buszpályaudvarról, hogy kb. egy-másfél óra buszozás után a vallás magyarországi fellegvárába, Esztergomba érkezzünk. A buszozás élményét össze sem lehet hasonlítani bármelyik más, nyugati túrával , egyrészt látnivalók sem nagyon voltak, másrészt meg helyenként igen döcögős ( és még finom an fogalmaztam) volt az út….
Esztergom fejlett iparú iskolaváros Komárom-Esztergom megyében, az esztergomi kistérségben. Kikötőváros a Duna folyó partján. Kedvelt idegenforgalmi célpont.

Az Árpád-korban Magyarország fővárosa, Esztergom vármegye, majd Komárom-Esztergom megye székhelye 1950-ig. A városban alapították meg a Magyar Vöröskereszt elődjét 1881-ben. A város a magyar repülés egyik fellegvára : 1936-tól a helyi kisrepülőgép gyárban dolgozott idősebb Rubik Ernő  repülőmérnök. Itt született Szent István királyunk, Bakócz Tamás esztergomi érsek, „Vak„ Bottyán János, legendás kuruc tábornok, Hild józsef  építész , a Bazilika tervezője és Esztergomban halt hősi halált Balassi Bálint ….
Délelőtt fél 11 magasságában végre leszálltunk az esztergomi autóbusz állomáson, és megdöbbentő látványban volt részünk….mintha visszamentünk volna az időben a ’50-es évek végére…Hepehupás macskaköves járda, koszos utca, málló vakolatú, itt-ott omladozó házfalak, biztos, hogy jó helyen vagyunk ?  
Az első döbbenet után rövid sétával elértük a Kossuth Lajos utca végét és a következő sarkon megpillantottuk az egykori Központi Kávéház épületét, ami ma Szamos cukrászdaként üzemel. Naná, hogy bementünk…
A Szamos cukrászda
Odabent valódi kávéházi hangulat és hatalmas marcipán makettek fogadják a látogatót, látható itt a Bazilika makettja ill. a magyar koronázási ékszerek is.
A marcipán Bazilika...

...és a koronázási ékszerek.

 Az elmúlt évek ország tortáinak megkóstolása és egy kávé elfogyasztása után a hegyoldalban látható, hatalmas napóra felé vettük az irányt, melyhez lépcsős szerpentin vezet.Néhány kanyar megtétele után a Szent Tamás domb tetején levő kápolnához értünk, ahonnan már remek kilátás tárult a szemünk elé. A lefelé vezető úton a stációk láthatók, egy-egy kis beugróban kiállítva mindegyik.
Napóra
Kilátás a kápolna mellől

A Batthyányi Lajos utcára leérve a következő sarkon már a Bazilika tárult a szemünk elé. A vármúzeum bejáratán áthaladva oldalról közelítettük meg Magyarország egyik jelképét. Külső méreteit tekintve Magyarország legnagyobb épülete, Európa negyedik legnagyobb Bazilikája.
A Bazilika szemből

A Bazilika mai helyén álló eredeti templomot Szent István király építette, azonban ezt 1180-ban egy tűzvész teljesen elpusztította. A székesegyházat III. Béla segítségével Jób érsek hozatta rendbe, ami 1543-ban a török ostrom alatt sérült meg. A város török kézre kerülése után az oszmánok nemes egyszerűséggel lerombolták, a megmaradt templomot pedig dzsáminak használták. 1594-ben a város megint gazdát cserélt, az ostrom során a templomban tárolt lőpor felrobbant  és csupán egy kisebb kápolna maradt állva. Mária Terézia 1768-1770 között Szent István tiszteletére barokk templomot emeltetett. Az eredeti székesegyház romjait Barkóczy Ferenc és Rudnay Sándor hercegprímások érseksége idején távolították el , és kezdtek hozzá egy új székesegyház építéséhez. Az épitkezés 1822-ben kezdődött, 1831-re készült el a hatalmas altemplom. A Kupola tetejére a kereszt 1846-ban került fel.  A Bazilika felszentelésére 1856.augusztus 31.-én került sor, melyen Ferenc József császár is részt vett. A felszentelés tiszteletére írta Liszt Ferenc az Esztergomi Misét, melyet ő maga vezényelt.
A második világháború során nagy károkat szenvedett az épület, melyeket fokozatosan helyreállítottak. 2005-ben adták  át a díszkivilágítást.
Ahogy az épületet nézegettük szinte eltörpültünk mellette. Bejutni nem sikerült, mert éppen a pünkösdi szentmisét tartották, így marad a Kupolába való séta. Közel négyszáz lépcső, felfelé, csigaalakban…. A kilátás viszont minden egyes lépcsőfokért kárpótolt minket. A Duna, a rajta  átívelő Mária Valéria híd  és a túloldal együtt nagyon  szép látvány. Fotóztunk jó néhányat, majd elindultunk vissza. közel négyszáz lépcső, lefelé, csigaalakban….
Kilátás a kupolából
Ahogy leértünk, egy kis lihegés után a Bazilikától nem messze található koronázási szobor felé is elsétáltunk. fentről kicsinek tűnt, melléérve pedig óriási, ahogyan a fehér színű szobor magasodik a hegyoldalon.
A koronázás szobra és mi
Néhány fotó és egy kis nézelődés után a macskaúton – ez egy kis csapás a várhegyről a Pázmány Péter utcára – lementünk, majd átsétáltunk a Mária Valéria hídon Szlovákiába.
Fel a hídra
Maga a híd is megérdemel néhány szót: 1894 februárjában kezdték el építeni és 1895. szeptember 28.-án adták át. Mária Valéria főhercegnőről, Ferenc József császár lányáról nevezték el. A trianoni döntés után a hidat lezárták, a cseh haderő pedig a párkányi részt fel is robbantotta. A helyreállítás a forgalom és a gazdasági szükségesség miatt azonban hamar esedékessé vált, viszont majdnem 5 évig tartott. 1927-től lehetett ismét közlekedni rajta. A második világégés sem kímélte a hidat, a visszavonuló német haderő 1944.december 26.-án felrobbantotta. A rombolás nyomai közel fél évszázadig láthatóak voltak…..
1964 és 1999 között csak egyezkedtek a híd helyreállításáról, az érdemi munka 2000-ben kezdődött. 2001.október 11.-én adták át ismét.
Ahogyan a hídon átsétáltunk, a párkányi oldalról pazar rálátás nyílik a Bazilikára. Remek fotótéma…Viszont az is szemmel látható, hogy ezen a részen nagyobb rend és tisztaság van , mint odaát….

Esztergom a túloldalról

Mivel reggel már elég rég volt, és megéheztünk rendesen, a St Florian hotel teraszán leültünk ebédelni. Kisvártatva megjött a barna Zlaty Blazant és az igazi szlovák sztrapacska is, töltött sertéssülttel , kovászos uborkával. Íme :
Sztrapacska

Fogyóban a barna sör
Miután jóllaktunk és üldögéltünk egy keveset, szétnéztünk Párkányban is. A főutcája ezen az ünnepnapon kissé kihalt volt, de így legalább jobban szemügyre vehettük a szépen kiépített szökőkútrendszert…

Párkány főutcája

Rövid séta és egy kávé valamint egy barna Saris elfogyasztása után ismét átsétáltunk a hídon, majd visszamentünk az esztergomi buszállomásra. Amíg a buszra vártunk jobban szemügyre vehettük az irgalmatlan koszos és elhanyagolt utasforgalmi központot. Szörnyű….
Aztán végre a busz is megérkezett mi pedig visszazötyögtünk Budapestre. Sok szép dolgot láttunk, és sok olyat ami kevésbé szép, de összességében jó nap volt, már csak a társaság miatt is .

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms