Manapság ismét kezd divatba jönni a vonatos turizmus, alternatív
lehetőség azoknak, akik nem szeretnek, vagy nem akarnak autóval utazni, a
repülőjegyek árát pedig sokallják, így kézenfekvő megoldás a vonat. Nem
mellesleg, a jól kiválasztott úti cél esetén utazás közben is rengeteg
látványosság kerül az utazó szeme elé. Azonban a vasúti turizmusnak komoly
múltja van, a múlt század elején az Orient expressz neve egyet jelentett a
fényűző utazással. Korabeli „celebek” filmsztárok, politikusok és megannyi
híres ember utazott a szerelvénnyel, akiknek megjelenése minden országban,
ahová megérkeztek óriási feltűnést keltett. Az Orient expressz története
tulajdonképpen a 19. és 20. század Európájának története.
A nyugat- és kelet-európai országok közötti vasúti kapcsolat
létrejöttét sokáig az európai nagyhatalmak politikája határozta meg. 1889-ben
jött létre az első közvetlen vasúti összeköttetés Nyugat-Európa és
Konstantinápoly (a mai Isztambul) között, a Budapest–Belgrád–Szófia útvonalon.
Az isztambuli végállomása a sirkeci pályaudvar volt.
Amíg a kelet-európai vasúthálózat kiépítése folyt, Georges Nagelmackers belga bankár amerikai mintára megszervezte az első európai hálókocsi- és étkezőkocsi-társaságot. 1872-ben alapította meg a Nemzetközi Vasúti Hálókocsi Társaságot (Compagnie Internationale des Wagons-Lits), melyet 1876-ban azonos néven átszervezett. A belga királyt sikerült az átszervezett társaságba főrészvényesnek megszereznie, ezért az uralkodó hozzájárult a társaság vasúti kocsijainak oldalán látható CIWL címerben az oroszlános királyi jelkép használatához. A háló- és étkezőkocsik az akkori idők legkorszerűbb amerikai forgóvázas kocsijait utánozták, díszítésükben és belső kialakításban azonban felülmúlták azokat.
Nagelmackers nagy álma azonban az Európát átívelő Orient
expressz volt. 1882-ben tartották az első próbautat „Train Eclaire” elnevezéssel
Párizs és Bécs között. Az 1350 km-es utat 27 óra 57 perc alatt tette meg a
nevéhez méltó kísérleti expressz. A sikeren felbuzdulva 1883. június 5-én
elindult Párizsból az első Orient expressz Konstantinápoly felé. Ekkor még csak
a Bukarest–Ruszcsuk (ma: Rusze)–Várna vasútvonal készült el, ezért hajóra is
kellett szállni: két és fél nap utazás után a havasalföldi Gyurgyevóban az
utazók hajón keltek át a Dunán a bulgáriai Ruszéba. Innen újabb hétórás
vonatozás után Várna következett, ahonnan 15 órás tengeri hajózás után érkeztek
meg a végállomásra, Isztambulba.A 3186 km-es utat az expressz 83 óra és 30 perc
alatt tette meg, ebből 15 óra hajóút volt. Az első utasoknak 457 aranyfrank
menetdíjat kellett fizetniük +20%-ot az ellátásért, ha végig utaztak Párizstól
Konstantinápolyig. Az Orient expressz luxusvonat volt, csak I. osztályú jegyet
lehetett váltani. A vonat rövid időn belül óriási népszerűségre tett szert, és
a gazdagoknak semmi sem volt elég drága, ha a jegyvásárlásra került a sor, mindenki,
aki egy kicsit is számított, az Orient Expresszel akart utazni.
A „Roi des Trains, Trains des Rois” (vonatok királya,
királyok vonata) elnevezéssel méltán illették. Az első vonatok összeállítása
általában öt kocsi: a vonat elején és végén poggyászkocsi, közepén két
hálókocsi és egy étkezőkocsi. A több napig tartó utazás során az utazók több
élményt és kalandot élhettek át, mint az amerikai transzkontinentális
expresszek közönsége. Az első öt évben, 1883 és 1888 között a
Párizs–Strassburg–Stuttgart–München–Bécs–Pozsony–Budapest–Szeged–Temesvár–Orsova–Bukarest–Ruszcsuk–Várna
útvonalon közlekedett az Orient expressz. A magyar szakaszon 689 km hosszban
eleinte teljesen az Osztrák Vasúttársaság vonalain közlekedett, keleti-expressz
elnevezéssel. Később, amikor 1888-ban elkészült a Belgrád–Szófián keresztül
vezető közvetlen útvonal, belépett a MÁV által a konvenciók alapján 1884-ben
épített Budapest–Zimony–Belgrád vasútvonal 359 km hosszban.
korabeli festményen a szerelvény |
Innen kezdve az Orient expressz útvonala Budapesten
kettévált Belgrád és Bukarest felé, így összesen 1048 km hosszban közlekedett
magyar területen, ez a teljes útvonalnak körülbelül egyharmada. A közvetlen
összeköttetéssel az expressz a
Párizs–Bécs–Budapest–Belgrád–Niš–Szófia–Konstantinápoly útvonalat 1889-ben 67
óra 35 perc alatt tette meg.
Az 1889–1914 közötti
időszakot nevezzük az Orient expressz fénykorának. Az utazásokhoz számtalan
anekdota kapcsolódik. Ferdinánd bolgár fejedelem volt a balkáni uralkodók közül
a legnagyobb vasútbarát, az expressz mozdonyát többször vezette a bolgár
szakaszon. A Nemzetközi Vasúti Hálókocsi Társaság vezetőinek minden diplomáciai
érzéket be kellett vetni, hogy az ebből eredő konfliktusokat elkerüljék. A
fejedelem végül megelégedett azzal, hogy szalonkocsiját az expresszhez
csatolja. Ezt más uralkodók is megtették. II. Frigyes badeni nagyhercegtől
Daniló montenegrói hercegig sokan utaztak külön kocsin az Orient expresszen.
Luxus mindenhol |
Az első világháború kitörése véget vetett az Orient expressz első korszakának. 1914. július 29-én a szerbek felrobbantották a zimonyi Száva-hidat, így a lehetetlenné téve a balkáni vasútvonalak használatát. A háború alatt az expressz vonalán egész Európában katonavonatok követték egymást. A hadi helyzet változásával a zimonyi hidat a központi hatalmak és a szövetséges Törökország közötti vasúti kapcsolat biztosítására helyreállították. A központi hatalmak 1916-ban a hadianyag szállítása mellett elindították az első Balkanzug (Balkánvonat) nevű expresszt, Berlin és Konstantinápoly között. Ezzel egy időben a CIWL helyett létrehozták a Mitteleuropäische Schlaf- und Speisewagen Gesellschaft, röviden Mitropa (Közép-Európai Háló- és Étkezőkocsi Társaság) nevű céget.
Az első világháború végén megszűnt a Balkánvonat, helyette
az atlanti hatalmak 1919–1921 között az úgynevezett „Train de luxe militaire”
(katonai luxusvonat) expresszt közlekedtették Párizs és Varsó között. A
trianoni békeszerződés után az Orient expressz egy ideig elkerülte a vesztes
hatalmakat, így Magyarország területét is. Az Orient expressz szerepét a
Simplon-Orient expressz vette át
Párizs–Bázel–Milánó–Velence–Trieszt–Belgrád–Szófia–Konstantinápoly útvonalon.
Az Orient expressz 1924-től ismét eredeti útvonalán közlekedett.
A bár |
A hálófülke ... |
Az 1939-ben kitört második világháború megszüntette az
európai expresszvonatok közlekedését. 1948-tól Budapesten keresztül újból
közlekedett az Orient expressz. Ettől az évtől közlekedett Stockholmtól
Szófiáig a Balt-Orient expressz is. A második világháború utáni Orient expressz
elvesztette luxusvonat jellegét, másodosztályú kocsik is közlekedtek benne.
A hidegháború évei alatt 1951 és 1955 között az expressz
csak Párizs és Bécs között közlekedett. 1977-ben továbbított utoljára közvetlen
hálókocsit Párizs és Bukarest között. 1982-ben indult el a nosztalgia Orient
expresszek közlekedtetése az eredeti Simplon útvonalon keresztül.
A 20. század utolsó évtizedeiben az expressz Párizstól
Bukarestig, majd később Budapestig közlekedett. 2001 óta Bécs a végállomása. 2007.
június 10. óta, a Párizs–Strasbourg közti TGV Est vasútvonal megnyitása után
már csak Strasbourg és Bécs között közlekedett, majd 2009-ben kikerült a
menetrendből.
A vonat történetében rengeteg kisebb-nagyobb, botrányos és
meghökkentő eset történt, az egyik legnagyobb 1891-ben, mikor is Athanasos görög rablóvezér és bandája
kisiklatta az expresszt. A vonat személyzetét és az utasokat elrabolták, és
csak magas váltságdíj fejében engedték őket szabadon. Volt, hogy természeti
katasztrófák állták útját, 1929-ben Isztambul előtt körülbelül száz
kilométerrel a magas hóban elakadt a luxusvonat. A személyzet igyekezett a
szerelvényt kiszabadítani, közben pedig a fogytán lévő fűtőanyagot és az
élelmiszert a közeli falvakban szerezték be, de így is tizenegy nap múlva
sikerült továbbhaladniuk. Valószínűleg ez az eset ihlette Agatha Christie-t a
Gyilkosság az Orient expresszen című regénye megírására.
Napjainkban a szerelvény nosztalgiavonatként közlekedik,
megidézve a korabeli luxust. Szó szerint, ugyanis egy jegy a teljes útvonalra
több millió forintba kerül. Szóval, utazás előtt nem árt feltölteni a
bankszámlát …
Megjegyzések
Megjegyzés küldése