Ugrás a fő tartalomra

Időutazás - Brienz Rothorn Bahn





Ha azt mondom, Svájc mi ugrik be először ? Bankok, persze,…aztán csoki, sajt, …ja és a vasút! Mai kis írásom tárgya Svájc negyedik legmagasabb hegyi vasútja a Brienz Rothorn Bahn.


Az útvonal

Brienz – mily meglepő -  a brienzi tó partján található, Bern Kantonban. A város fölé magasodó Rothorn-ra visz a fel a máig népszerű és a maga nemében egyedülálló szerelvény, ami a mai napig gőzmozdonyokat használ. A táv mindössze 7.6 kilométer, a szerelvén 2224 méterre kúszik fel.
Az 1800-as évek végén Svájcot is elérte a vasútépítési láz, sorra épültek a vasúti pályák, egyre több város és természeti látványosság vált így könnyen és gyorsan elérhetővé. 1889-ben kezdték el építeni a vasútvonalat, többnyire olasz vendégmunkások, akiket a hegyi pásztorok kunyhóiban és a helyi laktanyában szállásoltak el, a korabeli leírások alapján elég szép logisztikai feladta volt az élelemmel és más szolgáltatásokkal ellátni a melósokat. A munka azonban remekül halad, mindössze 16 hónapra volt szükség, hogy a teljes sínpályát kiépítsék, melynek eredményeképp az első gőzmozdony 1891.október 31.-én elérte a csúcsállomást.
A hivatalos átadásra 1892.június 17.-én került sor, a vonal akkor a legkorszerűbb, Abt –féle lamellás rendszert használta. Az első évben 5000 utas vette igénybe, holott a vezetőség 25.000 utassal számolt. A gazdasági nehézségek ellenére egészen 1914-ig üzemelt a vonal, azonban akkor az első világháború kitörése miatt leállították. Évekig tartó szünet következett, amely idő alatt folyamatosan karban tartották, majd 1931.június 13.-án újra megindult a forgalom, ami szinte a mai napig folyamatos.

1865

1962

valamikor a nyolcvanas években

A szerelvényeket a mai napig gőzmozdonyok mozgatják, de ezek már nem az eredeti szerelvények, hanem kifejezetten a BRB kérésére gyártott gőzmozdonyok, melyek 1992 óta vannak szolgálatban. A menetidő szűk egy óra, mely közben szédületes a kilátás a brienzi tóra és a környező hegyekre is. Azonban manapság ez nem mindig elég, ezért a vasúttársaság többféle élményt is kínál: az egyik ilyen például a Fűtő tanfolyam, melynek során a mozdonyt üzemeltető csapat tagjaként tevékenykedhetünk, mindezt 490 CHF/ személyenként…



A vasútvonal 2017-ben ünnepelte 125. évfordulóját, és a napjainkban működő turizmusnak köszönhetően már nem kell veszteségtől, illetve bezárástól tartania sem.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sörözzünk !!! Az osztrák söripar remekei :-)

Az előző poszt végén írtam, egy kis helyi fesztiválról. Azt tudni kell, hogy Ausztriában, Svájcban és Németországban is az emberek minden lehetőséget megragadnak, hogyha szórakozásról van szó. De, ezt is ésszel teszik :   teszem azt, az egyik kis faluban szükség van a faluban található padok felújítására, akkor szerveznek egy jótékonysági estet, összeszalad a falu, a helyi vállalkozók kitelepszenek, sör, kolbász stb.     Az itt összegyűjtött adományokból pedig rendbe rakják a padokat,   aztán lesik a következő alkalmat, hogy szervezhessék a következő kis bulit… Igy megy ez… Az ilyen kis összejöveteleken de akár a nagyobb fesztiválokon aztán a helyi sörfőzdék igen kitesznek magukért. Ausztriában nagy hagyománya van a sörfőzésnek és a sörivásnak, erről szólna most ez a kis bejegyzés. Az osztrák sörök nagy része is a német tisztasági törvény alapján készül. Hogy mi is ez : 1516-ban Bajorországban bevezették az úgynevezett "tisztasági törvényt", amely a sörfőzéshez csak a négy

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben

Schloss Hohenwerfen - Kémek a Sasfészekben  Salzburg és Bischofshofen közt az A10 jelű autópályán haladva pazar látvány tárul az utazó elé, ugyanis   kb.150 méter magasból egy gyönyörű vár   magasodik a völgy fölé. Ez a Schloss Hohenwerfen, s az impozáns vár sokaknak ismerős lehet: az épület Schloss Adler művésznéven a Kémek a Sasfészekben című, 1968-ban készül háborús remekmű díszleteként és helyszínenként szolgált. De ne rohanjunk előre ... A vár 1075-és 1078 között épült   Gebhard, salzburgi érsek megrendelésére, a környék védelmének céljából. A vár hosszú évszázadok át a salzburgi érsekek birtokában volt, és egy időben vadászkastélyként is funkcionált. A német parasztháborúk idején a felfegyverkezett bányászok és munkások 1525-1526-ban megtámadták, az ostrom után pedig porig égették. A lázadások leverése után aztán   - büntetésből -   nekiállhattak újra építeni. A renoválás során itáliai erőd-és várépítési   tapasztalatokat is felhasználtak. A harmincéves háború

A MILKA - Story : A lila tehén nyomában

H a azt mondom, MILKA, mindenkinek beugrik a lila tehén  és a finom alpesi csoki. De mitől lett ilyen népszerű a márka ? Ime a MILKA story.... Kezdjük az elején : Phillip Suchard  - aki  eme csodát megalkotta - svájci cukrászmester, 17 éves korában kezdett el gyakornokként dolgozni testvére berni cukrászdájában . Mint abban az időben sokan , a fiatal ember híres és sikeres szeretett volna lenni, erre lehetőséget pedig abban látott, hogy Amerika felé vegye az irányt. Svájci órákkal és nagy becsvággyal felpakolva vágott bele a nagy kalandba, ami aztán nem úgy sikerült ahogyan ő tervezte. Hazatérve Svájcba,  1825 novemberében Neuenburgban megnyitotta saját cukrászdáját,  ahová egy újszerű édesség,  az "au chocolat fin de sa fabrique",  vagyis a „finom házi készítésű csokoládé"-val igyekezett becsábítani az embereket. A valódi kézműves termékek hamar népszerűek lettek, azonban a lassú gyártás miatt hamarosan modernizálni kellett az üzemet. 1826-ban a szoms