Ugrás a fő tartalomra

Odontotos hegyi vasút- Bujócska a sziklák közt

 




Görögország nem épp a vasútjáról és a vonatközlekedéséről híres, van azonban egy olyan turistacsalogató hegyi vasútjuk, amire minden vonatozást kedvelő elismerően csettint: ez az Odontotos hegyi vasút ami Diakopto és Kalavrita állomások közt közlekedik.

Csak a sziklafal le ne szakadjon....

A vasút kiindulópontja Athéntól mintegy kétórányira, Diakoptóban található, ami autóval illetve vonattal is megközelíthető. A vasútvonal építése 1885-ben kezdődött, ez volt az egyik legnehezebb projekt a maga idejében a nagyon nehezen megközelíthető terep, valamint a nagy tengerszint feletti magasság miatt. A munkálatokkal 1896-ban végeztek, március 10-én pedig ünnepélyes át is adták a forgalomnak. A vasútvonal három fogaslécet foglal magában: ahol a lejtő meghaladja a 10%-ot, a vonat fogaskerekei a vágány közepén lévő fogas sínekkel érintkeznek. A vasút egyvonalas, 750 mm széles, így ez a világ legkeskenyebb nyomtávú vasútvonala. A tengerszintről 720 m-re kúszik fel 22,3 km alatt, 17,5%-os maximális lejtéssel.  A maximális sebesség 40 km/h ,12 km/h a  fogasléces szakaszokon.

A vasút 1939-ben állami irányítás alá került, majd az ország német megszállása után katonai célokra használták. A harcok során sem a német haderő, sem a görög ellenállók nem voltak tekintettel a műszaki állag megóvására, több helyen hatalmas károk keletkeztek a vonalon. A háború után  a normál szolgáltatási színvonal 1948 körül állt helyre.1971 január elsejétől a görög vasúthálózat állami fennhatóság alá került, a hálózat számos kis utasforgalmú állomását bezárták. 2007 és 2009 között  modernizálták a hidakat, bővítették az alagutakat. A felújítási munkálatok során a vonal északi részén a  síneket és fogaskerekes szakaszokat teljesen kicserélték, és négy új korszerű vonatot állítottak a korábbi kocsik helyére.  Ezalatt a vonalat teljesen vagy részben lezárták. 2016 óta hétköznap három, hétvégén pedig öt járat  közlekedik. Hétvégén és ünnepnapokon meghosszabbított járatot két további vonattal üzemeltetnek.

Hegyek között, Völgyek között...

A vonal Diakoptónál kezdődik, mielőtt belépne a Vouraikosz-szurdokba. Megáll a Niamata és a Triklia helyeken. Az útvonal közepén, 12,6 kilométer megtétele után Kato Zachlorou faluban áll meg, és ezen a ponton szolgálja ki a történelmi Nagy Barlang kolostor látogatóit. Ezután 18,2 kilométeres útvonal után megáll délkeletre Kerpini falu alatt, de nem áll meg a Kerpini vasútállomáson, és végül beérkezik Kalavritába.

Szük, nem is kicsit


 A vonalnak 9 szintbeli kereszteződése van -6 aszfaltúttal és 3 földúttal -, ebből 3 őrzött egy Diakoptóban, egy Kerpini állomás közelében és egy Kalavritában. Menet közben a meredek sziklafalon halad a szerelvény, helyenként a vasút fölé benyúlik a sziklafal, a látvány lélegzetelállító.Ezt a vonatozást egyszer ki kell próbálni….










Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms