Ugrás a fő tartalomra

Leonardo Szülőföldjén 3.nap

 



Pisa-La Spezia-Cinque Terre – Reggio Emilia

 

A lassan ébredező Pescia hangjaira illetve az utcán elhaladó, munkába igyekvőkkel együtt keltünk. Gyors pakolás, majd mentünk reggelizni, ezután pedig az újabb napi buszozás következett. Pescia-Pisa (ez akár egy olasz másodosztályú bajnoki meccs is lehetne) kb. 50 kilométer, még a forgalom sem volt vészes, így aránylag hamar megérkeztünk Pisába.

A busszal a megszokott úton haladva nem várt akadályba ütköztünk – majdnem szó szerint – ugyanis a parkolóhoz vezető úton van egy alagút, ahol kialakítottak egy magassági korlátozást, mely a rutinos sofőrünk számára is meglepetés volt. Mentünk hát egy kört a körforgalomban, majd rövid újratervezés következett és egy hátsó úton, de sikerült begurulni a hatalmas buszparkolóba. Még meg sem álltunk, már vércseként csaptak le az érkező járműre az afrikai származású árusok, némelyik a válláig fel volt pakolva esernyővel, kisebb-nagyobb táskákkal, de volt olyan felkészült „kiskereskedő” is, aki a kiskocsiját odahúzta a busz ajtaja elé, hogy minél közelebb legyen a portéka a vevőjelöltekhez. Az hogy leszállni nem nagyon lehetett tőle, nem zavarta, de miután mindenki elég határozottan elzavarta őket, sikerült felszállni a helyi kisvonatra is. Mert nehogy gyalogoljon a turista, ezért a buszparkolóból a Via Contessa Matildén található kiszállóig elviszik a népeket, onnan tényleg csak pár perc sétára vannak a látványosságok.

Piac



Miután kisvonatról leszálltunk, ismét elhangzott a biztonsági figyelmeztetés: minden értékre figyeljünk, mert a várfal melletti ajándékárusok közt nem ritka a zseblopás. A sátrak egymást érik, tulajdonképpen mindenki ugyanazt árulja, de minden sátornál van egy-két dolog, ami a másiknál nincs. Rengeteg ember nyüzsgött már a sátrak közt, majd amikor a Torre del Catallo-nál balra fordultunk, akkor ott mindenkinek leesett az álla: előttünk a Piazza dei Miracoli azaz a Csodák tere, a pisai dóm és a ferde torony!

A Csodák tere

A Csodák tere részben füves, részben kövezett tér, négy meghatározó építménnyel: a dóm (Duomo), a ferde torony (Campanile vagy Torre pendente), a keresztelőkápolna (Battistero) és a temető (Camposanto). Ahogy a Piazza del Duomo-n sétáltunk előre, először a keresztelőkápolna mellett mentünk el, majd a Dóm impozáns épülete következett, utána pedig a Dóm előtt álló Ferde Torony. A temető a Dóm mögött található. Természetesen a téren már óriási volt a nyüzsgés, és mindenki a lehető legjobb toronytámasztós fényképet szerette volna elkészíteni. Igyekeztünk beolvadni a tömegbe, készítettünk is jó pár fotót, sőt mi nem csak támasztottuk, a tornyot, hanem döntöttük is :-D !

A Ferde Torony Pisa katedrálisának harangtornya, 1173.augusztus 9-én kezdték el építeni. A laza talajra épített, fehér márvány épület harmadik szintje 1178-ban készült el, akkor észlelték, hogy a torony megdőlt, ezért pánikszerűen leállították az építkezést, mintegy száz év szünetet tartva, ez idő alatt ugyanis Pisa háborúzott Genovával, Luccával és Firenzével is. 1272-ben az építkezést újraindították, további négy emeletet építettek, olyan szögben, hogy kiegyensúlyozza az elhajlást. Az építkezést 1284-ben ismét leállították, majd az utolsó emeletet 1372-ben fejezték be, és ekkor állították fel a harangokat is. Hét harang van, a zenei skála minden hangjának egy, a legnagyobbat 1655-ben állították fel.

Az idők során azonban a torony tovább dőlt, fejfájást okozva ezzel a helyieknek. 1838-ban Alessandro Della Gherardesca építész kiásatott egy utat a torony körül, hogy a torony alapja ismét láthatóvá váljon; ez ismét növelte az elhajlást, ezután jó darabig megint nem próbálkoztak semmivel, nehogy nagyobb baj legyen. 1938-ban egy újabb önjelölt géniusz, a Duce, Benito Mussolini elrendelte, hogy a tornyot ki kell egyenesíteni: a parancs az parancs, ezért betont öntöttek az alapozásába. A torony ettől tovább süllyedt a lágy talajba… 1964-ben az olasz kormány segítséget kért, hogy megelőzzék a torony leomlását. Húszévnyi tanakodás és találgatás után a tornyot bezárták, a harangokat leszerelték, és biztonsági okokból a torony körüli házakat is kiürítették. Tízévnyi restaurálás következett, amely során erős acélsodronyokkal biztosították az építményt, és a talapzat alatt 44 centiméterrel elhelyezett többtonnányi súlyokkal megállították a dőlést. A Torony 2001.december 15.-én ismét megnyílt a látogatók előtt.

Feljutni nem egyszerű: előzetesen kellet jegyet venni, mert előfordul, hogy a helyszínen nem lehet kapni. A felsétálás előtt az egyik közeli épületben található csomagmegőrzőben le kell rakni minden táskát, max. egy fényképezőgép vagy egy telefon lehet nálunk. Ezután a megjelölt időpontra a beléptető pontnál kellett lenni, és maximum 30 főt engednek fel egyszerre. A torony belsejében található márvány csigalépcső ki van taposva, felfelé még nem gond, lefelé viszont piszkosul figyelni kell, mert csúszik. Lépcsőzés közben érezhető a dőlés, ilyenkor jobban oda kell figyelni, mert kapaszkodó az nincs. 200-nál több lépcső leküzdése után a torony tetejére lehet kisétálni, a vállalkozó kedvűek egy még szűkebb, rövid csigalépcső leküzdése után a harangok mellett sétálhatnak. Naná, hogy felmentünk, a kilátás rendkívüli…

A Dóm a magasból

 

Kilátás Pisára

Sok idő nincs fent nézelődni, mert engedik fel a következő csoportot, a lefelé igyekvők a csigalépcső kellős közepén találkoztak a felfelé nyomulókkal. Szerencsére mindenki kellően figyelt a másikra, és így szépen el lehetett férni, ha szűkösen is.

A torony megtekintése után következett a dóm: a Szűz Máriának szentelt templom építése 1064-ben kezdődött, az 54 méter magas kupola aládúcolás nélkül készült 1420–1434 között. Belépéskor a biztonsági szolgálat erőteljesen pásztázza a ruházatot: a túl rövid nadrág, illetve a fedetlen váll láttán azonnal kiintik a delikvenst, aki vagy felkap valami alkalmi ruhadarabot, ami takar, vagy nem nézi meg a belső tereket… Egyébként elég szelektív a látásuk, mert volt, akit lenge ruciban is simán beengedtek, mást meg azonnal kikaptak a sorból! A templom belsejében feltűnő a bizánci hatás, a boltívek és a díszítések egy része is ebben a stílusban készült.

 Sajnálatos módon az 1595-ös tűzvészben szinte a teljes belső díszítés megsemmisült, így amit most láttunk, azok már ezután készültek, ettől függetlenül gyönyörűek. A templom ékessége a szószék, mellvédje az Újszövetségből vett kilenc jelenetet ábrázol, a talapzat pedig allegorikus alakokat.

A keresztelőkápolna
 

Miután szétnéztünk, kimentünk a térre és átsétáltunk a Dómmal szemben lévő keresztelő kápolnába. Ez Olaszországban a legnagyobb keresztelőkápolna: a kerülete 107,25 méter. Ha beszámítjuk a tetején levő Keresztelő Szent János-szobrot, akkor néhány centiméterrel meghaladja a ferde torony magasságát. Az építmény alapkövét 1153 augusztusában tették le, befejezése a 14. századig váratott magára. Miután a kellő létszámú csoportot beengedték – itt érdekes módon nem volt akkor probléma a rövidnadrág és a fedetlen váll -, becsukták az ajtókat és az egyik ott dolgozó munkatárs bemutatta a terem akusztikáját: képzett hangon skálázott néhányat, és valami eszméletlen szépen szólt…

 

A keresztelőkápolna megtekintése után már csak egy látnivaló volt hátra, a Camposanto, azaz a temető. Korábban Szent Földnek is nevezték, ugyanis a negyedik keresztes hadjárat után egy hajórakomány Jeruzsálemből hozott földet borítottak ide. Maga az épület egy évszázaddal később épült: 1278-ban kezdték el, és egészen 1464-ig tartott.

 1944. július 27-én egy szövetséges légitámadás során egy gyújtóbomba tüzet robbantott ki a Camposantóban, amely három napig égett, aminek következtében a tető beomlott. A tető megsemmisülése súlyosan megrongálta a temető belsejét, a szobrok és szarkofágok többségét megsemmisítette, valamint az összes freskót veszélyeztette. 

Az Szent föld 

Freskók és szarkofágok

A restaurálás több ütemben történt, a legutolsó 2018-ban volt.  A két párhuzamos árkád alatt a régi sírköveken sétáltunk, a falakon pedig a restaurált freskók és szarkofágok láthatóak. Itt nincs az a nyüzsgés, mint a többi látványosság körül…

 

Néhány percnyi csendes nézelődés után indultunk vissza, elhaladtunk a piac mellett – nem lett kevesebb nézelődő - majd vártunk egy keveset a Dottó vonatunkra, ugyanis mire kiértünk a felszállóhelyre, egy igen népes távol keleti küldöttség már megrohamozta a kisvonatot. Tehát vártunk egy kicsit, majd sikeresen visszajutottunk a buszparkolóba, ahol ismételten vissza kellett verni a táska és esernyőárusok rohamát, majd elindultunk La Spezia irányába.

 

Eddigi szerencsénk azonban itt elpártolt tőlünk, ugyanis a kezdeti lendületes haladásunkat egy dugó fékezte le: egy jó félórát csak araszoltunk, majd mire elindultunk, rájöttünk, hogy a La Speziából induló hajónkat le fogjuk késni. Sebaj, van másik :-)

A tervezetthez képest egy órával később, valamivel délután kettő után érkeztünk meg La Speziába. A megközelítőleg 100.000 lakosú város az azonos nevű öböl északi partján helyezkedik el, itt található az ország legnagyobb hadikikötője illetve a legnagyobb hadiipari vállalata is. A buszunk a Viale Italián lévő kiszálló helyen tett ki minket, a buszok részére kijelölt várakozóhely nem itt van. A kikötő pazar látvány, háttérben magas hegycsúcsokkal, miközben a pálmafákkal szegélyezett sétányon lehet andalogni.

La Spezia

 Mivel volt időnk, az itt levő kis kávézót leteszteltük, és egy darabig csak nézelődtünk, majd a kijelölt felszálló helyen gyülekezett a csoport, megjött ugyanis a hajónk. Na, nem egy luxus óceánjáróra kell gondolni, ez egy szolid, egyszerű, emeletes hajó volt, Albatros 1 néven. A felszállásig a mi csoportunk mellé jött egy másik grupettó is, így mindenki igyekezett a jó helyekre ülni, nekünk szerencsénk volt, mert a tetőszinten ültünk, mondanám, hogy ablak mellett, de olyan nem volt:-)

A hajónk szépen kifarolt a kikötőből, majd kényelmes tempóban nekivágtunk a Porto Venere-ig tartó útnak. Gyönyörű luxusjachtok álltak a kikötőben, valamivel hátrébb látszottak a hadihajók is, rengeteg kisebb-nagyobb motoros hajó szelte a vizet… Az öbölből elhaladva aztán feltűntek a nagy konténerszállító hajók is, egész közel haladt el egy mellettünk, elképesztő a mérete egy ilyen úszó monstrumnak!

 

Hadihajók
Valahol ott van a csomagom :-)

Kb.20 perc alatt ért a hajó Porto Venere-be, itt át kellett szállni egy másik hajóra, ugyanis a nyílt tenger más típusú, masszívabb hajót igényel. Porto Venere egyébként egy kis kikötő falu, egy romos 12. századból származó erőddel, és néhány szállodával. A hajónkról leszállva messze nem kellett menni, a beérkező hajóról le, néhány lépés után a móló túloldalán álló hajóra fel, lépcsőkön fel a nyílt teraszra és már indultunk is.

 

Poto Venere

Néhány perc múlva már a Ligur tengeren szeltük a habokat, az egyik irányban a nyílt víz, ameddig a szem ellát, a másik oldalon az igen meredek part, ami tulajdonképpen az Appenini hegység vonulata.

Ezt a területet már Cinque Terre-ként ismerjük, melynek jelentése: öt föld. Az elnevezés az itt található öt falura - Riomaggiore, Manarola, Vernazza, Corniglia és Monterosso al Mare –utal. A falucskák autóval illetve vonattal is megközelíthetőek, de azért az igazi feelingje a hajóval érkezésnek van:-D Egy ilyen napon meg pláne, napsütés, tenger, a másik oldalt hegyek, mi kell még?

 


Rövid hajókázás után a kapitány merőlegesen a part felé fordult, hogy kikössön az első faluban. Amikor rákeresünk a neten a Cinque Terre kifejezésre, az első fotón egy kisebb hegy látható, rengeteg színes házzal és a tengerrel. Igen, ez Riomaggiore! A falvak közül talán a legszebb és egy jól eltalált fotó miatt talán a legnépszerűbb is. Persze a tengerről is gyönyörű…

Riomaggiore

Riomaggiore története a 7. századig nyúlik vissza, amikor az ide érkező görög menekültek letelepedtek itt. A házak a völggyel párhuzamos sorokban épültek meg, a közlekedést meredek utak és lépcsősorok biztosítják. A településnek két hagyományos része van: a tengerparti borgo dei pescatori (halászok városa) és a fentebb fekvő borgo dei contadini (parasztok városa). Sok látnivaló sajnos nincs, de ilyen környezetben nem templomokat nézegetnek az ide érkezők…

A parttól nem messze ki van építve egy hullámtörő, itt a sekélyebb víz a helyi strandként funkcionál, illetve a part melletti meredek sziklákról a vállalkozó szelleműek beugrálhatnak a vízbe. Láttunk egy pár igen szépen kivitelezett ugrást:-D

A fel és leszállás gyors és zökkenőmentes, majd visszafordultunk a nyílt vízre és haladtunk szépen tovább a következő kikötő, Manarola felé. A két település hajóval kb. negyedóra, a kikötőbe érve itt is a hajóról megcsodálhattuk a sziklafalra épített házakat és a parti sziklákon szépen látszik a víz évszázados munkája is. 

Manarola

Tovább hajókázva a következő falu, Corniglia vizi úton nem megközelíthető, így egészen Vernazza-ig utaztunk. A falu házsorai úgy vannak kiépítve, hogy erődként védték a stratégiailag fontos kikötőt.

Corniglia


Vernazza

 Innen már szinte szabad szemmel is tökéletesen látható volt úti célunk, Monterosso al Mare, ahová egy jó másfél órás hajóút végén érkeztünk meg. A falu a terület legnagyobb települése, és itt található Cinque Terre leghosszabb strandolásra is alkalmas tengerpartja is.

Monterosso al Mare

 A hajóról leszállva kis túlzással azonnal belementünk a vízbe, ahogy kell, ruhástól :-D. A vízből kijőve sétáltunk egyet a szűk hangulatos utcákon, és kerestünk egy éttermet, mert éhesen nem lehet bámészkodni. A parttól nem messze található La Pia pizzeria tökéletes választás volt, friss pizza szelettel , focacchia-val és hideg sörrel :-)


Kaja után mászkáltunk még egy kicsit, vettünk némi helyi fűszerkeveréket, majd a csoporttal közösen a parti sétányon elmentünk a vasútállomásig. A sétányról remek kilátása nyílik a tengerre, a 16. században épült Torre Aurora őrtoronyra és a tengerpartra néző második világháborús bunkerre.

Monterosso kora este


A Torre Aurora és a bunker


A vasútállomást egy alagúton keresztül lehet elérni, majd fel kell lépcsőzni a megfelelő vágányhoz. A vonatunk csekély 10 percet késett, majd felszállás után indultunk is La Spezia felé. Annak ellenére, hogy sok volt az utas, és voltak, akik álltak, illetve az emeletes (!!!) vonat lépcsői ültek, senki nem tolakodott vagy morgott. A légkondicionálás hibátlanul működött, az ablak tiszta volt, bár sokat nem lehetett látni, mert a vasút nagyrészt alagútban haladt. 

20 perc alatt visszaértünk La Speziába, átverekedtük magunkat az állomáson lévő tömegen, majd az állomás előtt várakozó kisbuszokkal kivittek minket a buszparkolóig, ide ugyanis busszal nem lehet bejönni, olyan szűkek az utcák. Beszálltunk a kisbuszba, majd rövidesen egy néhány perces oktatásban volt részünk a dinamikus, olaszos közlekedési morálból: a pilóta elsőbbségadás nélkül, dudálva vágódott be a körforgalomba, ott utat tört magának a megfelelő kihajtóig, majd kissé méltatlankodott, hogy nem engedték be olyan gyorsan, ahogy szerette volna… Újabb szűk utcák következtek, tempós kanyarvétellel, a piroson áthajtással megspékelve, viszont elég hamar kiértünk a külvárosi buszparkolóhoz. Sofőrünk széles mosollyal búcsúzott el, majd irányjelzés nélkül bevágódott a forgalomba…

Miután mindenki épségben eljutott a buszhoz, egy kisebb buszos városnézés után elhagytuk La Speziát. Erősen alkonyodott, amikor kiértünk az autópályára, hogy az előttünk álló utat megtegyük Reggio Emiliáig, itt volt ugyanis a szállásunk. Kétórás buszozás következett, valamikor este 10 után érkeztünk meg a hotelhez. A személyzet lehet, hogy nem örült, hogy ilyen későn estünk be, de ennek semmi jelét nem adták, pikk-pakk feltálalták a vacsorát -ezúttal gnocchi volt paradicsomos darált húsos szósszal, majd a szokásoknak megfelelően sertéssült, sült krumpli, plusz egy szelet torta – majd villámgyorsan elfoglaltuk a szobánkat. Kellemesen légkondicionált, modern dizájnú szobát kaptunk, bár ha csak egy matracot adtak volna, az is elég lett volna egy ilyen nap után :-)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms