Ha azt mondom, Svájc mi ugrik be először ? Bankok, persze,…aztán
csoki, sajt, …ja és a vasút! Mai kis írásom tárgya Svájc negyedik legmagasabb
hegyi vasútja a Brienz Rothorn Bahn.
Az útvonal |
Brienz – mily meglepő -
a brienzi tó partján található, Bern Kantonban. A város fölé magasodó
Rothorn-ra visz a fel a máig népszerű és a maga nemében egyedülálló szerelvény,
ami a mai napig gőzmozdonyokat használ. A táv mindössze 7.6 kilométer, a
szerelvén 2224 méterre kúszik fel.
Az 1800-as évek végén Svájcot is elérte a vasútépítési láz,
sorra épültek a vasúti pályák, egyre több város és természeti látványosság vált
így könnyen és gyorsan elérhetővé. 1889-ben kezdték el építeni a vasútvonalat,
többnyire olasz vendégmunkások, akiket a hegyi pásztorok kunyhóiban és a helyi
laktanyában szállásoltak el, a korabeli leírások alapján elég szép logisztikai
feladta volt az élelemmel és más szolgáltatásokkal ellátni a melósokat. A munka
azonban remekül halad, mindössze 16 hónapra volt szükség, hogy a teljes
sínpályát kiépítsék, melynek eredményeképp az első gőzmozdony 1891.október 31.-én
elérte a csúcsállomást.
A hivatalos átadásra 1892.június 17.-én került sor, a vonal
akkor a legkorszerűbb, Abt –féle lamellás rendszert használta. Az első évben 5000
utas vette igénybe, holott a vezetőség 25.000 utassal számolt. A gazdasági
nehézségek ellenére egészen 1914-ig üzemelt a vonal, azonban akkor az első
világháború kitörése miatt leállították. Évekig tartó szünet következett, amely
idő alatt folyamatosan karban tartották, majd 1931.június 13.-án újra megindult
a forgalom, ami szinte a mai napig folyamatos.
1865 |
1962 |
valamikor a nyolcvanas években |
A szerelvényeket a mai napig gőzmozdonyok mozgatják, de ezek már nem az eredeti szerelvények, hanem kifejezetten a BRB kérésére gyártott gőzmozdonyok, melyek 1992 óta vannak szolgálatban. A menetidő szűk egy óra, mely közben szédületes a kilátás a brienzi tóra és a környező hegyekre is. Azonban manapság ez nem mindig elég, ezért a vasúttársaság többféle élményt is kínál: az egyik ilyen például a Fűtő tanfolyam, melynek során a mozdonyt üzemeltető csapat tagjaként tevékenykedhetünk, mindezt 490 CHF/ személyenként…
A vasútvonal 2017-ben ünnepelte 125. évfordulóját, és a
napjainkban működő turizmusnak köszönhetően már nem kell veszteségtől, illetve bezárástól
tartania sem.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése