Budapest, te
csodás....
Néhány hete eltöltöttünk néhány párnapot kis hazánk fővárosában
, Budapesten....erről írnék néhány sorban...
Már az utazás is kalandos volt, amolyan magyaros...az
egyszeri utazó készül Gps, menetközben rádió hallgatás, mert a nem túl
kiterjedt autópálya hálózat is olyan amilyen és az M5-öst mikor újítanák, ha
nem azon a hétvégén, amikor a Németországban dolgozó vendégmunkások egyetlen
hatalmas konvojban hazaindulnak... Szóval
kapjuk az infót a rádióból, hogy a 144-es kilométerszelvénybe melóznak, dugó
van....A dugó már a 147 kilométerszelvényben megvolt, és másfél órás tötyögés
után valahol a 139-es kilométerszelvényben haladtunk el egy kisebb,, dolgozó
alakulat mellett. Nyomát sem láttuk a külföldön már megszokott előjelzésnek
illetve a szándéknak, hogy folyamatosan haladjon a forgalom, itt kidobtak egy
táblát az út szélére,, hogy sorolj át, oszt jó napot! Köszönjük, Emese :-)
Végül is kissé később de eljutottunk Budapestre, ahol nincs
nap, hét, hónap útfelbontás, javítgatás nélkül, most épp az 1 -es villamos
nyomvonalán ...Háborús állapotok, össze-vissza feltúrva minden, a forgalmat
egyik sávból a másikba vezették, szóval káosz, de vasárnap lévén még így is
sikerült kijutni szinte zökkenőmentesen Őrmezőre, ahol mi , vidéki versenyzők
azzal a tudattal szálltunk ki az autóból, hogy minimum három napig csak a
tömegközlekedést kell használni.
Őrmezői panoráma |
Másnap aztán ízelítőt kaptunk a BKK által szervezett
tömegközlekedésből, ami előtt le a kalappal, mert - szerintem legalábbis -
koppra működik. A buszmegállókban elektromos táblán kapjuk az infót, hogy a
buszunk mikor érkezik és lám tényleg időben érkezik, ami abban a forgalomban
kész csoda. Átküzdöttük magunkat a városon egészen a Széchenyi -hegyig, ahonnan
a Gyermekvasút indul.
A Gyermekvasút a Széchenyi-hegyen |
A Gyermekvasút - vagy ahogyan sokan ismerik, az Úttörövasút
- története 1947-ig nyúlik vissza, amikor is a budai hegyekben keskenynyomközű
vasutat építettek, amelyen gyermekvasutasok teljesítettek szolgálatot. Az első
szerelvény 1948-ban indult a mai Virágvölgy állomásig, majd következő
évben a mai Szépjuhásznéig 1950-re pedig
egészen Hűvösvölgyig hosszabbították meg.
A Gyermekvasút hamar népszerű lett a kirándulók körében, az
1960-as évek végére közel hétszázezren utazta rajta évente. A nyolcvanas évekre
meglehetősen lerobbant az állapota, A MÁV azonban a felújítás mellett döntött
ami 1989-és 1993 közt tartott és teljesen felújították. A rendszerváltás után
az Úttörővasútból Gyermekvasút lett, és
a szolgálatot teljesítők piros nyakkendőjét is kékre cserélték, az állomások
pedig semleges elnevezést kaptak. Napjainkban a népszerűsége töretlen és a
hivatalos források szerint is egyre többen jelentkeznek gyermekvasutasnak.
A Széchenyi hegyi állomás épülete erősen szocreál
beütésű, belül elég elhasznált jellege
van, de a jegyárak már a mai szolgáltatás centrikus világhoz vannak igazítva,
azaz szerintem nem a legolcsóbbak. Miután felkapaszkodtunk az egyik nyitott
kocsiba, néhány perces várakozás után már indultunk is, és ami külön szimpatikus
volt, az utolsó pillanatban érkezőket bevárták , és csak utána indult a
szerelvény, kissé rugalmasan kezelve a menetrendet. A vonat indulásakor a
forgalmista kishölgy a peronon, szalutálva köszönt a szerelvénynek, amit a
jegykezelő, kb,12 éves kissrác hasonlóképpen fogadott:-)
Csak szépen,katonásan |
A menetidő körülbelül negyven perc Hűvösvölgy végállomásig, útba ejtve
Csillebércet, János hegyet és a Hárs hegyet is. Végig a budai hegyekben
zötyögtünk, fura volt arra gondolni,
hogy ez is Budapest.
A szerelvény a hűvösvölgyi állomáson |
A hűvösvölgyi végállomásról visszavillamosoztunk a
belvárosi forgatagba, majd e gyors ebéd - Szó szerint, KFC :-) - után
elzötyögtünk a főváros -és a Fradi szurkolók - új büszkeségéhez a Groupama
Arénához. Már jó előre kikötöttem, hogy bárhová hajlandó vagyok elmenni,
bármilyen program keretében, de nekem , Fradi szurkolónak ezt a helyet látnom
kell! Nos -igaz csak kívülről sikerült körbejárni, illetve a kávézóba és a shop-ba
bejutni - nem csalódtam! A Stadion előtt található sas szobor pazarul néz
ki, az ember eltörpül mellette:-) A
kávézó hangulatos, árban sem vészes, a shop annál inkább.... Legközelebb már
meccsre jövök ide ! :-)
A Groupama Aréna , a Sas és én :-) |
Másnapra egy más
jellegű programot találtunk ki, a gyerkőcöket elvittük a Camponában található
Csodák Palotájába. A belépő is elég húzós, maradjon köztünk .....A kiállítást a
Millenáris Parkból költözették ide, néhány évvel ezelőtt már jártunk ott,,
ahhoz képest vannak új látványelemek , és van ami hiányzik. Elég behatóan
foglakoznak a csillagászattal és a bolygókkal , de mindenki , felnőtt és gyerek
egyaránt le tudja magát kötni 2 -3 óra hosszár a, Öveges professzor
kísérleteiből pedig egy látványos előadás is megnézhető. Kaja után aztán ismét
átzötyögtünk a városon, fel szerettünk volna menni a Várba , de ez sem ment simán....
Kora délután a Szent Gellért térnél |
Augusztus
20.-a előtt már lezártak néhány utat és utcát, tehát némi séta és a várhegyre
lépcsőn felcaplatás után értünk csak fel a célhoz. Itt épp a Mesterségek Ünnepe
elnevezésű rendezvény zajlott, gasztronómiai és egyéb kézműves termékek
kirakodóvásárával egybekötve. Egy rövid, szabadon sétálható rész kivételével
belépős volt ez is....
A különféle kézműves sajtok, pástétomok és edények
mellett rengeteg turista nyüzsgött, sőt
a tér túlsó oldalán található Sándor Palota előtt felállított díszőrök is a
turisták rohamainak voltak kitéve, egészen az őrségváltásig.
Innen elsétáltunk a Mátyás Templomhoz és több száz külföldi
társaságában élvezhettük a kilátást a Halászbástyáról.
Halászbástya |
A kilátás |
Nevét a budai
városfalnak a halászok céhe által őrzött szakaszáról kapta. Schulek Frigyes tervei alapján épült 1895 és
1902 közt, neoromán stílusban. A második világháború alatt igen komoly károkat
szenvedett, felújítását Schulek Frigyes fi, Schulek János vezette. 1987 óta a
világörökség része. A kilátás elsőrangú, ha innen nézzük, olyan mintha minden
rendben lenne, pedig dehogy....
Miután fotóztunk és bámészkodtunk eleget, a Mátyás templom
égbe meredő tornyát és épületét kívülről megcsodáltuk, bemenni egyikünk sem
akart. A templom alapításának idejében még a történészek sem biztosak, az első
írásos feljegyzés a török hódoltság utánról 1690-ből származik.1999 óta az
egyház birtokában van. Hét harangja közül a legrégebbi 1723-ból származik, hat
harang a harangtoronyban, az átlőtt kisharang pedig a Huszár toronyban
található. A harang a második világháborúban kapott találatot, oldalán
kéttenyérnyi lyuk tátong....
Mátyás templom |
A Mátyás templom előtt a Szentháromság téren látható az
1713-ban felállított szobor, amit a pestisjárvány emlékére állítottak.
Innen visszafelé sétálgatva betekintettünk a Budapesti
Forgatag nevű bazárba, ha ez a kifejezés így helytálló. Piacnak semmi esetre
nem nevezném inkább giccs árudának, ahol elég rendesen lehúzzák a gyanútlan
turistát....Hogy miért? A sima bármelyik
üzletben 300-400 forintért kapható Erős Pistát hungaricumként árulják 1100-ért.
Van itt minden Puskástól a gépi csipketerítőig, horror áron...Az is igaz, hogy
vásárlói forgatagnak nyoma sem volt :-)
Kilátás a siklótól |
Vásárfia nélkül távoztunk, hogy a budavári sikló állomás
mellől élvezzük a kilátást,amikor is
dobszó kíséretében megtörtént az őrségváltás. Tisztában vagyok vele, hogy
óriási önfegyelem kell mozdulatlanul állni két órát egy helyben mindenféle
körülmények közepette, elviselni a turistákat sem mindig egyszerű, ezek után
még parádézni is kell...Na ez az ami nem tökéletes...A világ számos pontján
óriási attrakció egy őrségváltás, nálunk snassz 30 másodperc alatt megvolt az
egész,majd ahogy jöttek úgy el is csattogtak a díszőrök, a sor vége pedig már
születési sorrendben lépkedett...Most akkor vagy csinálják rendesen, és akkor
nagyon szépen néz ki, vagy ne csinálják sehogy, de ez a magyaros verzió.....Minden
tiszteletem egyébként azoké a katonáké akik ezt bevállalták, , csak a
végrehajtás olyan semmilyen....
...Közben az időjárás is eléggé mogorva lett, elindultunk hát
lefelé a Lánchíd irányába ugyanis most csa a gyalogosok használhatták a hidat,
és szépen át lehetett sétálni Pestre. A lefelé vezető lépcsősor elején egy
"úthibák" feliratú , agyongrafittizett tábla értesít arról hogy az
egész járda úgy ahogy van ...ar. Az ország fővárosának egyik nevezetességétől
egy 30 éve készített, azóta folyamatosan felújítás nélkül használt , sötétben
garantált bokatöréssel kecsegtető , vizesen csúszós valamin lehet közlekedni.
Még jó hogy ingyenes....Tőlünk nyugatabbra nem biztos hogy ilyet megengedhetne
magának egy turizmusból (is) élő város, de mint tudjuk ez Magyarország.....
A Lánchídon át sétálva már láttuk a másnap esti tűzijáték
előkészületeit, sőt a pesti oldalról
egész jó képeket lehetett csinálni , pedig már lógott az eső lába.
Sikeresen
hazajutottunk, mielőtt rákezdett volna.
Készül a pirotechnika a másnap estére |
Augusztus 20.-aa reggel a szokásos esős időjárásra
ébredtünk, így valami benti programot kellett kitalálni. Választásunk a
Közlekedési Múzeumra esett, ahová majd egy órás tömegközlekedés után jutottunk
el. Ünnepnap lévén a belépés ingyenes
volt, ennek megfelelően elég sokan voltunk. A gyűjtemény elég részletesen mutatja be a hazai vasút fejlődését, egy kisebb állomás épületet is meg lehet
tekinteni - természetesen a XX.század elejéről - , illetve korabeli használati tárgyak és mozdony makettek is láthatóak. KI
állították többek között az Első magyar űrhajós Farkas Bertalan szkafanderét is
vele szemben pedig Fa Nándor és Gál
József látható a az eredeti Szent Jupát fedélzetén. Ha valaki nem tudná , ez
két derék ember 1986-87-ben körülhajózta a Földet....
Farkas Bertalan "klónja" |
Az emeleti részen elég részletes tárlat várja a látogatókat,
a magyar hajózás történetéről, illetve a földszinten egy kisebb autó-motor
részleg is van, többek között a kilencvenes évek elejének magyar csodája a Puli
elektromos kisautó egy példánya, illetve a legelső , magyar gyártású Opel Astra
is.
Az egész délelőtt eltelt, hazafelé menet pedig már a felhők
is eltűntek. Este 7 után a vadonatúj 4-es metróval indultunk a belvárosba, hogy
találjunk egy jó helyet ahonnan a tűzijátékot nézhetjük. Nos a Szabadság hídnál
sikerült megállni. Pontba este kilenckor elkezdődött a milliós tételek
fellövése - összes közvilágítás bekapcsolva maradt - de nem igazán lehetett
látni... Talán ha a parlament ablakában álltam volna, na akkor átjött volna az
a bizonyos X....de nem ...a nagyobb , magasra lőtt elemek szépek voltak, az
aláfestő zenéből, szövegből egy kukkot sem lehetett hallani...kisebb
szünetekkel kb.30 percig tartott, majd az embertömeg megrohanta a
tömegközlekedési eszközöket és mindenki szépen hazaszállingózott...
Ennyi látszott... |
A tűzijátékkal
meg az a baj, hogy minden évben ugyanaz, fellövik durran, szép, már ha jó
helyen van a nézőközönség...Újat mutatni nem nagyon lehet ebben a műfajban ...
Mindegy , láttuk, egyszer még teszünk egy kísérletet, hogy élvezhetőbb helyről
sikerüljön megnézni, de a média által keltett mítoszokból nem jött le semmi -
nálam - ez is csak egy tűzijáték volt, igaz annak elég drága...
Röviden ennyi volt néhány nap Budapest, van aki máshol nem
is tudna élni, valaki -én- meg ott nem tudnék.... Néhány nap elég belőle, mert
bár van lehetőség mindenre, nekem hosszú távon nem jön be....
Megjegyzések
Megjegyzés küldése