Tempelhof - A szellemreptér
Egy repülőtér általában nem egy turistalátványosság:
mindenki jön-megy, várakozik, idegeskedik a többnyire funkcionális épületben,
amiben egy csepp szépség nincs. Ezzel ellentétben a Berlin kellős közepén
található Zentralflughafen Berlin, ismertebb nevén Tempelhof repülőtér maga a
történelem. Erre mondják, hogyha ezek a falak mesélni tudnának….
A kifutó felől |
A repülőtér ötlete a berlini városvezetés fejében 1923 –ban vetődött fel, s az ötletet gyors megvalósítás követte : 1927-ben már át is adták a forgalomnak. Az 1930-as évek közepétől a légi forgalom rohamosan növekedni kezdett, az épp hatalomra jutó náci párt pedig a repülőtér fejlesztéséről határozott.A terveket Prof.Ernst Sagebiel készítette, a megvalósítás körül pedig Albert Speer bábáskodott, és a végeredmény pedig magáért beszél,: grandiózus, ikonikussá vált terminálépület, a hitleri Germánia birodalmi építészetének egyik legjelentősebb darabja, melyet később sokan minden repülőtér ősanyjának neveztek.
Tervek... |
..és a valóság |
Az elrendezés a mai szemnek szokatlan, de a
harmincas években az az elgondolás volt, hogy mindent egy épületben helyeznek
el, így az épület egyben hangár is, forgalmi előtér is, tetővel. Ez utóbbi nem
akármilyen műszaki teljesítmény: a félköríves épület 1,2 km hosszan terül el, a
tetőrendszer pedig negyven métert nyúlik a beton fölé… A tető úgy lett
kialakítva – Göring ötlete alapján – hogy a repülőtérre tervezett légi parádék
lelátójaként is funkcionáljon. A korszerűségére jellemző, hogy a berlini vasúti
hálózattal is összekötötték, mely a pincéből indul…
A köríves tető
A levegőből... |
A második világháború alatt polgári reptérként
funkcionált, az orosz seregek azonban így is csak hatalmas véráldozatok útján
tudták elfoglalni. A védők a földalatti alsó szinteket aláaknázták, a szovjetek
pedig elárasztották, a feltárás és a mentesítés a mai napig nem történt meg.
1945 |
Tempelhof igazából az ún.: berlini légihíd miatt
vált igazán híressé: a második világháború befejezése után a négy szövetséges
egymásnak feszült, a felosztott Németországban illetve a négy részre osztott
Berlinben egyaránt. Az értéktelen birodalmi márka helyett a nyugati
szövetségesek új fizetőeszközt vezettek volna be, ezt az oroszok ellenezték, ők
a saját keleti márkájukat (Ostmarkt) erőltették. Az acsarkodásnak az lett a vége,
hogy 1948.június 20.-án bevezetésre került a nyugat-német márka, az oroszok
pedig blokád alá vonták Nyugat Berlint. Lezárták az autópályát, megszüntették a
városba irányuló szállítmányokat és korlátozták, majd teljesen megszüntették az
áramszolgáltatást is a nyugati rész felé.
A fegyveres konfliktus helyett egy megoldás
maradt: légi úton pótolni a hiánycikkeket. A bökkenő csak az volt, hogy az
amerikai hadsereg kapacitása napi 700 tonna volt, a város szükséglete pedig
ennél jóval több…Clay tábornok, az amerikai hadtest parancsnoka a következőket
közölte Ernst Reuter polgármesterrel :” Nézze én kész vagyok megpróbálni a
légihidat. Nem tudom garantálni, hogy működni fog, és biztos vagyok benne, hogy
még a legjobb esetbe is fázni fognak az emberek és éhesek lesznek. És ha a
berliniek nem tartanak ki, elbukik az egész” De kitartottak és működött… Három
, egyenként húsz mérföldes légi folyosón közelíthették meg a gépek Tempelhof-ot,az
amerikai–brit zónából hárompercenként szálltak fel a gépek, a kifutón pedig a
hatékonyság érdekében a pilóták ki sem szállhattak a gépből, az enni-innivalót
mobilbárokon szállították, a személyzetnek a legcsinosabb berlini fräuleinek
szolgáltak fel. Az oroszok kezdetben megmosolyogták a légi
szállítás ötletét, majd látván hogy működik a rádióadást zavarták, majd a
szállítógépek mellé repülve lövéseket is leadtak, hiába. A légihíd a telet is
kibírta, holott akadt nap, amikor csak egy gép tudott leszállni. Az amerikaiak
1949 húsvétján igazi mélyütést vittek be az oroszoknak: egy 24 óra alatt 1383
felszállást hajtottak végre, melynek során 13 tonna szenet juttattak Nyugat Berlinbe….
A húsvéti parádé után az oroszok belátták, hogy a blokád értelmét vesztette és
megszüntették.
Amerikai gépek a légihíd idején |
A blokád idején kezdték el építeni Berlin
észak-nyugati részén a Tegel repülőteret, majd a blokád megszűnése után
párhuzamosan működött mindkettő. Az 1950-es 1960-as években Tempelhof forgalma
jelentősen emelkedett, itt volt a PanAm légitársaság európai székhelye, az
amerikai hadsereg katonai gépei is igénybe vették. 1975-ben a PanAm és a
British Airways is kiköltözött a repülőtérről, 1985-ig szinte csak az amerikai
hadsereg használta. 1990-ben nyitották meg újra a nemzetközi utasforgalom
előtt. Az NDK bukása után a város megörökölte a Schönefeld repülőteret is,
azonban a három már kezdett sok lenni, ezért egy, csúcsrepülőtér marad, a
többit pedig szépen egyesével bezárják majd. Elsőként Tempelhof-ot érte el a
vég : 85 év után, 2008-ban bezárták. Bezárása után a terület a városi
önkormányzat kezébe került, napjainkban Tempelhof Park-ként nevezik, koncertek,
szabadtéri programok helyszíne.
A repülőtér a mai napig látogatható, szervezett
csoportok formájában is. időnként pedig kifejezetten a fotósok kedvébe járva
fotótúrákat szerveznek a komplexumban. Néhány képet látva a mai napig fantasztikus
hangulata van…..
A csarnok |
Bővebb infó itt : https://www.thf-berlin.de/en/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése