Görögország nem épp a vasútjáról és a vonatközlekedéséről
híres, van azonban egy olyan turistacsalogató hegyi vasútjuk, amire minden
vonatozást kedvelő elismerően csettint: ez az Odontotos hegyi vasút ami Diakopto
és Kalavrita állomások közt közlekedik.
Csak a sziklafal le ne szakadjon.... |
A vasút kiindulópontja Athéntól mintegy kétórányira, Diakoptóban
található, ami autóval illetve vonattal is megközelíthető. A vasútvonal építése
1885-ben kezdődött, ez volt az egyik legnehezebb projekt a maga idejében a
nagyon nehezen megközelíthető terep, valamint a nagy tengerszint feletti
magasság miatt. A munkálatokkal 1896-ban végeztek, március 10-én pedig ünnepélyes
át is adták a forgalomnak. A vasútvonal három fogaslécet foglal magában: ahol a
lejtő meghaladja a 10%-ot, a vonat fogaskerekei a vágány közepén lévő fogas
sínekkel érintkeznek. A vasút egyvonalas, 750 mm széles, így ez a világ
legkeskenyebb nyomtávú vasútvonala. A tengerszintről 720 m-re kúszik fel 22,3
km alatt, 17,5%-os maximális lejtéssel. A maximális sebesség 40 km/h ,12 km/h a fogasléces
szakaszokon.
A vasút 1939-ben állami irányítás alá került, majd az ország
német megszállása után katonai célokra használták. A harcok során sem a német
haderő, sem a görög ellenállók nem voltak tekintettel a műszaki állag
megóvására, több helyen hatalmas károk keletkeztek a vonalon. A háború után a normál szolgáltatási színvonal 1948 körül
állt helyre.1971 január elsejétől a görög vasúthálózat állami fennhatóság alá
került, a hálózat számos kis utasforgalmú állomását bezárták. 2007 és 2009
között modernizálták a hidakat, bővítették
az alagutakat. A felújítási munkálatok során a vonal északi részén a síneket és fogaskerekes szakaszokat teljesen kicserélték, és négy új korszerű
vonatot állítottak a korábbi kocsik helyére. Ezalatt a vonalat teljesen vagy részben
lezárták. 2016 óta hétköznap három, hétvégén pedig öt járat közlekedik. Hétvégén
és ünnepnapokon meghosszabbított járatot két további vonattal üzemeltetnek.
Hegyek között, Völgyek között... |
A vonal Diakoptónál kezdődik, mielőtt belépne a Vouraikosz-szurdokba. Megáll a Niamata és a Triklia helyeken. Az útvonal közepén, 12,6 kilométer megtétele után Kato Zachlorou faluban áll meg, és ezen a ponton szolgálja ki a történelmi Nagy Barlang kolostor látogatóit. Ezután 18,2 kilométeres útvonal után megáll délkeletre Kerpini falu alatt, de nem áll meg a Kerpini vasútállomáson, és végül beérkezik Kalavritába.
Szük, nem is kicsit |
A vonalnak 9 szintbeli kereszteződése van -6 aszfaltúttal és 3 földúttal -, ebből 3 őrzött egy Diakoptóban, egy Kerpini állomás közelében és egy Kalavritában. Menet közben a meredek sziklafalon halad a szerelvény, helyenként a vasút fölé benyúlik a sziklafal, a látvány lélegzetelállító.Ezt a vonatozást egyszer ki kell próbálni….
Megjegyzések
Megjegyzés küldése