Ugrás a fő tartalomra

Tempelhof - A szellemreptér


Tempelhof - A szellemreptér


Egy repülőtér általában nem egy turistalátványosság: mindenki jön-megy, várakozik, idegeskedik a többnyire funkcionális épületben, amiben egy csepp szépség nincs. Ezzel ellentétben a Berlin kellős közepén található Zentralflughafen Berlin, ismertebb nevén Tempelhof repülőtér maga a történelem. Erre mondják, hogyha ezek a falak mesélni tudnának….

A kifutó felől

A repülőtér ötlete a berlini városvezetés fejében 1923 –ban vetődött fel, s az ötletet gyors megvalósítás követte : 1927-ben már át is adták a forgalomnak. Az 1930-as évek közepétől a légi forgalom rohamosan növekedni kezdett, az épp hatalomra jutó náci párt pedig a repülőtér fejlesztéséről határozott.A terveket Prof.Ernst Sagebiel készítette, a megvalósítás körül pedig Albert Speer bábáskodott, és a végeredmény pedig magáért beszél,: grandiózus, ikonikussá vált terminálépület, a hitleri Germánia birodalmi építészetének egyik legjelentősebb darabja, melyet később sokan minden repülőtér ősanyjának neveztek.

Tervek...

..és a valóság

Az elrendezés a mai szemnek szokatlan, de a harmincas években az az elgondolás volt, hogy mindent egy épületben helyeznek el, így az épület egyben hangár is, forgalmi előtér is, tetővel. Ez utóbbi nem akármilyen műszaki teljesítmény: a félköríves épület 1,2 km hosszan terül el, a tetőrendszer pedig negyven métert nyúlik a beton fölé… A tető úgy lett kialakítva – Göring ötlete alapján – hogy a repülőtérre tervezett légi parádék lelátójaként is funkcionáljon. A korszerűségére jellemző, hogy a berlini vasúti hálózattal is összekötötték, mely a pincéből indul…

A köríves tető


A levegőből...

A második világháború alatt polgári reptérként funkcionált, az orosz seregek azonban így is csak hatalmas véráldozatok útján tudták elfoglalni. A védők a földalatti alsó szinteket aláaknázták, a szovjetek pedig elárasztották, a feltárás és a mentesítés a mai napig nem történt meg. 

1945

Tempelhof igazából az ún.: berlini légihíd miatt vált igazán híressé: a második világháború befejezése után a négy szövetséges egymásnak feszült, a felosztott Németországban illetve a négy részre osztott Berlinben egyaránt. Az értéktelen birodalmi márka helyett a nyugati szövetségesek új fizetőeszközt vezettek volna be, ezt az oroszok ellenezték, ők a saját keleti márkájukat (Ostmarkt) erőltették. Az acsarkodásnak az lett a vége, hogy 1948.június 20.-án bevezetésre került a nyugat-német márka, az oroszok pedig blokád alá vonták Nyugat Berlint. Lezárták az autópályát, megszüntették a városba irányuló szállítmányokat és korlátozták, majd teljesen megszüntették az áramszolgáltatást is a nyugati rész felé.

A fegyveres konfliktus helyett egy megoldás maradt: légi úton pótolni a hiánycikkeket. A bökkenő csak az volt, hogy az amerikai hadsereg kapacitása napi 700 tonna volt, a város szükséglete pedig ennél jóval több…Clay tábornok, az amerikai hadtest parancsnoka a következőket közölte Ernst Reuter polgármesterrel :” Nézze én kész vagyok megpróbálni a légihidat. Nem tudom garantálni, hogy működni fog, és biztos vagyok benne, hogy még a legjobb esetbe is fázni fognak az emberek és éhesek lesznek. És ha a berliniek nem tartanak ki, elbukik az egész” De kitartottak és működött… Három , egyenként húsz mérföldes légi folyosón közelíthették meg a gépek Tempelhof-ot,az amerikai–brit zónából hárompercenként szálltak fel a gépek, a kifutón pedig a hatékonyság érdekében a pilóták ki sem szállhattak a gépből, az enni-innivalót mobilbárokon szállították, a személyzetnek a legcsinosabb berlini fräuleinek szolgáltak fel. Az oroszok kezdetben megmosolyogták a légi szállítás ötletét, majd látván hogy működik a rádióadást zavarták, majd a szállítógépek mellé repülve lövéseket is leadtak, hiába. A légihíd a telet is kibírta, holott akadt nap, amikor csak egy gép tudott leszállni. Az amerikaiak 1949 húsvétján igazi mélyütést vittek be az oroszoknak: egy 24 óra alatt 1383 felszállást hajtottak végre, melynek során 13 tonna szenet juttattak Nyugat Berlinbe…. A húsvéti parádé után az oroszok belátták, hogy a blokád értelmét vesztette és megszüntették.

Amerikai gépek a légihíd idején

A blokád idején kezdték el építeni Berlin észak-nyugati részén a Tegel repülőteret, majd a blokád megszűnése után párhuzamosan működött mindkettő. Az 1950-es 1960-as években Tempelhof forgalma jelentősen emelkedett, itt volt a PanAm légitársaság európai székhelye, az amerikai hadsereg katonai gépei is igénybe vették. 1975-ben a PanAm és a British Airways is kiköltözött a repülőtérről, 1985-ig szinte csak az amerikai hadsereg használta. 1990-ben nyitották meg újra a nemzetközi utasforgalom előtt. Az NDK bukása után a város megörökölte a Schönefeld repülőteret is, azonban a három már kezdett sok lenni, ezért egy, csúcsrepülőtér marad, a többit pedig szépen egyesével bezárják majd. Elsőként Tempelhof-ot érte el a vég : 85 év után, 2008-ban bezárták. Bezárása után a terület a városi önkormányzat kezébe került, napjainkban Tempelhof Park-ként nevezik, koncertek, szabadtéri programok helyszíne.
A repülőtér a mai napig látogatható, szervezett csoportok formájában is. időnként pedig kifejezetten a fotósok kedvébe járva fotótúrákat szerveznek a komplexumban. Néhány képet látva a mai napig fantasztikus hangulata van…..

A csarnok

Bővebb infó itt : https://www.thf-berlin.de/en/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms